Ni som gått från Iphone till Android?

Diskussion i 'Allmänt' startad av nineteenfortyfive, 17 jul 2011.

1. nineteenfortyfive

nineteenfortyfive Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    10

MINA ENHETER

Hur har ni upplevt bytet? Är lite nyfiken...

2. Etzolin

Etzolin Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    134
    Operatör:
    Tre

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Platta:
    Apple iPad Pro
    Det här är för och nackdelar som jag har upplevt då jag gått mellan Android och Ios

Bra grejer:
    • Väldigt lätt att göra telefonen till "sin egna", i Android kan man ju ändra nästan vad som helst
    • Öppnare market
    • Flash i browsern

Sämre grejer:
    • Inte lika "mjukt" gränsnitt
    • Inte lika stort utbud på appar utav högre kvalitéer
    • Då inte Google gör sina egna telefoner (och tillverkarna för ändra hur de vill) så är det inte säkert att allt "bara funkar" som i Ios

Finns säkert mer, men kommer inte på det just nu :)

3. wannebe

wannebe Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    46

MINA ENHETER

gick från en 3gs till sgs och måte säga att det var ett positivt byte för mig, mest tackvare att jag själv fick tweaka och göra sånna saker som jag ville. Jag är inte så beroeende av "flyt" och sånt så länge det funkar bara. Jag tycker nog att allt var bättre i min sgs, använder musikspelaren och radio mest. .. visst sen kan man väl ha åsikter om market och att den är sämre än appstore, men den är på gång den oxå :)

4. nineteenfortyfive

Mottagna gillanden:
    10

MINA ENHETER

Tack för all input! Roligt att få lite åsikter om hur Iphone användare upplever android! Hade ju planer till en början att införskaffa Iphone, men ju mer jag läste på om både IOS och Android, desto mer tappade jag lusten...

5. drkrupp

drkrupp Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    103

MINA ENHETER

Min bror gick från iphone 4 till galaxy s2. Anledningen var: han ville kunna ändra lite själv. Ha kalenderposter på hemskärmen t.ex.

Det han tyckte var sämre vid en första jämförelse var att det var förvirrande med vad som var widgets och vad som var appar, samt att notifikations-signalen inte ändrade volymnivå när man sänkte ringsignalvolymen (allt ljud borde justeras samtidigt).

Annars mer nöjd med android :)

6. nineteenfortyfive

Mottagna gillanden:
    10

MINA ENHETER

Har själv inte en aning om skillnaden mellan Widgets och appar? Har inte fått min telefon än så jag brukar sitta och pilla på tjejens Arc så länge...

7. Dirk Diggler

Dirk Diggler Android Medlem

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Min flickväns chef har gått ifrån sin frukttelefon. Hon blev avis på hennes pojkväns N1:a när han kunde ha widgets med det han tyckte var intressant först. Hon bytte.

En på jobbet bytte just. Han ser inget bättre med IOS längre.

8. SamDroid

SamDroid Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    29

MINA ENHETER

Ios är enklare, mer stabil och har bättre app utbud i min mening. Men sen har android widgets, coolare appar eftersom market är öppet. Bättre notifikationer och fler fysiska mobiler att välja på. En smaksak helt enkelt :)

Sent from my LG-P990

9. Sejper

Sejper Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Gick nyligen ifrån iPhone 4 med iOS 5 Beta 2 till HTC Sensation med Android 2.3 och anledningen till mitt byte var att min iPhone vart överkörd av en truck och jag har varit lite sugen på att testa Android (Man kan ju inte säga att iOS är bättre förrän man testat utmanarna).

Det jag finner bättre är widgets, mer öppet, man är inte bunden till deras egna app store för att installera appar och sen har vi ju flash vilket inte ofta jag använder på luren men endå trevligt att ha.

Det som klart är sämre är att utseendet på iOS är bättre, fler högkvalitets appar till iPhone och sen har vi ju inte så jävla många orginal appar som man inte ens använder fast det är ju inte Androids fel utan HTCs.

10. e7andy

e7andy Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    835
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

MINA ENHETER

Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    Jag har en Nexus S privat och en iPhone4 på jobbet.
    När jag använder min iPhone så blir jag väldigt ofta frustrerad över hur begränsad den är. Appar kan inte komma åt SMS eller vem som ringer. Truecaller blir jättefånig på iPhone, men kraftfull på Android. Jag kan inte få mina SMS till Gmail. Bakåt- och menyknapp saknas vilket gör att det är ett evigt klickande på skärmen för att göra enkla saker.
    Det enda som är bättre med iPhone är att uppdateringar till Angry Birds släpps först där och att hanteringen av fåglarna är lite mer exakt :-)
    Många saker är likvärdiga på iOS och Android, men jag hittar inte alls lika många appar i App Store som jag vill köpa jämfört med Android. Känns lite konstigt när "alla" säger att det är så lätt att sälja appar på App Store jämfört med Market. På Market köper jag däremot några appar per vecka. Skillnaden mellan apparna är att för Android så har apparna mycket mer kraft och kan tillföra mer till telefonen. På iOS så är de låsta och kör väldigt instängda i sin sandlåda.

Tjejen har en Nexus S och en iPad2. Hon morrar lite varje dag över hur folk kan hylla iOS. Det är ju bara jobbigt och struligt att använda. Fast iPad2 är bra i övrigt så ingen kritik mot den egentligen.

11. Fredriks

Fredriks Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 287

MINA ENHETER

Jag var ett tag inne på att byta till iphone, mest för att jag inte haft en. Har nu backat på på det,mestadels för att det inte går att få Truecaller eller Whoiscalling att fungera som det är tänkt,dessutom älskar jag verkligen möjligheten att göra om telefonen efter vilja o smak. Kunna ha dom widgets jag gillar mest framme och att dom uppdateras automatiskt. Inkomna mail tex ser jag utan att behöva öppna en applikation, helt fantastiskt........

Gillar android för mycket för att släppa det helt enkelt :cool:

12. Hund

Hund Android Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    1 003
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    ROM:
    GrapheneOS
    Det är en inställning om notifikationsljudet och ringsignalen ska dela volym eller inte. :)

13. perror

perror Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Är missnöjd. Bättre mejl, kalender och mediaspelare i Ios. Har letat alternativ utan framgång. Folk sa att Android var mer avancerat och att man kan göra mer men i ett mejl kan jag inte klicka på ett telefonnummer eller en adress och komma till "rätt" program. Visst Androids "Intets" och API för att koppla ihop program är smartare än att hårdkoda in Twitter som Apple gör. Men när slutresultat är sämre så spelar det ingen roll (Ja, jag ska prova K9 men jag tror inte det hjälper).

Struntar fullständigt i Widgets och teman. Det är väl inte sådant folk avser när de menar att Android är avancerat? Jag skulle kunna tolerera teman om de gick att filtrera bort i Market så att man slapp se dem. Widgets är slöseri med hemskärmsutrymme som behövs för ikoner. Ett stort regnmoln med datum gör mig inte effektivare.

Custom roms, bättre att det sköts av mobiltillverkaren och "DSP Equalizer" och "Thems support" avskräcker mer än det lockar när det gäller CM7.

Tur att det finns valfrihet och att nästa Iphone snart är här!

Last edited: 18 jul 2011
    BennyBlack gillar detta.
  14. Hellis

Hellis Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    35

MINA ENHETER

Om du klickar på ett telefonnummer i ett mail så kopieras telefonnumret till phone, vad önskar du dig?
    Hur menar du att klicka på adress och komma rätt? Det finns quick lookup och då får man oftast en karta.

Widgets är en valmöjlighet, inget du behöver sura över. Behöver du ikoner istället, fine ha det då.

EDIT: Vad är det som är bättre med kalender och mejl i Ios?

15. swematte

swematte Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

Märkligt att alla ska dra upp väderwidgets som typ det enda alternativet...finns ju sjukt många andra widgdts som förenklar användandet.å som sagts tidigare,vill du bara ha ikoner så har du ju faktiskt valmöjligheten att ha det..

appel, Över och Vispen74 gillar detta.
  16. Etzolin

Etzolin Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    134
    Operatör:
    Tre

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Platta:
    Apple iPad Pro
    En grej till som jag har lagt märke till är att Android applikationer integrerar mycket bättre. Men alla appars inställningar hade gärna kunnat finnas i Settings appen som i iOS.

17. Droidoptimus

Droidoptimus Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    31
    Operatör:
    Hi3G
    Telefon:
    Motorola Moto X 2014

MINA ENHETER

Operatör:
    Hi3G
    Telefon:
    Motorola Moto X 2014
    Info:
    Nova Prime
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z3 Black
    Info:
    Nova Prime
    Telefon 3:
    Htc One X
    ROM:
    Cyanogenmod 11
    Info:
    Nova Prime
    Det är ju det som är så skönt att slippa ju, att kunna ändra alla inställningar i appen är ju klockrent.

18. Droidoptimus

Droidoptimus Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    31
    Operatör:
    Hi3G
    Telefon:
    Motorola Moto X 2014

MINA ENHETER

Operatör:
    Hi3G
    Telefon:
    Motorola Moto X 2014
    Info:
    Nova Prime
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z3 Black
    Info:
    Nova Prime
    Telefon 3:
    Htc One X
    ROM:
    Cyanogenmod 11
    Info:
    Nova Prime
    Är mailen bättre i iOS?? Tillåt mig småle.. Du kan ju inte ens bifoga filer på ett enkelt sätt när du är i applikationen. Ska du bifoga en pdf i ett mail medan du håller på att skriva så måste man gå ur appen gå till filen kopiera den för att sedan gå tillbaka in i appen och sen klistra in... Det är ju jätte enkelt istället för att trycka "meny bifoga fil", bara ett exempel på vad man inte kan göra bra i iOS.

19. robnil

robnil Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    66
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    S20 plus

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    S20 plus
    ROM:
    stock
    Platta:
    Note 10
    Platta 2:
    Nexus 7
    Du som gnäller över mediaspelaren, har du testat poweramp (musik) och quickpic (bilder och filmer). Riktigt fina och snabba.

dannelodesjo och Sleepwalk gillar detta.
  20. jedi

jedi Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    533

MINA ENHETER

Eller appen A som ersättning för B, eller C, eller D, E, F, ... Ah, Android i ett nötskal.