Ni som haft Samsung tidigare

Diskussion i 'Allmänt' startad av amaswe, 26 okt 2024.

1. amaswe

amaswe Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    31
    Ni som lämnat Samsung för en annan tillverkare.

Vad har ni saknat från era Samsungtelefoner som inte funnits i den nya?

2. Rospigg

Rospigg Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2 170
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Pixel 8

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Pixel 8
    Telefon 2:
    Samsung A52s Enterprise Edition
    Ingenting.
    Gick från en S22 till Pixel 8.

3. Johnh3

Johnh3 Android Veteran Medlem

Mottagna gillanden:
    5 262
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 50 Neo.

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 50 Neo.
    Telefon 2:
    Google Pixel 9 Pro.
    Platta:
    iPad
    Håller med föregående inlägg. Nu på Google Pixel 9 Pro. Haft några Samsung tidigare.

4. mortuus

mortuus Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    682
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    OnePlus Nord 2 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    OnePlus Nord 2 5G
    Telefon 2:
    Redmi 9
    Platta:
    Shield K1
    Blev väl mest sur när dom som alla andra ditchade 3,5mm men nu har man vant sig vid andra tillverkare.

5. paulreedsmith

paulreedsmith Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    477

MINA ENHETER

Fungerande internetdelning och möjligheten att istallera koruppta/crackade appar för att slippa betala för t.ex Youtube Premium.

6. psp123

psp123 Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    5 566

MINA ENHETER

SPen, Good Lock (framför allt One Hand Operation +) och alla anpassningsmöjligheter (ikonpaket, genvägar, typsnitt osv.)

Last edited: 26 okt 2024
    Kristy gillar detta.
  7. Leo83

Leo83 Android Medlem

Mottagna gillanden:
    5 411

MINA ENHETER

Alla smarta funktioner som Samsung har, möjligheten att konfigurera precis allt som man vill ha det, notifiering/quick tile utseendet (subjektivt), m.m.

Kan tycka att Pixel UI är mer begränsat än One UI.

Puttesson, poipen, nDre och 1 annan gillar detta.
  8. amaswe

Mottagna gillanden:
    31
    Det med anpassningsmöjligheter gör mig tveksam att byta men jag avskyr Samsung. De ligger inte längre i framkant med vare sig batteritid, skärmljusstyrka, bästa högtalare, kamerorna (25 plats på dxomark). Alltså ingenting hårdvarumässigt.

Går inte detta alls på pixel? Kommer du på något mer?

9. psp123

psp123 Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    5 566

MINA ENHETER

Hade en S23 Ultra och sedan en S24 Ultra några månader men har nu en Pixel 9 Pro XL som jag trivs mycket bättre med. Har aldrig varit särskilt förtjust i OneUI eller Samsungs kamera.

Har varit ett Nexus/Pixel-fan sedan Google började sälja dem och för att vara Android är PixelUI ganska begränsat när det gäller anpassning. Jag har personligen inga problem med det. Tredjeparts-launchers fungerar tyvärr inte bra på Pixel heller.

10. Leo83

Leo83 Android Medlem

Mottagna gillanden:
    5 411

MINA ENHETER

Det är klart det går men inte lika mycket/smidigt som med One UI och det är inte samma nivå på kustomiseringar.

Kristy gillar detta.
  11. Bobby83

Bobby83 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    358

MINA ENHETER

Google Pixel 9 Pro XL review

Vet inte riktigt vilka telefoner du jämför med men S24 Ultra har bättre batteritid än P9PXL. Pixeln har bättre ljusstyrka men den släpptes också för bara några månader sen med en nyare panel. S24U har å andra sidan anti-reflektiv skärm.

Allting är ju subjektivt. Tycker Pixel har bättre animationer men är lite fattigt i själva OS. Kan ibland sakna double tap to sleep eller det bättre enhandsläget från Samsung

Private Spaces är inte heller lika bra som hemlig mapp/secure folder

Kristy gillar detta.
  12. amaswe

Mottagna gillanden:
    31
    Ja pixel xl är totalt lite sämre på batteritiden om man inte använder den för att bara surfa
    Screenshot_20241026_192510_Chrome.jpg

Samsung ligger inte i toppen direkt och observera att förra årets Iphone 15 är ovan.

Det sägs att Samsung ska använda billigare skärmar till S25 vi får se om det stämmer.

Animationer är inget jag personligen bryr mig om. Men är lite orolig att om jag byter tillverkare så går jag miste om alla inställningar och vissa gånger när man läser något och går in på vissa appar eller backar eller var det är så går telefonen tillbaka till samma ställe man var sist. Kan inte ge exempel på hur var när men vet att det är så ibland och är sjukt behändigt. Annars ser jag 0 anledning att fortsätta köpa Samsung om de ska hålla på såhär hela tiden.

13. Bobby83

Bobby83 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    358

MINA ENHETER

Fast det finns ingen telefon som är bättre på allt. Det är ju subjektivt beroende på vad man själv använder den till

Kina telefoner har ofta bättre och nyare hårdvara. Men mjukvaran och stödet för tillbehör lokalt, service etc ligger på betydligt sämre nivå.

Pixels har sämre chip. P9XL kan tex inte fota i 4K 60fps med HDR

Kristy och spigen gillar detta.
  14. amaswe

Mottagna gillanden:
    31
    Det är helt sant. Därför jag höllt kvar vid samsung pga mjukvaran. Men när de nu väljer att rida på vågen och inte lägga ner någon tid på att skaffa sig bättre placering med kameran, batteritid och skärm t.ex. så vill jag överge märket. Jag har idag en vanlig S21 jag har bra sot och allt annat är bra.

Hade jag haft en s24 så hade jag knappt märkt förbättrad batteritid, kameran absolut marginell skillnad på mörkerfoton, skärmen lika bra men något bättre ljusstyrka. Jag hade troligtvis inte lagt märke till att s24 är marginellt snabbare att göra saker då jag ser s21 som snabb. Det är hela tiden så extremt marginella skillnader mot andra så den största förbättringen är färgerna på telefonen som är helt meningslöst för mig.

Nu har Samsung gått ut och bett om ursäkt för att de slutat vara inovativa så kanske det kan bli någon skillnad from s26?

Pixel har för dålig processor ja, batteritiden är inte superimponerande. Förhoppningsvis blir pixel 10 betydligt bättre (och dyrare) så kanske får hålla ut tills dess.

Bobby83 gillar detta.
  15. eastbound

eastbound Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3 285

MINA ENHETER

Allt handlar inte om råkraft. Mjukvaran är det stora i min värld. Där vinner pixel över Samsung för mig .

jnsson gillar detta.
  16. amaswe

Mottagna gillanden:
    31
    Absolut är de så men är stort behov av ljusstark skärm och hade gärna fått vara betydande bättre batteritid och kamera. De känns sjukt onödigt att byta varje år. Ska testa en pixel! Men blir köp av 10an isf får hålla ut.

17. eastbound

eastbound Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3 285

MINA ENHETER

Jag håller oxå ut till pixel 10 så jag kan släppa min iPhone jag har. Men det du nämner är väl p9 (XL) riktigt bra på. Alltså skärm/ batteritid.
    Har inte provat just den senaste men kameran i pixel-lurarna har jag alltid älskat . Gillar stilen mer än i tex Apples take.

18. Boris92

Boris92 Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    971
    Operatör:
    Bahnhof, Fello
    Telefon:
    Oneplus 7T

MINA ENHETER

Operatör:
    Bahnhof, Fello
    Telefon:
    Oneplus 7T
    ROM:
    LineageOS
    Info:
    Degoogled med MicroG
    Telefon 2:
    Oneplus 3T
    ROM:
    DivestOS
    Telefon 3:
    Samsung Gakaxy S2 i9100
    Nada, deras default beteende är inte bra, jag röstar med min plånbok och väljer något som har dom lösningar samsung inte erbjöd. Nu är dom mer instängda så det finns inte så mycket eftermarknads lösningar för en lur som inte uppdateras längre. Standardmässigt så suger dom jämfört med lurar som kör qualcomm.

19. amaswe

Mottagna gillanden:
    31
    Så vad skulle ni säga, vilka märken är mest likt Samsung rent mjukvaru med inställningar och allt vad de inkluderar?

20. iTigers

iTigers Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    133
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    iPhone 16 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    iPhone 16 Pro
    Jag saknar inget med Samsung. Hemskt system! Blev tokig på deras sätt att alltid promota sina egna appar före Googles. Samsung-account = kräkreflex.

Pixel alla dagar i veckan :cool: