Ni som har köpt en ZTE Blade (San Fransico) - Hur nöjda är ni?

Diskussion i 'Blade' startad av mannyb, 18 okt 2010.

?

Hur nöjda är ni med ZTE Blade? Sätt betyg!

1. 1 - lägsta betyg

0 röst(er)
    0,0%
  2. 2

3 röst(er)
    2,8%
  3. 3

7 röst(er)
    6,4%
  4. 4

48 röst(er)
    44,0%
  5. 5 - högsta betyg

51 röst(er)
    46,8%
  1. mannyb

mannyb Androidpamp Moderator

Mottagna gillanden:
    778
    Operatör:
    Google Fi
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro Fold

MINA ENHETER

Operatör:
    Google Fi
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro Fold
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Google Pixel Tab
    ROM:
    Stock
    Som trådtiteln lyder: Ni som har köpt en ZT Blade (San Fransico) - Hur nöjda är ni?

Att den är prisvärd något så förbannat är konstaterat redan, men var den värd besväret att krångla med privatimport? Lever den upp till förväntningarna?

Betygsätt den, från 1-5. 1 motsvarar förstås lägsta möjliga betyg och 5 innebär att ni är vansinnigt nöjda.

2. ultrajakob

ultrajakob Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

för mig är det en solklar femma av den enkla anledningen; priset.

visst kunde kameran varit bättre och det hade varit trevligt med någon form av styrkula/pekgrej och kanske till och med lite snabbare cpu och bättre batteritid.

jämfört med min hero så är det egentligen bara styrkulan som den får minus på och visst, batteritiden verkar väl vara ungefär densamma, dvs inte särskilt bra. men skulle nästan våga påstå att byggkvalitén är bättre på bladen, men det är väldigt subjektivt antar jag.

en hero kostar 3k i dagsläget och dom nya telefonerna som kommer ut idag som ligger på <4k har ju QVGA-skärmar, liknande/sämre processor och liknande kamera. så ser inte hur man inte kan tycka detta är en fullträff på alla sätt?

sen visst, det återstår att se hur länge dom här håller. men när man kan få tre stycken till samma pris som nästa likvärdiga telefon så tar iallafall jag mina chanser.

3. Skerved

Skerved Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    37

MINA ENHETER

Klart något kan vara bättre, men priset gör att det blir 5/5. Det är utan tvekan den mest prisvärda android-telefonen som man kan få tag på just nu.

Tillägg: Jag vill dock påpeka att jag knappt kört den original, utan jag har rootat och laddat in en annan rom.

4. mannyb

Mottagna gillanden:
    778
    Operatör:
    Google Fi
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro Fold

MINA ENHETER

Operatör:
    Google Fi
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro Fold
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Google Pixel Tab
    ROM:
    Stock
    Jag gav den 4/5. För priset är den egentligen 5/5, som Skerved säger, men på grund av att den kommer bloatad med Orange-smuts och att den saknar Google Talk out of the box så blir det avdrag. De flesta kommer för all del roota den och kasta in en valfri custom-ROM, i vilket fall den är en given 5/5.

5. Raketostkostym

Raketostkostym Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    24

MINA ENHETER

X8an har förvisso sämre skärm, men är annars ganska likvärdig. Den är den enda som kan komma nära priset i vilket fall som helst, kostade 1690:- häromdan på net-on-net. :)

Det hela utmynnar väl i hur pilligt man tycker det är att importera.

6. mannyb

Mottagna gillanden:
    778
    Operatör:
    Google Fi
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro Fold

MINA ENHETER

Operatör:
    Google Fi
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro Fold
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Google Pixel Tab
    ROM:
    Stock
    Mja, nej, X8 är inte ens i närheten enligt min åsikt. Mindre skärm med lägre upplösning och "bara" LCD är inte det enda som skiljer. Androidversion också. RAM-mängden likaså. Kvalitetskänslan/byggkvalitén därtill. Och så kameran (autofokus). Vidare verkar GPS:en vara exaktare också, men detta har vi inte hunnit testa ordentligt ännu.

Och allt detta till ett lägre pris. X8 må vara den närmaste konkurrenten, men den är inte i närheten.

Håller helt med om din slutsats dock - för folk som inte vill bemöda sig med en krånglig privatimport så går förstås Blade bort.

7. lono

lono Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    88

MINA ENHETER

Om man skall kolla till priset, så kan jag inte sätta något annat än en femma.
    Men kan heller ej säga att jag är totalt nöjd. Batteriet håller inte särskilt länge(nu är det min första android, så jag vet inte hur det är jämfört med andra dock). Verkar vara skärmen som drar mest.
    Sen har jag haft stora problem med att få in MMS-inställningarna också. Trots att jag verkar fått in rätt inställningar, så skickas mms rätt sporadiskt.
    Som telefon har den inte varit klockren för mig, men som mediamaskin, musik, film, surf, spel etc, så har den varit klockren.

8. Skerved

Skerved Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    37

MINA ENHETER

MMS kan jag inte svara för då jag inte använder det och har alltså inte provat. :)

Men batteritiden tycker jag faktiskt är lite bättre än på min Nexus. Som exempel så har jag 88% kvar nu efter 9 timmar sedan laddning. Då har jag pratat några kortare samtal och sänt något sms. Har mest använt den som en telefon alltså. Nexusen hade nog varit nere på 70% eller lägre vid samma användning. Börjar man dock spela spel så drar den mycket.

Skulle tippa att batteritiden är ganska normal om man jämför med andra "smarta telefoner".

9. lono

lono Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    88

MINA ENHETER

haha, ok, då har du itne det problemet. Jag skickar rätt mkt mms då många kompisar inte har smartphones man kan maila till, och den har varit rätt bedrövligt på det. Jag verkar ha lyckats få in rätt inställningar nu eftersom det går att skicka ibland. Men ibland så går det inte skicka alls. Får nog starta en ny tråd om det...

Batterierna kan jag hålla med om. Om man inte leker mycket med den, så håller den faktiskt rätt länge. Kan tänka mig att när jag haft den ett tag och inte pillar på den jämnt, så kanske den håller 2 dagar. Tror det är skärmen som drar mest ström.

10. mannyb

Mottagna gillanden:
    778
    Operatör:
    Google Fi
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro Fold

MINA ENHETER

Operatör:
    Google Fi
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro Fold
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Google Pixel Tab
    ROM:
    Stock
    Min håller två dagar om jag verkligen drar ur den helt, men det beror förstås på hur mycket man använder den. Jag skulle tro att min genomsnittsdag består av cirka en timmes spelande, en timmes pillande i appar (uppdateringar, installationer, avinstallationer, lek) och max en halvtimmes IM:ande (Google Talk). Inga telefonsamtal.

11. pete

pete Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    66

MINA ENHETER

Har inte hunnit pilla på den så mycket, har dock rootat och slängt in mcr r4. Med tanke på allt den kan göra, specsen, och till det priset måste det bli en 5/5 från mig. Som tidigare nämnts i tråden känns byggkvaliteten riktigt rejäl också, förväntade mig inte riktigt så bra av en billig kina-pryl. Bör dock tillägga att jag inte har erfarenhet av vare sig android eller smartphones sen tidigare, så kanske lite extra hype...

12. Kame_boy

Kame_boy Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    35

MINA ENHETER

Jag hade använt en Legend innan (som för övrigt är till salu ;)) med CM6 och var van vid lena och följsamma menyer. Blev grymt besviken med första intrycket av original Orange-romen. Förstår inte hur dom kan sälja den så och inte skämmas. Äckligt inkompetenta människor som gjort all crapware. Installerade modacos r4 rom och sedan Sebastians r4 också från modaco, och då började saker och ting likna något. Fortfarande lite lagg men ändå schysst.
    Men när jag la in froyo igår natt. Oj oj oj alltså. Jag visste inte att en sån här billig mobil kunde prestera så här. Det finns ännu mycket kräm att klämma ur den här mobilen. Froyo blir dess räddning! Bara därför som den får en femma av mig.

13. Tenkai

Tenkai Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Rootad = 5/5

14. dimaZ

dimaZ Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    217
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22 Ultra
    Telefon 2:
    OnePlus 8 Pro
    Skulle vara intressant att höra av dem som gett betyget 2-3 vad dom tycker är negativt med telefonen.

15. neddie

neddie Android Medlem

Mottagna gillanden:
    1 057

MINA ENHETER

jag har fått en snubbe på jobbet att köpa 2 lurar till mig som jag ska ge bort i julklapp. hur lätt är det att roota och lägga in sjyst froyo på den ?

16. bb0rje

bb0rje Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Klockren telefon, hade en Liquid innan å skulle inte byta tillbaka om ja så fick 500kr emellan. Lite småbuggar men inget som stör vid normal användning.

Jag har aldrig varit i närheten av ord som roota innan den här luren men efter att ha läst här på forumet och följt länkar som gavs så tog de kanske 30 min att få in Pauls 2.1 version.

Grymt enkelt när man väl förstår ;)

Kommer uppdatera mig till 2.2 så fort ja ser en bra guide och romen uppges vara klar :)

17. lono

lono Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    88

MINA ENHETER

Märkte du någon större skillnad efter du rootat till 2.1?
    JAg har inte rootat än, och tycker luren flyter på rätt hyfsat ändå(bitivis seg dock). Kanske rootar den sen när 2.2 är ute. Vill bli lite mer bekant med luren innan jag rootar den.

18. babydroid

babydroid Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    286
    Telefon:
    Samsung Galaxy s9+

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy s9+
    Telefon 2:
    Oneplus 5t
    Platta:
    IPad Pro 11”
    ni som har en zte blade. tror ni den är en bra mobil att ersätta min spica. inget fel på min spica. men vill ha ny. jag vet att bladen har bättre specs på många håll. men tänkte på batteriet. är det dugligt. jag hatar batteritiden på min spica. verkligen hatar. tror ni jag skulle bli nöjd.. är ju mest orolig över det här med ifall det skulle vara nå fel eller hända nått med mobilen. skicka till uk fram och tillbaka och ha sig. hur ställer ni er i den saken?

men som sagt. batterit? hur länge håller det vid daglig användning? ladda ner lite apps. surfa en del. ringa, smsa. inge överdrivet. men typ, hur länge håller ert batteri på en söndag te x. när man är ledig och inte har så mkt att göra.

tacksam för svar

19. mannyb

Mottagna gillanden:
    778
    Operatör:
    Google Fi
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro Fold

MINA ENHETER

Operatör:
    Google Fi
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro Fold
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Google Pixel Tab
    ROM:
    Stock
    Min lur håller två dagar om jag verkligen presser den maximalt. Jag använder den dock inte aktivt mer än 2-3 timmar om dagen. 1 timme spel, 1 timme pill med appar och kanske 30 minuter messaging. Inga telefonsamtal.

20. mannyb

Mottagna gillanden:
    778
    Operatör:
    Google Fi
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro Fold

MINA ENHETER

Operatör:
    Google Fi
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro Fold
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Google Pixel Tab
    ROM:
    Stock
    Men som med alla smartphones så är det att ladda varje dag som gäller, för att vara på säkra sidan. Spelar du tunga spel 4+ timmar om dagen så klarar du dig nog inte ens 12 timmar.