Fråga: Ni som också haft SGS (1)

Diskussion i 'Galaxy S2 - Allmänt' startad av Nummerskivan, 2 aug 2011.

1. Nummerskivan

Nummerskivan Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    28
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra vit

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra vit
    Telefon 2:
    Väggmodell bakelit, 30-tal
    Telefon 3:
    Väggmodell plåt, 20-tal
    Jag har en SGS och funderar på att byta. När jag såg testet på SGS, så funderade jag på om den inte är så dum ändå (jag funderar även på Motorola Atrix om den får svenska menyer och blir billigare, samt de mindre Motorola Defy eller HTC Desire S).

Men nu undrar jag följande (till er som haft en SGS):
    - Fungerar GPS:en bättre, och i stil med vad man kan förvänta sig av en smartphone?
    - Hur upplever ni batteritiden i SGS 2 jämfört med SGS? I testet fick man intrycket att batteritiden är riktigt bra.
    - Är överhettning ett vanligt problem? Jag får det intrycket när jag kollar forumet.
    - Hur är det med lagg och sådant? Min SGS laggar aldrig nu, men laggade tills jag fick 2.2.x (minns ej sista siffran, men OS:et efter 2.2 har jag för mig det var).
    - Min SGS riktigt suger batteri om wifi är på. Wifi är det som drar mest, efter skärmen förstås, om den är på. Jag vet inte riktigt om det är vanligt på SGS:er. Har ni märkt någon skillnad på detta när ni gått till SGS 2?

Den springande punkten är batteriet. Det är därför jag funderar på Motorolas Atrix, som har större batteri (1930 mAh) och sägs ha energisnålare skärm (ej amoled) eller en 3,7-tummare, där Defy och Desire S ska ha bra batteritider. Men så såg jag testet på SGS 2 och det verkar som att SGS 2 hade bra batteritid där. Men märks det under användning någon skillnad mot gamla SGS?

Min make har en Defy, och pappa har en Desire S. Pappa laddar sin varje kväll, trots att allt är på, och det ligger en massa synkande widgets överallt, samt levande bakgrund. Den har 30-40 % kvar på kvällen. Maken laddar sin Defy varannan natt. Har allt på, men jag har konfigurerat den att inte ha en massa onödiga widgets eller synka totala onödigheter. Så den synkar väl mest googlekalender och två väderwidgets (jo, man måste ha från YR OCH SMHI ;)).

Och det är så jag vill kunna ha det. Jag vet att det aldrig blir som med en gammal telefon, men det är skillnad på "inte en hel dag om allt, även wifi, är på eller om du laddar upp bilder till FB" och "ladda varannan natt och skita i vad som är på".

På min SGS verkar det alltså vara skärmen (naturligtvis) och wifi som är riktigt stora bovar. Även att t.ex. ladda upp bilder på FB via 3G, gör att batteriet alltid minskar dubbelt så fort som om jag gör något annat i telefonen, oavsett vilken uppkoppling jag har.

Så svara gärna på mina frågor, och skriv gärna annat ni kommer på, som är bättre, sämre eller lika som gamla SGS.

2. ducken

ducken Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    163

MINA ENHETER

Jag har haft båda två och kan ge lite reflektioner på några av frågorna du har.

* Min GPS fungerar väldigt mycket bättre. Använde både SGS och SGS 2 till navigator i bilen både via co-pilot och navigon och båda funkar alldeles ypperligt till SGS2.
    Dock när jag var ute och sprang med min SGS så visade den ganska mycket fel när jag körde program som MyTracks eller Runkeeper. Kunde visa upp till 50 meter fel än jag verkligen hade sprungit och det tycker jag inte är ok med en GPS.
    När jag nu kör samma rundor och samma program med min SGS2 så ser man exakt vart man har sprungit, om man byter sida av vägen osv. Skulle säga att noggrannheten är näst intill perfekt så där tycker jag det är en stor skillnad till SGS2:s fördel.

* Batteritiden tyckte jag var rätt bra i SGS men tycker nog att den är ännu bättre i SGS2. Beror ju naturligtvis på hur mycket man använder den. Men det är absolut inte sämre batteritid i SGS2.

* Jag har upplevt att SGS2 blir riktigt varm när jag kör Co Pilot eller Navigon, men detta är enda gångerna. Dock spelar jag inga krävande spel eller så.

* Lagg? Vad är det för nåt? Har inte fått en svart skärm en enda gång vilket jag hade väldigt ofta på SGS. Kunde ta flera sekunder innan ett program öppnade sig. Det händer aldrig nu.

*Har inte märkt att SGS2 suger batteri om wifi är på faktiskt. Vet dock att det är/har varit ett problem om man är uppkopplad mot en D-Link Dir 655 tror jag det var. Men jag har inte märkt något.

* Tycker inte att du ska va orolig för att synca olika widgets, kalendrar osv. Visst tar det batteri men inte så att det bara suger ur batteriet. Jag har inte så mycket synkning på i min SGS2 men använder den mycket i jobbet med framför allt att ringa. Jag synkar g-mail och exchangekalender och jobbmejl.
    Batteriet brukar hålla i två arbetsdagar för mig utan att jag behöver ladda och det tycker jag är riktigt bra.

Det jag reagerar på först är nog att hela telefonen verkligen känns så otroligt smooth. Inga hack eller lag what so ever tycker jag. Ypperlig telefon.

Vad gäller skärmar mellan HTC och Motorola kan jag tyvärr inte uttala mig då jag inte känner till dem så mycket.

Sorry för kanske lite för långt svar. Hoppas du blev något klokare i alla fall.

3. Nummerskivan

Mottagna gillanden:
    28
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra vit

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra vit
    Telefon 2:
    Telefon 3:
    Väggmodell plåt, 20-tal
    Tack. Bara bra med långa svar.

Med "lagg" menar jag när det kan ta en sekund eller i värsta fall låser sig telefonen en stund innan den tar en dit man ville. Som när man öppnade "alla program" och det tog en evig tid innan de syntes, och det gick inte att scrolla, och inte att stänga ned det hela förrän den "tänkt klart". Sådant var det i massor när jag köpte min telefon, men försvann med 2.2.x :)

Jag har faktiskt just en D-link DIR 655, men problemet med wifi har varit där även när jag åkt hemifrån och 3G tagit över. Batteriet sugs ut (inte på två timmar, men det går tre gånger så fort som normalt) så fort wifi är på, uppkopplad eller ej, DIR 655 eller ej. Jag har för mig att några andra i SGS-forumet har liknande problem.

Jag har blivit lite oroad av värmen som folk beskriver, såg några trådar om telefoner som dog eller startade om p.g.a. värme.

Och så har jag blivit allmänt skeptisk till om jag verkligen ska ha en stor telefon med skärm som äter batteri :) Kanske passar en mindre bättre. Men som sagt så såg jag de fina testresultaten här på Swedroid, för batteri och SGS2. Jag gillar ju egentligen en stor fin skärm.

En fråga till, behöver du någonsin ladda innan dagen är slut? Om man spelar hela tiden fattar jag att det äts ström, men om du t.ex. kört lite mer GPS eller sådant som att ladda upp 10-20 bilder på nätet.

4. ducken

ducken Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    163

MINA ENHETER

Absolut inga sånna svarta skärmar som man hade på SGS så det behöver du inte oroa dig för.

Vet inte vad ditt problem kan vara då om ditt 3G drar ur ditt batteri oxå. Tips att att installera t.ex. CPU spy och kolla vad det är som drar strömmen.

Storleken på skärmen var jag oxå lite skeptisk mot till en början, men efter att ha haft SGS så var inte steget så stort till SGS2 plus att det är en vanesak tror jag oxå.
    Tror inte att lite mindre skärmar drar så otroligt mycket mindre ström så någon jättestor skillnad vet jag inte om man kommer att uppleva i strömförbrukning bara för att skärmen är lite större. Låter det va osagt dock. Skärmen är för övrigt grym!

Jag har aldrig behövt ladda innan dagen är slut. De gånger jag har kört med bilnavigator drar batteriet naturligtvis mer ström, men inte behövt ladda någon gång under dagen. Som sagt, det beror ju helt på vad du utsätter luren för.

5. twisted1

twisted1 Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    205

MINA ENHETER

Jag har båda, SGS2'an är ett STORT kliv uppåt. GPS funkar finfint, låser alltid och snabbt. Har sett några trådar här där folk haft problem men kan inte minnas att jag läst något riktigt test där dom nämnt nåt om problem med GPS.

Nämnas bör att jag kör CM7 med överklock osv. på SGS1'an och den är riktigt snabb/smooth. Går ej att jämföra på samma dag ens med en SGS1 med standard/custom samsung rom/kernel. SGS2'an är ändå en annan nivå på allt, skärmen är helt löjligt bra osv. Batteritiden, bättre än SGS1an.

Kameran är ett stort kliv upp(den bästa/lika bra som Arc enligt dem flesta tester), blixt också som är riktigt effektiv. Filminspelning funkar super och blir as bra osv.

Skulle rekommendera att köpa ett casemate barley there fodral också då den e lite halkig å så annars.

Trodde inte själv att det skulle va sååå stor skillnad, löjligt bra. Helt allvarligt nu, det går fortare att komma in på aftonbladet.se i SGS2'an(med flash aktiverat) än på laptopen(som förvisso är drygt ett år, men core2@2Gz, 4gb ram, chrome och adblock osv). Tokigt :)

Jag brukar ladda min 1 gång per dygn, om man bara använder luren lätt så är 2 dygn inga problem.

Last edited: 2 aug 2011
  6. Nummerskivan

Mottagna gillanden:
    28
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra vit

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra vit
    Telefon 2:
    Telefon 3:
    Väggmodell plåt, 20-tal
    @ducken: Det är inte 3G som drar, utan alltså wifi drar ström när wifi är aktiverat, även om 3G har tagit över för tillfället. Slår jag av wifi, och fortsätter att låta 3G vara på, så drar det inte mycket ström. Där är alltså inte för att wifi är uppkopplat som det drar ström, utan att det är aktiverat alls, och ligger och söker och är aktivt. Men jag hade inte tänkt diskutera det där problemet egentligen, skulle bara beskriva hur det är nu. Jag har tjatat mig ur led om det i SGS-forumet "förr" :)

@twisted1, alltihop låter ju superbra. Det där med kameran är ju ett plus.

7. twisted1

Mottagna gillanden:
    205

MINA ENHETER

Wifi sleep policy bör sättas tilll aldrig, det drar minst ström tro det eller ej.

Ang. batteritid generellt så drar det mkt så fort skärmen är igång, givetvis drar det mer om man kör nåt spel vs. om man läser text bara. Men om jag sitter ute i solen tex. och kör ljusstyrkan på max. så drar det ström såklart. Men så är det ju med alla lurar, SGS2'ans skärm är såvitt jag vet den strömsnålaste alla kategorier.

EDIT: En sak jag inte är nöjd med är ljudkvalitén, lyssnar mkt på musik och är nog ganska så petig på den punkten. Och jämförelsen med SGS med voodoo blir ju lite knasig iom. att SGS+voodoo ger otroligt bra ljud även enligt erkända audiofiler. Jämfört med övriga lurar så har SGS2 ganska genomsnittlig ljudkvalla. En fotnot bara.. :)

Last edited: 4 aug 2011
  8. Nummerskivan

Mottagna gillanden:
    28
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra vit

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra vit
    Telefon 2:
    Telefon 3:
    Väggmodell plåt, 20-tal
    Tack, men jag har gett upp om batteritiden med SGS:en. Har tjatat om det en massa i SGS-forumet. På min lur blir det bättre med batteri om man sätter wifi till att stängas av när skärmen är av. Men fortfarande inte så bra att man har på wifi om man inte kan ladda under dagen. Så jag använder endast wifi för nedladdning av tunga saker. Har provat alla tips, och följt alla trådar om detta noga i SGS-forumet.

Det kanske inte är något fel jag har, utan att de bara är så här. Förutom då att det finns tendenser att appar kan hänga sig och plötsligt suga ur batteriet. Det måste ju vara något buggaktigt. Men om telefoner i den här storleken och skärmkvaliteten drar oerhörda mängder ström när de används, så tänker jag att en mindre skärm passar mig bättre. Jag kan se hur procenten tickar nedåt med en enhet per var och varannan minut när jag gör något. Det är inte ok för mig. Makens Defy (3,7 tum LCD, 800 mHz) kan jag hålla på med väldigt länge. Tror att jag lyckades få den att minska från 70 till 30 första dagen, när jag grejade oerhört mycket med den, och då var batteriet helt nytt och oinkört.

Så därför undrar jag mest över hur SGS2 är i jämförelse på en rad punkter. Om den skulle passa mig bättre, eller om jag i stället bör titta på en mindre 3,7-tummare, eller om nu Motorolas Atrix visar sig ha bra batteritid till sin lite sämre skärm.

9. moparlinke

moparlinke Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    642

MINA ENHETER

Det här med batteritider är ett väldigt knepigt område.

Tvivlar starkt på att du använt telefonen oerhört mycket.
    Eller så är oerhört mycket ,mycket mindre än mitt mått.

För mig låter det som en mardröm att hellre köpa en mycket sämre telefon.

Med lite användning så räcker ingen telefon flera dar.

Var redo att ladda varje kväll..

SGS2 klarar sig däremot länge om du lägger den på bordet.

10. tjtj

tjtj Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    61

MINA ENHETER

Det går inte att säga generellt, det beror helt på hur man använder telefonen.
    Vill man ha låg idle-förbrukning för att klara sig länge utan att ladda och inte använder telefonen så mkt så är det normal sett mkt bättre att ha wifi av när displayen är av.
    Det beror också på hur mkt bakgrundssynkning man har och vilken 3G-täckning man har eftersom synkning med skärm av går på 3G med alternativet wifi av när display av.

Finns många fler faktorer som påverkar (t ex hur ofta man slår på displayen per timme, eftersom det tar extra kraft att koppla upp wifi varje gång displayen går igång).

Så det är värt att testa wifi alltid på , men bättre behöver det inte bli.

11. tjtj

tjtj Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    61

MINA ENHETER

Det går inte att säga generellt, det beror helt på hur man använder telefonen.
    Vill man ha låg idle-förbrukning för att klara sig länge utan att ladda och inte använder telefonen så mkt så är det normal sett mkt bättre att ha wifi av när displayen är av. Min telefon drar mkt mindre under natten med wifi av t ex.
    Det beror också på hur mkt bakgrundssynkning man har och vilken 3G-täckning man har eftersom synkning med skärm av går på 3G med alternativet wifi av när display av.

Finns många fler faktorer som påverkar (t ex hur ofta man slår på displayen per timme, eftersom det tar extra kraft att koppla upp wifi varje gång displayen går igång.

Så det är värt att testa wifi alltid på , men bättre behöver det inte bli.

12. twisted1

Mottagna gillanden:
    205

MINA ENHETER

Wifi drar mindre kräm än 3g/data i alla lägen, om inte är det buggar i wifi drivrutinen. Ganska logiskt att det går åt mindre energi till wifi signalen då den är såpass svag och har kort räckvidd vs. mobildata som är på en helt annan nivå vad gäller styrka på signalen.

13. twisted1

Mottagna gillanden:
    205

MINA ENHETER

Kollar man tester så ligger SGS2 i absolut topp vad gäller batteritiden också, det är inte mycket att tveka på eg :)

14. Nummerskivan

Mottagna gillanden:
    28
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra vit

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra vit
    Telefon 2:
    Telefon 3:
    Väggmodell plåt, 20-tal
    Bevisligen (för mig som ser när jag måste ladda) så drar inte wifi mindre än 3G på min telefon. Jag vet inte om jag har någon bugg i drivrutinerna, jag har original-OS nedladdad via Kies, vet inte om drivrutiner uppdateras samtidigt. Wifi har dragit mer under alla versioner på OS-et.

Om jag slår på inget datatrafik/wifi alls, så drar telefonen 1-2 % i idle när den får ligga. Ibland så lite som 2 % under hela natten, vilket inte händer på dagen - vet inte varför.

Slår jag på 3G, så drar den 1-3 %/h i idle.. Synkar då Snowstorm 1 gång/h, SMHI-widget (vet ej hur ofta den synkar) och kalender med google. Den kan dra lite mer om jag far runt och får en massa olika dåliga täckningar.

Slår jag på wifi (enbart eller wifi plus 3G) så drar telefonen 5-10 % per timme. Sätter jag wifi till att slå av när skärmen släcks, så drar den bara mycket ström om jag slår på skärmen kort men ofta, så att wifi är på rätt mycket ändå, annars drar den väldigt lite.

Detta i idle då. Bara ligga. Jag märker ingen skillnad om jag har på wifi och är uppkopplad, eller om jag är ute och inte når något nätverk. Det ÄR säkert skillnad, men ingen avgörande sådan.

Tittar på luren nu: 91 % kvar, drog ur sladden kl 13 och hade då 97 %. Sedan har den mest legat, förutom en kort titt. Det är ju jättebra, och uppnås aldrig om wifi är på. Aldrig någonsin.

Men i SGS-forumet har det väl varit fler som har det som jag.

Men jaja, jag tänkte inte diskutera det mer, det är som det är. Har du själv testat i praktiken hur det skiljer med wifi på eller av? Ibland glömmer jag att slå av wifi efter nedladdningar, och får då en trist överraskning när jag ska iväg. Jag tänkte att det gällde 3G också, att 3G drar en massa ström, men nu har jag haft på 3G oavbrutet hela sommaren, och det är inga som helst problem.

15. Nummerskivan

Mottagna gillanden:
    28
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra vit

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra vit
    Telefon 2:
    Telefon 3:
    Väggmodell plåt, 20-tal
    Ja, jag såg det :) Det var därför jag blev nyfiken på den. Men man ser också att vissa lurar inte har så bra i testerna, men i praktiken ändå har mycket bra batteritid. Här på swedroid påpekade de just detta för t.ex. Desire S, som jag själv sett har bra batteritid. Nu har jag inte kollat om de har testat Defy, men jag vet att Defy har riktigt bra batteritid.

Så det var därför jag skrev en tråd här för att bl.a. se om ni som har SGS2 upplever så bra batteritid som testet skvallrar om :)

16. Nummerskivan

Mottagna gillanden:
    28
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra vit

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra vit
    Telefon 2:
    Telefon 3:
    Väggmodell plåt, 20-tal
    Nej, jag använder inte min SGS oerhört mycket, utan skrev om makens Motorola Defy som jag använde oerhört mycket första dagen. Alltså laddade ned och konfigurerade olika saker i flera timmar i sträck. Den var aktiv hela tiden. Och nu när den gått in sig, är batteritiden ännu bättre.

Däremot tycker jag att SGS:en drar för mycket ström när man använder den. Jag kan visst tänka mig att ladda varje kväll, men vill då gärna ha mer än 5 % kvar, och helst kunna använda vissa funktioner rätt friskt vissa dagar. D.v.s. använda GPS:en, eller ta och ladda upp bilder på nätet.

Jag vet inte om det är normalt att det går 10 % på att "checka in" på två ställen, och samtidigt skicka upp en bild till varje tillfälle. Det är ju just sådant man vill göra när man är iväg och inte kan ladda.

Om det här är vad man får vänta sig av en telefon av den här storleken, så menar jag att jag kanske måste kompromissa och skaffa en som har mindre skärm och drar mindre.

Men som sagt, jag ville mest veta hur ni med SGS2 upplever er telefon. Jag har hållit på som tusan med min, och har accepterat den nu. Antingen är den som den ska vara, eller så är det något som kanske kan åtgärdas om jag börjar flasha in saker i den, vilket jag inte vill hålla på med i nuläget.

Jag vet att sådana här telefoner inte håller så länge som gamla telefoner, men det är ändå skillnad på att använda telefonen återhållsamt så håller den hela dagen, och använd som du vill (på det sätt som jag gör då, inte spela oavbrutet hela dagen), ladda varannan dag.

17. twisted1

Mottagna gillanden:
    205

MINA ENHETER

Kan bara ge rådet att kolla i riktiga tester, användare på forum är oftast partiska och det är inga konsekventa tester många ggr.

Har inga problem att få 3 dygn ur min SGS2 men då använder jag den knappt, även om all sync osv ligger på hela tiden.

Bra exempel på missvisande exempel:

Du ser mot slutet droppar det, då började jag använda luren. Syns på stapeln skärm på. Iaf, illustrerar att det inte är nån idle drain alltid något. Vissa har haft problem med idle drain, men det finns ej i 2.3.4. Och 2.3.5 är ju på G, läckt version finns redan.

18. S-Droid

S-Droid Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    745

MINA ENHETER

Så är det för mig oxå, wifi på hela tiden drar mindre, en natt på 7 timmar så har den dragit ca 2-3% med det mesta igång som widgets etc, med 3g så är det minst det dubbla mao 1-1,5%/timme

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

19. tjtj

tjtj Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    61

MINA ENHETER

När wifi är på så måste både radiochippet som tar hand om GSM/3G och wifi-chippet vara igång. Det är ju samma radiochip för 3G som för vanligt tal/SMS. Så GSM/3G-radiochippet måste alltid vara på oberoende av inställning för att du ska kunna ta emot samtal.
    Har man även wifi på så blir det alltså ett chip till som ska drivas.

Pga detta så får jag lägre förbrukning under natten med wifi avslaget än med wifi påslaget. Det blir inte mer än 2-3% förbrukning på 7 timmar totalt (ca 10 dagar innan batteriet är slut om man räknar på 3% på 7 timmmar.)
    Då har jag inte så mkt bakgrundsynkronisering (mail, gmail, kalender och lite annat), så även om det kanske är så att datatrafiken på 3G drar mer än motsvarande wifi-trafik så kompenserar det inte att wifi-chippet måste vara på i 7 timmar.

Men som sagt det finns inga självklara svar på frågan. Täckning på både wifi & 3G påverkar, likaså hur man använder telefonen.

En sak till, 3G drar bara max 250mW, wifi drar max 100mW (utstrålad effekt), så det är inte så stor skillnad som man kan tro.

Last edited: 4 aug 2011
  20. twisted1

Mottagna gillanden:
    205

MINA ENHETER

Men HSPA lär väl dra bra mkt mer än 3G? När anslutningarna är i viloläge mobil-data eller wifi så drar det nästan ingen ström alls. Att överföra 1Mb över mobildata tar mkt mer kräm än samma sak över wifi. När du slår på wifi så försvinner väl H/3G ikonen, dvs. mobildata uppkopplingen är idle.

Återigen är det många faktorer som spelar in, olika telefoner, olika radiodelar etc.

Det som tar enormt mkt kräm är växlandet mellan HSPA/wifi. Ett annat tips är att stänga av notification när öppna nätvek finns. Samt öka på wifiscan intervallen ordentligt i build.prop