"Night Light" i stället för "Dark Mode" i Android 12.

Discussion in 'Allmänt' started by geobjork, Apr 13, 2022.

1. geobjork

geobjork Senior Droid Medlem

MINA ENHETER

Jag fick uppdatering från Android 11 till 12 på min Moto G30 här om dagen. Där upptäckte jag en ny(?) funktion i inställningar för skärmen, "Night Light". Vad jag förstår så är detta ett filter som filtrerar/reducerar blått ljus. Det passar mina ögon så bra att jag vill köra det 24/7.
    Någon som vet om det ökar batteriförbrukningen? Skärmen är LCD.

2. Leo83

Leo83 Android Medlem

MINA ENHETER

Sitter inte på något svar men helt spekulativt så borde väl vara likvärdigt eller bättre.

geobjork likes this.
  3. geobjork

MINA ENHETER

Ja det är vad jag funderar på, i o m "Night Light" är ett filter som tager bort blått ljus, inte reducerar ljusstyrkan...?
    Hursom, "Night Light" (vet ej vad det kallas på svenska) passar mina ögon så jag kan reducera ljusstyrkan något, men det är en annan sak.

4. Cupcakes

Cupcakes Mobilberoende Staff Member

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Gissningsvis påverkar det inte något mätbart med en LCD-skärm. Vad gäller OLED så bör en hel svart bild dra mindre än om det är ett filter som gör ljuset varmare. Det är dock möjligt att det påverkar batteritiden något negativt även med en LCD-display eftersom det blir som ytterligare ett filter och det lär krävas lite processorkraft från telefonen för att hantera detta - men detta är bara vad jag kan tänka mig. Inget jag fått bekräftat.

geobjork, Kristy and eastbound like this.
  5. geobjork

MINA ENHETER

Har nu Night Light påslagen 24/7 utan att märka något negativt på battriförbr. på skärmen, dock omöjligt att fastslå.
    Har av/på tilen plasserat på "Quick Setting)-panelen i rullgardinden, (är dock inte så där jätteförtjust i layouten på den nya panelen). Upptäckte att longpress på tilen öppnar en möjlighet att justera intensiviteten av filtreringen med en slider. Mycket bra under vissa ljusförhållanden. Night Light är en gudagåva för mina ögon, även på dagtid. Har slutat helt att använda Dark Mode.
    Den nya slideren för justering av ljusstyrkan är inget att hänga i julgran!

bernard and Kristy like this.
  6. geobjork

MINA ENHETER

Lite på sidan av topic. Standard iconen i Android har ofta en relativt liten bild, och rätt så stor vit bakgrund. En full skärm av icon ger ganska många vita "fläckar", fult och störande... Har googlat lite, rätt så många som stör sig på detta.

Har testat med ett par olika launchers, och Nova har en inställning som tar bort detta, ger perfekta icon. However, jag vill nog köra med min standard launcher, "Moto App Launcher". Iconpack är heller inte ett alternativ.

Nogon som har ett tips på att ta bort den vita bakgrunden?