Recension: Ninebot Segway E2 E och jämförelse med äldre ES1

Discussion in 'Elektriska fordon' started by henca, Jul 12, 2025 at 22:16.

1. henca

henca Senior Droid Medlem

MINA ENHETER

Då min gamla trotjänare Ninebot Segway ES1 rasade och jag varit väldigt nöjd med den lämnade jag in den till reparation. Dock skulle det inte bli klar innan jag behövde en elsparkcykel så det slutade med att jag köpte en ny. Valet föll på Ninebot Segway E2 E som ligger väldigt nära min gamla elsparkcykel sett till sepcifikationerna.
    utfalld.jpg

Bägge elsparkcyklarna räknas lagligt som cykel då de går i max 20 km/h och har en kontinuerlig effekt på 250 W. Effektmässigt innebär detta att ingen av dem orkar uppför den ganska branta backe som jag bor vid, den nya kommer någon meter längre i backen. Den nya sparkcykeln har en högre maxeffekt som den kan mata på med under en kortare tid, det innebär att den inte tappar fart vid små backar.

Bägge elsparkcyklarna har lyse fram, den nya har dessutom lyse bak (som även fungerar som bromsljus) med reflex och korrekta orangea reflexer på sidorna och vit reflex fram. Det innebär att den lagligt kan framföras i mörker. För att köra min gamla ES1 i mörker skulle jag behöva komplettera den med baklyse och reflexer.

En sak som jag har kompletterat min ES1 med är en ringklocka, en sådan är det lagkrav på att ha. Min nya E2E levererades med en ringklocka från början.

En annan trevlig egenskap med min nya E2E är att den har sitt batteri i bottenplattan, min gamla ES1 har batteriet i stången som går mellan framhjul och styre vilket gör den vingligare med sin högre tyngdpunkt.

Min gamla ES1 har dock några mindre fördelar: Den har lite stötdämpning på framhjulet, min nya E2E upplevs som lite skakigare att köra på ojämnt underlag. Jag tycker också bättre om broms-funktionen på min gamla ES1 som har ett reglage för elektrisk broms och genom att ställa sig på bakskärmen får man en mekanisk broms på bakhjulet. Min nya E2E har bara ett bromshandtag som går till en trumbroms bak, jag vet inte om det reglaget dessutom hjälper till med elektrisk broms, men jag har ställt in den på maximal motorbroms när man lättar på gasen, oftast använder jag inte någon mekanisk broms.

Så sammanfattningsvis är min nya E2E lite trevligare att köra än min gamla ES1 även om de på papperet har väldigt lika specifikationer. Det som jag främst uppskattar med den är att den inte tappar fart i små uppförslutningar.

Sen har vi det här med transport och förvaring, bägge är hopfällbara:
    hopfalld.jpg
    Här blir min gamla ES1 solklar favorit, den fälls enkelt ihop så att kroken för kasse hakar i baksärmen, väl ihopfälld står den med bra balans då framhjulet kommer upp från marken. Den är också väldigt smidig att snabbt fälla ut.

Min nya E2E är lite omständigare att fälla ihop med spärr och hävarmsmekanismer och en ringklocka som manuellt behöver passas in mot en krok på bakskärmen. Då bägge hjulen är kvar mot marken måste man fälla ut cykelstödet för att den skall stå och då står den inte jättestadigt. Den blir också lite mer otymplig då den blir högre än ES1 eftersom E2E viker sin styrstång högre upp. Dess konstruktion med styrstång som bryts och batterier i bottenplattan innebär också att lite vajrar och kablage behöver dras externt, det återstårr att se hur länge de håller och hur lätt någon eller något kan råka kroka i dessa vajrar/kablar.

Mitt syfte med elsparkcykel är främst att ha den som "livbåt" när jag lämnar bil på verkstad. Bägge går in i mina bilars bagage och bägge funkar att ha med sig på tågresa. Dock upplever jag min gamla ES1 som smidigare att transportera hopfälld.

Som verkstads-transportmedel föredrar jag därför min gamla ES1, men skulle jag åka andra ärenden utan behov att transportera en hopfälld elsparkcykel så är E2E trevligare att köra, om jag någon gång skulle behöva färdas i mörker skulle den vara mitt enda alternativ.

m v h Henrik

milky81 and bernard like this.