NIU KQi Air / KQi Air X

Diskussion i 'Elektriska fordon' startad av Mindir, 21 sept 2023.

1. Mindir

Mindir Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    344
    Operatör:
    TELIA
    Telefon:
    Samsung S9

MINA ENHETER

Operatör:
    TELIA
    Telefon:
    Samsung S9
    Nu verkar NIU ge sig in i segmentet på bärvänliga E-scooters i premium segmentet.
    E-TWOW, INOKIM etc kan väl klassas dit idag tycker jag.
    Min egen definition är att sparken väger mindre än 15 kilo och över 5000 SEK.

https://shopeu.niu.com/products/niu-kqi-air-x-lightweight-electric-scooter

Tycker specen känns intressant i förhållande till priset och slog till på en KQi Air för 949 EURO då jag var en av de 300 första som bokade.
    Efter de 300 första kostar den nu 999 EURO för den Europeiska marknaden och skall höjas mer sedan efter kampanjens slut. ( 1399 EURO ? )

Air X verkar ha en ram helt av carbon fiber och väger 0.2 kilo mindre än Air samt en snyggare look kanske men känns inte värt de extra pengarna som sagt. ( 1399 EURO nu och sedan 1799 EURO är tanken )
    I övrigt verkar båda modellerna lika.

Förhoppningvis går den att "låsa" upp på sikt sedan så den kan gå 32km/h som NIU säljer mot den amerikanska marknaden.

Trevligt också att få inbyggda blinkers. :-)
    Även NFC låset och lite andra saker känns spännande.
    Verkar vara kvalitetsceller från LG etc.

Skall visst skeppas i December 2023 så blir en spännande vår 2024.

Så framöver blir det dax att byta ut min E-TWOW Booster S2 Monster Sport.
    Har vant mig vid det smidiga format och håller mig till det framöver också.
    Bara att flytta över bärhantaget samt ramväskan från E-TWOW och sätta på KQi Air sedan. :-)

Eventuellt kommer jag sakna maxhastigheten från Monster Sport samt den starkare motorn och eventuellt också stötdämparna fram och bak men hoppas att de här däcken på KQi Air är sköna att köra på.

Någon annan som förbokat också eller vad tycker ni om modellen ?

Last edited: 22 sept 2023