No.1 mini pad 7" surfplatta/mobil

Diskussion i 'Övriga tablets' startad av bävern, 19 apr 2013.

1. bävern

bävern Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    58

MINA ENHETER

2. robjac

robjac Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

tjena, köpte en precis, har inte hunnit att få iordning på allt.. jag köpte min på Orientdeal.. tror det tog 6dagar inkl helg att få hem den med DHL.. jag åkte på 250kr i tullavgift.. Orientdeal har chat-funktion och är snabba att svara.. (när dom är online). En billaddare ville jag ha till den men det hade dom inte, men det tog 2 min så hade han hittat en och den kostade 6$.
    Jag köpte den i silver, som är vad jag sett på andra sajter slut för den är så populär.. men orientdeal har den i silver också..

här är en länk..
    http://www.orientdeal.com/no.1-p7-m...8.0mp-2mp-build-in-3g-2gb-ramplus4gb-rom.html

Ska använda den som en mobiltelefon.. känslan är bra, gjord i aluminium så det är lite apple-känsla över den.. På deras hemsida står att det ska finnas svenska men det gjorde det inte.. så jag kör engelska nu.. ska se om det går att ladda ner någon app för att få det att funka... jag chattade idag med dom och dom sa att jag kunde ladda ner en gratis-app "locale and language", gjorde det men det funkade inte ändå.. sen har jag aktiverat GPS:en i inställningarna, men den får jag inte till att fungera, de sa dom att det skulle ta 10min 1a gången man använde GPS:en men jag har inte fått det till att fungera idag..
    Telefonen funkar fint med att ringa, sms:a funkar också.. mms får jag inte till att fungera..
    Radion funkar, måste användas tillsammans med hörlurar då sladden fungerar som antenn..
    Känslan för övrigt är att det flyter fint och att den är snabb, inga fördröjningar..
    Kameran funkar bra och tar bra bilder, lätt att ta bilder med autofocus, men den har ingen blixt. videokameran funkar bra också..
    Testade att ansluta datorn till den men datorn hittar den inte (utforskaren)
    det där vill man ju ska fungera för överföring av bilder,musik..
    skulle vilja få tips hur jag ska gå tillväga för att mms, gps,dator hittar No1 p7, svensk meny, ska funka..
    /R

3. bävern

bävern Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    58

MINA ENHETER

Låter bra, hur är prestandan vid surf, flyter det på vid skrollning?
    Hur är den annars i prestanda, vad har du att referera till inom androidvärlden?
    Är fortfarande sugen på denna då även jag avser att använda den som telefon och vill då ha en hyfsad kamera, tyvärr saknar asus fonepad både kamera och glas för displayen.
    Hur stort ram minne är det på din?
    Hur är betraktningsvinklarna, är det en ips skärm?
    Är det glas eller plast över displayen, vill helst ha en med glas som iaf skapligt står emot repor.
    Hur är det med fingeravtryck, har själv en gammal ipad 2 som jag tycker är okej, däremot skulle Fonepaden dra åt sig som bara den.
    Synd om inte gpsen fungerar.

Du har inte lust att ladda upp några bilder på din enhet här i tråden?

Orkar du göra en kort videosnutt där man ser hur den flyter på i hemskärm, bland appar samt hur den är att surfa med så går det givetvis utmärkt.

Last edited: 27 maj 2013
  4. robjac

robjac Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

fick igång GPS:en nu, jag laddade ner gratisappen RunKeeper och efter en stund fick den kontakt med sattelit. , stämde som dom sa att det skulle ta en stund 1a gången(10min).. imorse slog jag på telefonen och drog igång RunKeeper och det tog ca 30-40sek innan den hittade och det tror jag är normalt.. Testade för 1a gången GPSen med RunKeeper för en stund sedan, då jag tog cykeln bort och cyklade min löprunda som jag trodde var ca 6km men som visade sig vara 7km..

Scrollning funkar väldigt bra, jag är lite ovan bara vid touchscreen.. detta är min 1a smartphone, hade en SonyEricsson C905 innan.. Skärmen på den tror jag var 3.2tum, så 7tum är lyx, har dessutom beställt lite bättre abbonemang, så man kan surfa varhelst och mms gratis..
    Jag har testat lite på olika plattor på media markt och kan säga att No1 P7 är snabb, inga konstiga felkommando.. Jämnför man med Apples mini-ipad, som jag testade på media markt så är apples lite jämnare när man drar fingret riktigt sakta, lite mjukare(mindre hackigt).. Men No1 P7 gör inte bort sig utan beteer sig ungefär som samsung tab2 10:1, som mina föräldrar har..

Ang skärmen tror jag det är glas, hemsidan säger IPS-screen. I paketet skickas en skyddsfilm för skärmen med, då jag tog upp telefonen ur kartongen så var det redan skyddsfilm på + medföljande.. Jag har inte rivit av filmen för att kunna lokalisera hurvida det är glas eller inte..
    Min 1a reaktion när jag slog på telefonen då man ser apparna på skrivbordet var känslan, som när man ser ett perfekt kort.. det såg så snyggt bra ut.. jag tror du blir nöjd : )

Det är 1GB RAM.

Kollade på inställningar(setting/general/about), så säger den att NO1 P7 har iOS 6.0(10A405), men Orientdeals-hemsida säger: Android 4.2.1

ang bilder så ska jag se om det går att ansluta telefonen till datorn.. jag jobbar på det..
    jag tycker den tar bra bilder.. och filmar okey också..

Last edited: 29 maj 2013
  5. bävern

bävern Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    58

MINA ENHETER

Låter bra, får se om det blir en beställning, visst den kostar relativt lite men skulle den vara sönder då har man problem.

Vilken operatör använder du? Jag har själv 3.

Fortfarande nöjd med den, inget som du kommit på kunde varit bättre?
    Spel är inget som intresserar mig, utan jag vill bara att surfupplevelsen ska fungera smärtfritt.

6. robjac

robjac Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

hade jag varit dig hade jag väntat med att köpa och istället försöka hitta någon tråd/forum där någon skriver att dom fått allt att fungera med No1 P7..

Det är mycket Apple-känsla i den men det måste fungera också..

Jag kan fortfarande inte ta emot/skicka mms, jag har kollat inställningarna och dom är i enlighet med vad min operatör anger.. Jag hade glocalnet, men har gått över till halebop, då jag vill mms:a gratis.. fick mitt nya SIM idag..

Jag läste på något forum innan jag slog till att det var en sajt som hade sålt slut 5000st ganska fort, utav den silverfärgade.. så det borde gå och hitta någonstans..

nu ska jag försöka mig på, att säga något som jag inte kan så bra, men jag tror du förstår.. Det konstiga är att NO1 P7 tror jag, har IOS 6 menyer o allt, det står även i under inställningar att det är IOS6, Apples operativsystem.. det är en ipad-mini kopia.. men den är inte kompatibel med Apples appar, utan jag laddar ner appar från google-play.. kan det då vara så att nån hacker har gjort om IO6 där man integrerat android 4.2 istället.. det har hänt flera ggr just när jag ska gå in på apples hemsida att den bara kopplar bort sig, så att jag är tvungen att dra igång webläsaren igen.. hände även tidigare idag när jag var på pricerunner, då jag skulle söka på ipad.. konstigt..
    Har läst på forum att man ibland behöver "roota" android-telefonen/tablet(köpta direkt från kina) för att få fulla rättigheter till det som man faktiskt äger..
    Kineserna lägger in sina programvaror med behörighet, man måste då ta bort, roota för att den ska vara fri och inte kontrolleras "utifrån".. tror att det är något sådant som behöver göras på denna telefonen men det finns nog många här på forumet som vet vad /hur man bör/ska göra..

Hade allting funkat så hade denna telefon/platta varit ett grymt köp.. jag trivs väldigt bra med den annars..

Jag var förbi en affär som håller på med androidtelefoner, reparationer,uppdatering mm.. jag hade vägarna förbi och hoppade in, visade upp No1 P7, mannen blev alldeles stel i blicken: Vi jobbar inte med såna.. då jag svarade, men det är en Android 4.2, han svarade igen ännu stelare: Vi jobbar inte med såna : )

Tabletkungen.se har annars 7" med telefon o gps med 1 års garanti.. visserligen inte i närheten med samma känsla,slimmad smal, apple-känsla, gjord i alu som No1 P7, men det funkar.. Allt är en prisfråga.. Apple är bäst men kostar..

7. bävern

bävern Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    58

MINA ENHETER

Om det bara är mms som inte fungerar så gör det mig absolut inget, skickar inga mms och har inte ens orkat fixa inställningarna till min telefon.

Jag funderar på att beställa från geekbuying men deras verkar vara grå eller blå, inte silvrig.

Är det bara när du försökt gå in på Apples hemsida eller sökt efter ipad som webbläsaren stängts ner, fungerar den felfritt annars?

Jag har tyvärr inte heller sett något om root än.

8. robjac

robjac Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

nej det har hänt fler ggr också men mest då.. jag testade att ladda ner appen "Eniro på sjön" idag, men jag fick meddelande att enheten inte var kompatibel.. läste igår på något forum att alla google-play appar inte går att ladda ner med No1 P7..
    jag har hämtat ca 8 appar och det är bara eniro på sjön som det strulat med..
    lycka till med köpet, du får gärna dela med dig utav dina erfarenheter om du köper en..
    kan hända det funkar bättre för dig..

9. robjac

robjac Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

den går bara att surfa och ringa genom GSM, som är 2G.. om jag går in i inställningar och ställer in den på GSM/WCDMA så väljer den WCDMA automatiskt.. (WCDMA är 3G).. och då funkar det inte, vare sig surf eller telefon.. kanske därför det inte går att skicka mms också(2G)..
    Har varit i kontakt med min operatör idag och dom ska återkomma.. No1 P7 har WCDMA med frekvens 2100Mhz, och de flesta största operatörerna har dom frekvenserna.. (tre,telenor,tele2,teliasonera>halebop)..
    Telefonen/plattan är annars intressant.. jag har redan fått en som vill köpa den :), men jag tycker mycket om den så jag ska se om jag får igång 3G på fungerande sätt..
    Men du får räkna med om du köper en att du åker på tull-avgift.. tot med tull o en billaddare så hamnar du nog runt 1700kr.. var förbi igen på mediamarkt och testade mini-ipaden då jag haft min no1 i 1v o testat.. mini-ipaden hackar ingenting oavsett hur sakta du drar fingret på skärmen.. Mäktigt.. där får no1 smäll på fingrarna.. men no1 har telefon/gsm också, och då är man kung : ) 7tums smart/platt/telefon som får plats i framfickan.. tjena : )

10. robjac

robjac Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

jag satt idag på ett cafe och surfade, i 2G(inställd på GSM only).. gick riktigt segt..

Last edited: 1 jun 2013
  11. bävern

bävern Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    58

MINA ENHETER

Kan tänka mig det, har du testat med andra sim kort från andra operatörer? Det finns annars asus fonepad med 7" skärm och telefonfunktion, men den saknar tyvärr kamera på baksidan. Kostar 1995 på dustinhome i helgen och den har 3G.

12. robjac

robjac Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

sim-kortet från glocalnet funkade inte heller, helt fullt ut.. MMSa gick ej..
    hittade ett forum på en rysk sajt, killen har plockat isär No1 P7, lagt ut bilder på de olika delarna, samt 2st videos.. en fil för nedladdning där man kan roota No1 med.. vet inte om man vågar att ladda ner en sån fil och märka att ryska menyer inte är som svenska : )
    Körde sajten genom google translate..

kolla inlägget, han heter digins på forumet och du får bläddra fram till maj månad för att hitta inlägget (ca 9 sidor framåt, den 13 maj)

http://translate.google.se/translat...tp://4pda.ru/forum/index.php?showtopic=449199

Jag strulade till det idag.. var ute och läste här på forumet i en tråd att man kunde slänga APN-inställningarna, och sedan lägga till ny, och lägga in alla värderna på nytt och det skulle då funka.. gjorde så.. men det är bara det att jag inte har någon knapp eller alternativ där man kan lägga till en ny APN, så det är helt soprent under "access Point names".. vet inte hur jag ska kunna få in uppgifterna igen.. har försökt att ladda ner någon APN-setting APP, men utan något resultat.. kan förvisso surfa via wifi på mitt nätverk hemma.. är lite halvtrött på det här nu.. urk..

13. bävern

bävern Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    58

MINA ENHETER

Jag hade nog inte rootat enheten än, vänta och se om du hittar fler som lyckas, gärna någon engelsktalande med guide, kollade lite snabbt på sidan du länkade men såg bara inlägget med massa screenshots.

Sökte lite på problemet, har du testat att starta om plattan sedan du tog bort apn, det kan inte vara så enkelt att du bara missat detta?

"Go to Settings>Wireless & Networks>Mobile Networks>Access Point Names.....press the menu button on your home row(the appearance and position may vary depending on the phone...consult the user's manual if it's not obvious). You should now have the option to create a new APN."

Annars kanske en fabriksåterställning kan vara värt ett försök. Det finns även någon app som heter apn backup and restore som kan vara värt ett försök.

14. robjac

robjac Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

halkade förbi en apple-service/reparations butik idag och frågade hur man kunde få tillbaka nätverket som jag då slängt.. killen höll med om att allt såg ut som ios apple i menyerna.. men på det ställe där man går in för att göra restore av nätverket, fanns inte det alternativet på No1. P7.. han kunde därmed inte hjälpa mig.. var tacksam ändå att han tog sig tid och lyssnade och ville hjälpa mig..

Ang att gå in i Access Point Names, då kommer man till APN-inställningarna.. där ska man kunna trycka meny, eller något liknande (lägg till ny apn).. där har jag inget alternativ.. utan det står rubrik APNs.. under rubriken ska alla inställningar stå, men där är som sagt bara grå bakgrund pga att jag raderat apn-inställningarna.. jag kan inte ens skriva något.. Så fruktansvärt klantigt av mig att jag raderade innan jag hunnit kolla att det fanns alternativ för att lägga till apn.. trodde det var en självklarhet att alternativet fanns, lägg till "ny APN"..

ja jag har testat att starta om, och även låtit batteriet "dö",(batteriet är internt), tagit ut simkortet.. : )

körde nu ett test med appen anTuTu , fick 13650.

det finns under "reset" ett alternativ "factory data reset" men jag vet inte vad det innebär, om man blåser rent allting..

kollade hemsidan orientdeal där jag köpte min, ser att dom ändrat namnet på No1 P7 till "Goopad mini 7 3G", det finns även en till som heter plus på slutet, "Goopad mini 7 3G Plus" som har en annan processor MTK8389.. lite dyrare

15. bävern

bävern Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    58

MINA ENHETER

Okej, så även när du trycker på menyknappen under apn så är det bara grått eller tomt, det kommer inte upp lägg till ny?

Annars återstår väl bara att göra en faktory reset, då blir den som från fabrik, utan 3G kan den inte vara rolig om man inte sitter på wifi.

Läste mer på den ryska sidan och han som fixade root rekommenderade inte denna plattan utan istället en med mtk8389.

16. robjac

robjac Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Setting/General/Cell phone network/Access point names/APNs.. jag har ingen menyknapp under APN, bara en knapp till vänster om rubriken APN som det står "back" (bakåt), jag har inget alternativ alls.. det finns ingen möjlighet till att få en ändring alls.. under rubriken bara en grå display.. jag har klickat överallt men inget händer, går man däremot tillbaka två steg "back" så finns det något som heter VPN, "Add VPN profile" där man ska ange en serveradress.. (PPTP), men jag har ingen koll på vad det är så bra..
    Det där med factory reset.. är det säkert att den inte raderar bara.. sökte precis på factory data reset.. enligt beskrivning så raderas allt och allt läggs in på nytt som den var när jag köpte den.. men de e bara det att detta är en kopia av mini-Ipad, där menyerna är Ios men är bara kompatibel med android.. vilka garantier har man att den inte bara blåser rent hela telefonen och sen inte gör något mer, då det tex idag var saker som fattades i menyn(under reset), jämnfört med Apple IOS, som killen i applebutiken sa idag.. kan man då räkna med att det finns informaton sparad i telefonen som läggs in så den är som när jag fick den.. hmm, vet ej.. ska man chansa.. jag får nog se om det inte går att ordna på annat sätt.. man kan ju testa och skicka ett mail till orientdeal och fråga om factory data reset gör så den blir som ny.. och sedan lita på en ev. bekräftelse på att det faktiskt funkar ! ..

17. bävern

bävern Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    58

MINA ENHETER

Okej då återstår bara factory data reset, det ska inte vara något konstigt och ditt iOS tema ska finnas kvar. Den raderar alla appar och inställningar du gjort, men den tar inte bort själv operativsystemet utan återställer de till fabriksinställningarna. Jag har gjort factory data reset på alla mina android enheter och aldrig råkat ut för något konstigt, det som kan försvinna är dina foto och videos, så ta backup på de.

18. robjac

robjac Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

nu funkar det både att mms:a och surfa.. pust..

chattade här på morgonen med kina och frågade om det var okey att göra en "factory data reset" utan att några problem skulle uppstå och dom sa att det inte var några problem.. gjorde så, tog 2 min ca då den stängde av sig själv och sedan på för att vara som ny igen : )
    Problemet varför jag inte kunnat surfa är att jag inte hade aktiverat "data roaming".. hur jag kom på detta var för att jag laddade ner gratis appen "Tweakker APN INTERNET MMS" idag, den sade genast ifrån att jag skulle aktivera roaming.. kontaktade halebops chat och de sa att det var okey, om man är i Sverige.. Då funkade allt..
    Har nu bara två saker kvar att fixa och det är när jag ansluter usb-kabeln till datorn så hittar jag inte enheten/No1 i utforskaren.. jag har windows 8, så jag tänkte se om jag kan få iordning på det med.. det andra är att få svenska menyer, istället för engelska som jag kör nu.. (på orientdeal:s hemsida, sa de att det skulle finnas svenska men det gjorde det inte)

En sammanfattning vid köp av No1 P7:
    1. Aktivera "data roaming" (inte alla behöver det då det är integrerat med "data connection", jag måste ha båda aktiverade..)
    2. ladda ner gratisapp på google-play "svenskt tangentbord" gå in i inställningar och kryssa i den nyinstallerade "svenskt tangentbord" och avaktivera det alternativ som varit innan.. det funkar (skillnaden blir att man kan använda åäö som inte fanns innan, mao om man tex skriver siffran tre, så kan man nu skriva bläää : )

Sen är det dom vanliga inställningarna man får göra, vilka appar o dyl. man vill ha..
    Får jag bara ordning på överföring från No1 till dator så kan jag maila över lite bilder så du får se vad för kvalle de e på kamerabilderna..
    tack ska du ha för du väckte tanken om fabriksåterställning.. perfekt..

19. robjac

robjac Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

fick iordning på anslutning till dator.. när man ansluter usb-kabeln så kommer det ett meddelande som lägger sig i notification, längst upp i listen som man öppnar genom att dra med fingret längst upp i rutan och neråt.. klickar man på det meddelandet så får man upp att man ska trycka på knapp för anslutning, allt sköter sig självt.. pling säger det i datorn, en ny enhet hittas och är parad med datorn.. man kan då via utforskaren se en ny enhet och klicka sig fram i No1 P7 interna SD-kort. Jag öppnade upp mitt bildprogram i datorn och valde importera och så vips var bilderna inne i datorn.. mäktig känsla : )

Det är ganska många mappar på SD-kortet i No1 P7 men bilderna ligger i mappen "DCIM"
    Jag testade och skicka en musiklåt till mini-pad via bluetooth och det funkade också..

Nu är det svenska menyer jag är på jakt efter : )

20. bävern

bävern Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    58

MINA ENHETER

låter kanon, så nu kan du surfa med 3g också inte bara GSM, vad får du för hastighet med bredbandskollen på nedladdning vid 3g surf?