Fråga: Nödvändig prestanda Chromebook

Diskussion i 'Chrome OS' startad av TJNS72, 9 okt 2024.

Taggar:
  1. TJNS72

TJNS72 Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0
    Hej alla teknik kunniga,

Är på väg att köpa min livs första Chromebook och behöver era erfarenheter för att inte göra ett felköp.

Tanken är att kunna använda web baserade varianter av ms teams och word på resa samt ha tillräckligt bra prestanda för att titta på youtube.

Men vi skulle även vilja att sonen kunde spela sin Roblox på Chromebook där han använder en trådlös spelkontroll och helst även kopplar upp bilden på hans TV. Detta i första hand via Chromecasten men hdmi går så klart också i nödfall. Detta för att spara hans ögon då han använder en surfplatta idag.

Vad behöver vi tänka på när det gäller ram minne, hårddiskens storlek, inbyggd grafik processor och skärmens storlek/upplösning.

Enormt tacksam för all hjälp vi kan få i ämnet!

2. bernard

bernard Droidmin Moderator

Mottagna gillanden:
    46 832
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Att casta bilden till TV:n blir nog ingen bra lösning, då det uppstår en rätt stor fördröjning, som kommer bli särskilt märkbar för spel. Ni lär behöva ansluta med HDMI för att det skall fungera bra (många har USB-C med stöd för displayport/HDMI).

Vad har ni för budget?

Om man vill försöka hålla nere priset utan att tumma för mycket på kvalitén är nog denna hygglig:
    Acer Chromebook Plus 515 15,6" NX.KPBED.001 i3-1215U 8GB RAM 128GB SSD, Från 5489 kr

Den här vore hygglig med, men synd att kampanjen inte längre är aktuell på den: Asus ChromeBook Plus CX3402CVA-MW0019 14" Core 3 100U 8GB RAM 128GB UFS, Från 7990 kr

Även denna, men tyvärr är också kampanjen över på den: Asus ChromeBook Plus CX3402CBA-PQ0091 14" i3-1215U 8GB RAM 128GB UFS, Från 6695 kr

Kristy och Helge67 gillar detta.
  3. TJNS72

Mottagna gillanden:
    0
    Hej Bernard & stort tack!

Vi har väl egentligen inte satt någon budget men vill inte betala mer än vad motsvarande pc skulle kosta. För androidspel som Roblox och Minecraft, hur viktig skulle du säga processorn är på en Chromebook? Håller självklart med om att det ofta är långsiktigt lönsamt att köpa lite bättre än vad som behövs men samtidigt kan en 8 åring vara hyffsat oaktsam med prylar.

Är definitivt öppen för en i3 eller i5 med 8/128 men hur tror du nedan Chromebook skulle fungera för ovan nämnda spel?

https://www.netonnet.se/art/dator-s...cer-chromebook-314-nx-awfed-009/1032684.8906/

Igen, stort tack för all hjälp!

4. bernard

bernard Droidmin Moderator

Mottagna gillanden:
    46 832
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)

View: https://www.youtube.com/watch?v=P0bAFnIgJLY

Det går nog att köra hjälpligt som videon ovan visar (har samma chip/Mediatek MT8183), med lite hack här och där och närmare 30 FPS, men det är ju en helt enorm skillnad i prestanda, bildskärm, tangentbord, byggkvalitet, anslutningar osv jämfört med exempelvis: Asus ChromeBook Plus CX3402CBA-EB0012 14" i3-1215U 8GB RAM 128GB UFS, Från 4999 kr.

Räknar man däremot med att datorn inte kommer bli särskilt långlivad så kan det ju för all del vara vits att köpa en enklare och betydligt äldre modell, men den låga upplösningen på bildskärmen gör att det blir en tråkig upplevelse även vid surf och dylikt. Man vill nog minst ha FHD-upplösning på en laptop.

Kristy och Helge67 gillar detta.
  5. N6290

N6290 Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    2 007

MINA ENHETER

Min Chromebook heter:
    "Acer Chromebook Spin 513 13,3" FHD touch"
    Jag köpte den för 5500 kr, men det var några år sedan, hösten 2021.

Jag kan ju flika in att den modellen funkar super för mig än idag. Inga problem att göra såna saker du räknar upp. Du kan ju kolla om den eller någon liknande modell fortfarande säljs, borde ju vara några tusenlappar billigare idag isf.

Jag köpte några år innan dess en Chromebook till en familjemedlem, den hette "Acer Chromebook CB3-132 11,6" HD" och kostade bara 1600 kr (kanske var någon rabatt avdragen då, minns ej). Den var inte alls särskilt bra, väldigt seg vid användning. Den orkade knappt hantera vanliga webbsidor utan lagg.

Jag tror att en Chromebook för 4-5000 kr är ett bra prisspann, då får man kvalitet förhoppningsvis. Köper man något för billigt så riskerar man att få en sån dålig produkt som min familjemedlem tyvärr fick. Kanske att man för 3000 kan få någon hyfsat okej produkt också, vet ej närmare.

Kristy gillar detta.
  6. Helge67

Helge67 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    261
    Operatör:
    Telia, Comviq.
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10+ 12/1TB

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia, Comviq.
    Telefon:
    Varför måste det vara just en Chromebook?

7. Helge67

Mottagna gillanden:
    261
    Operatör:
    Telia, Comviq.
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia, Comviq.
    Telefon:
  8. TJNS72

Mottagna gillanden:
    0
    Hej alla & stort tack för hjälpen!

Anledningen till att jag funderade på en Chromebook var enkelheten och priset per prestanda. Men som Helge skriver, måste det vara en Chromebook. Elgiganten har en galen rea den här helgen och jag slog till på en pc, R7 med 16gb ram. Hoppas att den håller ett par år för honom prestanda mässigt.

Stort tack för all hjälp!

9. Helge67

Mottagna gillanden:
    261
    Operatör:
    Telia, Comviq.
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia, Comviq.
    Telefon:
    Såg den i Elgiganten. HP, AMD Ryzen 7 / 16 gb / 1TB SDD 6995 kr. Väldigt bra pris. kanske lite overkill till en 8 åring men han kommer kunna använda den länge.