Nokia 8 vs Xiaomi Mi A1

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av o.w., 4 apr 2018.

1. o.w.

o.w. Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0
    Min Nexus 5x hängde gick nyss sönder, bootloop-felet. Så jag behöver köpa en ny telefon, funderar på dessa två just nu
    Nokia 8 vs Xiaomi Mi A1. Är Nokia värt den extra kostnaden, ca 140 EUR på just de där erbjudandena?

2. Jockmokk

Jockmokk Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    895
    Operatör:
    Telia,Comviq
    Telefon:
    iPhone 12

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia,Comviq
    Telefon:
    iPhone 12
    Övrigt:
    iPad Air 2019. Apple TV 4K, Apple Watch S3
    Kort svar, nej. Jag har haft bägge telefonerna och jag skulle välja Mi A1 före Nokia 8. Mi A1 är extremt prisvärd och uppdateras kontinuerligt (precis som Nokia) bägge känns bra i handen och har rappt gränssnitt och bra flyt. Snäppet bättre batteritid på A1 medans Nokian har lite vassare kamera och skärm.

Min röst går till A1 :)

3. Droid82

Droid82 Guest

Jag har bara haft Xiaomi Mi A1 av dessa lurar, men av vad jag sett i reviews osv (jag har nördat ner mig i Nokia 8 själv nu då jag funderar på en beställning) så har nog Nokia 8 bättre display, ip54, snapdragon 835 är mycket kraftfullare och "framtidssäkrare" än snapdragon 625, fingerprintsensorn på framsidan istället för baksidan så det beror ju på vad man tycker om det (men i övrigt en sämre och långsammare fingerprintsensor), bättre kamera på Nokia 8 (särskilt om man lägger in google camera), bättre ljudupptagning när man videofilmar, stabilare videofilmning med ois, gorilla glass 5 istället för gorilla glass 3. Jag skulle se det som att du får en överlag bra budgetlur med Xiaomi Mi A1 men ett överlag bra flaggskepp med Nokia 8 så det beror ju på vad du prioriterar och hur din ekonomi ser ut osv. Oavsett vilken du väljer så tror jag att du köper en prisvärd telefon, men de är nog inte riktigt i samma "telefon-klass".

View: https://www.youtube.com/watch?v=O1Pl_J7dydU

bernard gillar detta.
  4. flipp

flipp Android Expert Moderator

Mottagna gillanden:
    8 764
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Hur upplevde du skillnaden i flyt och snabbhet mellan A1 och Nokia 8? I teorin är det ju rätt dramatisk skillnad mellan SD625 och SD835. T.ex. borde det gå rejält mycket snabbare att starta appar med Nokian.

5. bernard

bernard Droidmin Moderator

Mottagna gillanden:
    47 793
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 10 Pro+iPhone 13 mini

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Jag skulle nog också instämma med att Nokia 8 är värd de extra pengarna. Dels är Nokia vassare än Xiaomi med uppdateringarna och dels är det sett till specifkationsbladet en stor skillnad till fördel för Nokia 8 vs Mi A1 (som listat ovan).

Ett tips är dock att installera Gcam, Google kamera-applikation, så får du mycket trevligare bilder från Nokian.

En annan telefon som kan vara spännande är Nokia 7 Plus, men den ser ut att börja på 3990:- i Sverige i alla fall, och då spräcks kanske budgeten.

Droid82 och flipp gillar detta.
  6. o.w.

o.w. Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0
    Tack för era svar, fick jag mer att fundera på ;)
    Det jag tänkte på att MiA1 inte har stöd för NFC, inte för att jag har använt den funktionen tidigare men kan ju vara smidigt i framtiden om det går att lägga in kortet i mobilen och betala den som betalmedel med Google pay om jag har förstått det rätt(?). Eller kanske jag inte borde hänga upp mig på det. Beror väl också på hur länge jag kommer ha den.

7. Gurex

Gurex Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    222

MINA ENHETER

Tipset om gcam skall även användas av ägare till Mi A1 då det blir riktigt fina bilder på den telefonen också :-)

8. Frisell

Frisell Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    243

MINA ENHETER

Men A1 är väl en Android One-lur? Borde det inte komma uppdateringar till den snabbare än till Nokian?

9. bernard

Mottagna gillanden:
    47 793
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Jo, men det är Nokia med: Android One är Android när det är som bäst | Nokia Phones

Android One innebär dock inte att tillverkaren fortfarande inte har ansvar för att skicka ut uppdateringarna. Olika tillverkare har olika rutiner och ser man till Nokia är de ju snudd på lika snabba som Google. I något fall tror jag tom de varit tidigare ute med att pusha en säkerhetsuppdatering än Google själva.

Xiaomi verkar lite långsammare om jag inte missuppfattat det.

Edit: April månads uppdatering för Mi A1 gick dock ut rysligt fort den med April update. Nokia har inte fått ut april ännu för Nokia 8 eller Nokia 6, för mars månad kom den ut 8/3, så jag gissar att det blir någon gång i början på nästa vecka.

Man kan nog säga att både Mi och Nokia ligger på en bra nivå i alla fall :) Det är ett angenämnt problem när det bara skiljer sig några dagar mellan tillverkarna. Om det bara varit så bra från första början...

Det är dock nästan ännu viktigare att enheten är "Android Enterprise Recommended". För då är man garanterad säkerhetsuppdateringar i 3 år och varje uppdatering inom 90 dagar från det att den publicerats. Android One har som jag förstått det ingen garanti för hur lång tid enheten kommer uppdateras eller hur fort uppdateringarna måste gå ut från det att de publicerats.

Xiaomi Mi A1 är inte Enterprise recommended, så det finns ingen riktig garanti för hur länge den kommer få säkerhetsuppdateringar, medan Nokia 8 till exempel är det.

Android Enterprise Recommended
    Android Enterprise - Solutions Directory

Last edited: 7 apr 2018
    Frisell gillar detta.
  10. Asawi

Asawi Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    4 924
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Verkar tyvärr inte som du missuppfattat det

Fast det visade sig egentligen vara mars månads patch. Daterad 1 mars. Så inte så snabbt...

11. bernard

Mottagna gillanden:
    47 793
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Ah! Jag läste bara första inlägget... Tack för klargörandet :)

Asawi gillar detta.
  12. Droid82

Droid82 Guest

Jag var och kände på Nokia 8 idag, blev tyvärr rätt så besviken på den irl så nu tappade jag intresset för den. Jag gillade inte hemknappen/fingerprintsensorn, telefonen laggade konstigt nog, och displayen var medioker. Det kan såklart ha varit ett måndagsexemplar men så var det i alla fall.