Nokia Android(baserade)Asha - projekt Normandy

Diskussion i 'Övriga Android-telefoner / Kina-telefoner' startad av bl-gr-n, 18 januari 2014.

1. bl-gr-n

bl-gr-n Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    9

MINA ENHETER

Det ryktas fram och tillbaka om en nytt OS för Asha serien.
    http://www.gsmarena.com/screenshots_reveal_nokia_normandy_user_interface-news-7583.php

Det ska vara kompatibelt med Android-appar.
    (Microsofts lösning på kritiken om brist på WinPhone appar?)

Massor av frågor kommer upp.
    Är det en rakt av portning av Android till Asha med ett WP/Metro/Modern UI?
    Eller är det bara Linuxbaserat?

Hur stor sannolik finns det att mobilen släpps innan Microsoft tar över Nokias mobiltillverkning?

Hur stor chans är det att Microsoft fortsätter Android/Linux baserat mobilOS, MS har ju bestämt att de bara ska ha två OS för mobiler/surfplattor/datorer.

Är Nokia Normandy ett försök att rädda Nokia från uppköp av Microsoft?

Kommer "Nokia Normandy" ha samma tillgång till Google Play som Androidmobiler?

Någon som har mer information och kan dela med sig...

2. bl-gr-n

bl-gr-n Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    9

MINA ENHETER

Återigen kommer rykten om Nokias (Android)mobil Normany.
    http://www.gsmarena.com/nokia_normandy_listed_at_a_vietnamese_retailer-news-7667.php

Omigen är det GSMArena som sprider dem, denna gång ska en Vietnamesisk webbutik ha den till försäljning (Förhandsbokning?).

4 tums skärm och Android 4.4 KitKat ska mobilen utrustas med, även om Android kanske kallas någonting annat av Nokia som Asha OS?

Tycker det är mycket intressant och intrikat. Nokia på gränsen till konkurs, driven dit pga idiotiska beslut och panikartade kostnadsbesparingar med en klar koppling till WinPhone.

På de sista andetagen, innan Nokias mobiltillverkning köps upp av Microsoft, släpper Nokia en Androidmobil!... Kanske?

3. Connecting

Connecting Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    49

MINA ENHETER

Jag tycker också att detta verkar väldigt intressant, av flera anledningar. Hoppas den släpps.

4. bl-gr-n

bl-gr-n Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    9

MINA ENHETER

Gud, hör bön :)
    http://www.gsmarena.com/nokia_x_normandy_joining_asha_lineup_in_march-news-7723.php
    Nya namnet är Nokia X.

Jag undrar om det kommer att gå att byta ut det vidriga Metro/Modern, eller om "Microsoft" har som krav att allt "de" släpper ska dessa fula rutorna?

5. Connecting

Mottagna gillanden:
    49

MINA ENHETER

Min gissning är att detta är Nokias val, kan knappast tänka mig att MS uppmuntrar till att det ska börja ploppa upp Androidbaserade Nokialurar.

Vad det verkar kommer den heta Nokia, och MS har inte köpt varumärket, så detta ser ut att vara ett drag av Nokia själva. En modifierad version av Android. Det bör bli bra, för Nokias modifierade versioner av WP är ju betydligt bättre än WP allena.

6. Connecting

Mottagna gillanden:
    49

MINA ENHETER