Nokia Lumia 1020

Diskussion i 'Windows, datortillbehör & komponenter' startad av flipp, 11 jul 2013.

1. flipp

flipp Android Expert Moderator

Mottagna gillanden:
    8 697
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Lanserad idag. Vad säger ni?

2. bernard

bernard Droidmin Moderator

Mottagna gillanden:
    46 895
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Fokus under presentationen låg till stora delar vid kameran som onekligen verkar imponerande både vad gäller hårdvaran och mjukvaran. Vad gäller övrig "core-funktionalitet" uppfattade jag nyheterna som relativt få till antalet, men så lär inget större ske på den punkten förrän nästa Windows Phone-version. Jag blev rätt förtjust i kameragreppet med inbyggt batteri (1200 mAh).

Hårdvaran i övrigt är nog inget som får särskilt många att höja på ögonbrynen. I alla fall inte om man törstar efter det senaste. Snapdragon S4 pro dual core och WXGA 1280 x 768 känns lite snålt tilltaget för ett flaggskepp Q2-Q3 2013. Den fick dock 2GB RAM vilket var ett trevligt tillskott! Batteriet ligger på 2000mAh vilket får betraktas som godkänt med tanke på storleken.

Lite trist också att man valt att skippa den inbyggda induktionsladdningen, men 920 fick mycket kritik för både sin rejäla vikt och tjocklek, så det var väl kanske väntat. Det går dock att ordna genom tillbehör. De nya måtten är i alla fall en klar förbättring.

Såg någon annan presentationen förresten? I mina ögon kändes det hela förvånansvärt nog vare sig särskilt proffsigt eller påkostat. Eller är jag ensam om den uppfattningen? Om de nu strömmar live för en miljonpublik borde det finnas ett stort värde i att göra presentationen till mer av en show som exempelvis Blackberry, Google eller Apple numera gör.

Rek. återförsäljarpris verkar hamna på €549 vilket låter bra.

3. neddie

neddie Android Medlem

Mottagna gillanden:
    1 057

MINA ENHETER

jag vart sjukt taggad på winphone förut och köpte en lumia 800 på den tiden och har kört på lumia 900 på jobbet under en tid. Jag älskar enkelheten i systemet och hur fint systemet rullar på relativt tunn hårdvara. Men satan i gatan så dåligt skrivna faktiskt de flesta program verkar vara. Det är släpigt.laggigt och tungrott som fan att använda.

JAg hade önskat mig vilken nokia som helst i lumiaserien men med android ist, för bygga lurar...det kan dom bannemig!

4. flipp

flipp Android Expert Moderator

Mottagna gillanden:
    8 697
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Jag såg presentationen och gillade att det inte var mer show och glamour. Enkelt, avskalat och bra. Men visst, kanske ger shower ala Apple bättre PR. Elop ger iaf ett bra intryck, han är väldigt socialt kompetent och trevlig. Dock ger han sällan raka svar på frågor.

5. TommyTS

TommyTS Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    126

MINA ENHETER

Kikat åt denna, dock har jag en Xperia Z så känns som en nedgradering.
    Å andra sidan har jag aldrig provat WP och skulle vara riktigt kul, men ångrar man sig är det ju lite surt.

Men ska hålla närmare koll på denna pjäs, kamerafunktionerna ser grymma ut.

6. Connecting

Connecting Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    49

MINA ENHETER

Det kan man lugnt säga, funderar på den svarta för där smälter den svarta linsen in betydligt bättre och blir inte lika påtaglig. Den svarta ser faktiskt riktigt diskret och snygg ut, tunnare och lättare än 920.

@dannejanne, du är ju insatt i detta med foto och kamera. Vad tycker du om dessa bilder? Klicka på dem för att få ful upplösning.

http://wmpoweruser.com/nokia-talks-about-bokeh-photography-using-lumia-1020/

"First in this series, they discussed about bokeh or the use of a shallow depth of field which our current smartphones lack when compared to SLRs. Nokia Lumia 1020 allows you take such pictures with ease."

1020 är en grym mobil med en kamera som ligger närmare en riktigt bra kamera än en annan smartphone-kamera. Den är i en klass för sig. Jag har läst någonstans att Nokia funderar på att göra en riktig kamera, tänk vad de kan hitta på när de slipper tänka på alla mobilkomponenter och bara kan inrikta sig på kamerabiten.

Impad att man kan bygga en så grym kamera med så lite utrymme.

Last edited: 18 jul 2013
  7. Bussmicke

Bussmicke Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

8. Connecting

Mottagna gillanden:
    49

MINA ENHETER

Vadå ersätter? Vilken ersatte 520, 620, 720, 820, 920? Jag tror 1020 är en egen modell som om den nu skulle efterträda någon så är det 808.

Eller menar du vilken som kommer ersätta 1020? Du skriver faktiskt så, men jag tar mig friheten att du tro du menar det jag skrev ovan då man sällan frågar efter en ersättare precis efter en modell lanserats.

Last edited: 19 jul 2013
  9. Bussmicke

Bussmicke Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Jag menar vilken modell 1020 ersätter.
    Canon EOS 70D ersätter 60D exv.

//Bussmicke
    www.bussmicke.se

10. Connecting

Mottagna gillanden:
    49

MINA ENHETER

Den ersatte ingen, den har ett eget serienummer och är en ny modell.

1020 får bra kritik överallt, inte så konstigt då den är unik på sitt sätt.

"You can forgive Nokia crowing a little about the imaging technology here, which is the culmination of trying to produce engineering answers to completely unreasonable marketing requirements. Comparing notes after technical sessions, I would say it’s some years since journalists came away from a launch quite so impressed.

There’s a kind of insanity in trying to overcome such engineering challenges, when bending or removing the constraint would have been so much easier. Make the unit bigger. Make it less sensitive. The punter won’t mind"

http://www.theregister.co.uk/2013/07/15/nokia_lumia_1020_technical_walkthrough/

Hyfsat impade. Kul.

11. easycure1974

easycure1974 Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 357
    Telefon:
    iPhone 13 PRO

MINA ENHETER

Telefon:
    iPhone 13 PRO
    Lite sugen på att beställa en. Gillade 920 när den kom men pallade inte app bristen. Nu har det iaf kommit lite till i app utbud så kanske ett försök igen.

Skickat från min HTC One med Tapatalk 4 Beta

12. Etzolin

Etzolin Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    121
    Operatör:
    Tre

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Platta:
    Apple iPad Pro
    Är väldigt sugen på den här luren! Men det slutar alltid med att jag går tillbaka till min Iphone...

13. Connecting

Mottagna gillanden:
    49

MINA ENHETER

14. Connecting

Mottagna gillanden:
    49

MINA ENHETER

"The Best Damn Smartphone Camera Money Can Buy"

Engadget:

"a future update to the platform referred to as GDR3 will reportedly support Snapdragon 800 chipsets that are capable of getting up to 55MP, which is a pretty solid indication that future generations of Nokia's PureView lineup will continue to increase in resolution and features."

http://www.engadget.com/2013/07/24/nokia-lumia-1020-review/?utm_medium=feed&utm_source=feedly

Gizmodo:

"On both image quality and functionality, the Lumia 1020 has the best camera that's ever been put in a smartphone. Hands Down. And it's also a very capable phone; it's fast, and its display is every bit as crisp and wonderful as the 928

For the first time ever, mankind has made a phone that's really two things at once without being a monstrosity."

http://gizmodo.com/nokia-1020-revie...eed&utm_campaign=Feed:+gizmodo/full+(Gizmodo)

Laptopmag:

"Like other phones cameras, the 1020 can fall prey to acclimating for exposure and unbalanced color accuracy. But that’s where the Pro Cam app comes in with its various manual controls. To us, the Nokia Lumia 1020 represents an imaging triumph that further narrows the gap between smartphones and dedicated cameras."

http://blog.laptopmag.com/nokia-lumia-1020-camera-shootout

Dpreview:

"DpReview had made a quick test and in low light condition Lumia just eats it rivals alive"

http://connect.dpreview.com/post/1305711237/lumia-1020?page=4

15. Connecting

Mottagna gillanden:
    49

MINA ENHETER

The Verge är imponerade:

"From the remarkable dynamic range to the astonishing clarity, it’s just a phenomenal camera. I spent a long time looking at photos for imperfections, only to find that most photos had none. I don’t know how Nokia does it, or how no one else has figured out what Nokia is doing, but clearly there’s some kind of magic happening in Finland"

http://www.theverge.com/2013/7/24/4550342/nokia-lumia-1020-review

Skumt att kåren är rörande överens om att kameran är ruggig, när vissa påstår att antalet mgp inte spelar någon roll. Kul att de tror de vet mer än de som utvecklat denna tekniken, som dessutom lovordas och kallas bäst.

16. Ariozo

Ariozo Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    80
    Telefon:
    Google Pixel 2 XL

MINA ENHETER

Telefon:
    Google Pixel 2 XL
    Telefon 2:
    iPhone X
    Platta:
    iPad Pro 2017
    Ett givet köp, kameran i min 808 är sjukt nice. Men sym. gör den obrukbar till annat. Men denna tror jag kan bli intressant, ingen direkt wp människa men tror man kan göra ett undantag för denna..:)

17. Connecting

Mottagna gillanden:
    49

MINA ENHETER

Det var mycket nära jag köpte en svart L925, men trots min spontana iver så vann förnuftet, då min L920 är/blir väldigt snarlik 925 efter Amber har landat, vilket bara handlar om veckor.

Däremot är 1020 på en egen nivå, dels kameran, som verkar vara outstanding av det man sett och läst. Jag är egentligen inte speciellt intresserad av just fotobiten, men med en sådan vass kamera, och alla grymma kamera-appar som Scalado hjälpt till med-> Nokia Pro kamera, Nokia Smart Camera, Nokia Smartfoto, Photobeamer, Creative Suite, Fotolabb. Finns ju några till. Fantastiskt företag Scalado.

En svart 1020 blir väl onekligen den som döljer den lilla utbukten därbak? Den är både tunnare och lättare än L920, så den är både mer avancerad men även smidigare. Men jag kommer nog vänta året ut och se om den som ska lanseras då, blir arvtagaren, annars får det bli en 1020. Snacka om grym lur.

18. Connecting

Mottagna gillanden:
    49

MINA ENHETER

En snubbe vid namn Jason Gregory, som är erkänt duktig inom film och foto, visar vilka funktioner han uppskattar hos 1020. Det ser grymt ut när han visar hur han ställer in i Pro-appen och hur den utklassar ex I5.
    Han säger även flera gånger att det som 1020 uppvisar kan ingen annan telefon göra.

Ta er en titt på klippet, jag fick iaf en liten inblick i hur finessrika visa appar är, och att det kanske inte är en omöjlighet att hitta krämen i grymmekameran.

Han är duktig på att förklara vad han gör och det underlättar.

http://www.youtube.com/watch?v=oUUkpMhikDw#at=250

19. easycure1974

easycure1974 Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 357
    Telefon:
    iPhone 13 PRO

MINA ENHETER

Telefon:
    iPhone 13 PRO
    Ja det vore sjukt dåligt om den inte utklassar iPhone 5 :-) Vill ha en 1020 men samtidigt är det mer eller mindre bara en 920 med ny kamera. Ska försöka ha is i magen till GDR3 släpps så det blir stöd för lite ny hårdvara och säkert en ersättare till 920 för det vill jag varken kalla 925 eller 1020

20. Connecting

Mottagna gillanden:
    49

MINA ENHETER