Nokia Lumia 920 vs Samsung Ativ S GT-I8750

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av CloseRage, 5 okt 2012.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.
  1. CloseRage

CloseRage Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Behöver lite köpråd inför mitt nyköp av smartphone har idag en S3 som jag ska ge bort till en i familjen.
    Så nu behöver jag en ny lur och jag e väldigt sugen på WP8 då jag har haft både iphone och android och vill pröva på något nytt för jag har tröttnat.
    Har läst en hel del om nokia lumia 920 men har inte funnit särskilt mycket om samsung ativ s gt-i8750

Så med andra ord vad säger ni vilken ska jag köpa... ;)

http://www.samsung.com/global/ativ/ativ_s.html

http://www.gsmarena.com/nokia_lumia_920-4967.php

http://www.gsmarena.com/samsung_ativ_s-4960.php

http://www.gsmarena.com/compare.php3?idPhone1=4967&idPhone2=4960

Last edited: 6 okt 2012
  2. flipp

flipp Android Expert Moderator

Mottagna gillanden:
    8 741
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Jag tror valet mest beror på hur stor vikt du lägger vid en bra kamera. Gissningsvis kommer Ativs S kamera att vara snarlik den som sitter i Galaxy S3. Säkert bra men inte i klass med Lumians.

Tycker Ativ S annars har en rad fördelar mot Nokian. Lättare, större skärm, större och utbytbart batteri, minneskortplats m.m.

CloseRage gillar detta.
  3. John-Erik

John-Erik Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    78
    Telefon:
    Samsung galaxy S9

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung galaxy S9
    +1 av Flipp.

Skickat från min GT-I9210 via Tapatalk 2

4. Cupcakes

Cupcakes Mobilberoende Moderator

Mottagna gillanden:
    8 397
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Telefonerna är väldigt lika varandra, du kan i princip gå på deras utseende. En skillnad jag upptäckte är att Ativ S inte kommer att ha LTE i originalutförande, men det kommer Lumia 920 ha.

Ativ S har också lite större skärm än Lumia 920. 920 har dock lite högre upplösning och pixeltäthet än Ativ S - men det är marginellt, troligtvis märker du inte ens någon skillnad om du inte hårdjämför dessa två telefoner sida vid sida.

CloseRage gillar detta.
  5. neddie

neddie Android Medlem

Mottagna gillanden:
    1 057

MINA ENHETER

lumia 920 håller hög kvalite och känns även därefet kan jag säga efter min förra lumia det gör ju absolut inte en samsung. det är alltid lite halvplastigt och kackigt tycker jag även om produkten är mycket bra har själv en nexus som jag är ruskigt nöjd med men den känns ju allt annat än premium om man säger så.

CloseRage gillar detta.
  6. CloseRage

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Det låter som ni föredrar nokia men jag ska försöka klämma och känna lite på dom först när dom kommer ut på marknaden. Men jag får tacka för råden men jag e fortfarande väldigt osäker hehe ;) då jag vet att nokian står för kvalitet som nokia alltid gjort men samsungen känns oxså lockande hmm...

7. John-Erik

John-Erik Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    78
    Telefon:
    Samsung galaxy S9

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung galaxy S9
    Jag måste ändå säga att jag inte gillar Nokias design. Sen är jag en LTE-kramare för att jag har ett sådant abonnemang.
    Jag har inget problem med operativsystem, WP vs Android. Men jag har stått och valt mellan Xperia V och Lumina 920. Även om kameran verkar vara den största anledningen att välja 920. Men å andra sidan kan jag inte tänka mig att gå runt med, i mitt tycke, en ful telefon. Särskilt när jag tycker Xperia Arc e den snyggaste telefonen på marknaden. Dessutom tycker jag Xperia V, enligt bilder, vara ännu snyggare. Då går jag på design. Det jag vill komma till är att jag nästan känner detsamma om Ativ S. Den ser mycket snygg ut och skulle föredra den om den hade LTE. Men nu blir det ju ingen av dem.

Skickat från min GT-I9210 via Tapatalk 2

CloseRage gillar detta.
  8. Sneaky

Sneaky Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    78

MINA ENHETER

Ativ S
    + Bättre knapplayout, volymknappen inte på samma sida som power ger färre irriterande feltryck
    + Rundade hörn ger bättre ergonomi
    + Lättare
    + Fysisk hemknapp
    + Mer skärm på ungefär samma yta (2mm tunnare, 7 mm längre)
    + SD-kort

Lumia 920
    + Nokias tjänster ( ex Nokia drive)
    + Trådlös laddning
    + Bättre kamera
    + Något skarpare skärm
    + Nokias flaggskepp, troligen bättre support, mer påkostad hårdvara, dock svårt att veta

En sak som kan vara ett problem och ett plus samtidigt för Ativ S är att den verkar vara gjord i metall. snyggt, men kan också försämra radiosignalen.

Och så en sak till: köp aldrig en smartphone vid release. Vänta en månad eller två. Listan kan göras lång på telefoner som sett bra ut på pappret men som inte levt upp till förväntningarna. Vänta på tester och användaromdömen från folk som haft telefonen ett tag, så att de hunnit märka dess svagheter. Och på de första buggfixarna. Barnsjukdomar är mycket mer irriterande än man tänker sig.

Last edited: 8 okt 2012
    CloseRage gillar detta.
  9. CloseRage

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Metall e du säker???

10. Boogieman

Boogieman Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Lumia 920 blir vinterns storsäljare bara på spec

Lumia 920 slår Ativ-S på alla fronter jag har sett samt är preferred supp på WP8 plattformen och dessutom skandinavisk tillverkare (inga kopior mao).

Slår alla definitivt på design (o färger), kamera, videokamera, GPS, skärm, touch (med vantar på tex), trådlös laddning (i priset...inga extraskal ala S3)

satt och dregglade lite på tuben...dock inte över första videon nedan :-)
    (gamla länkar numera...men ger en uppfattning)
    Ativ S
    -------
    http://www.youtube.com/watch?v=G5Cv2TPSNRM

Nokia Lumia 920 :-p~
    -------------------------
    RC-bilstest av skakstab mot GS3
    http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=czIrXlkNHOw

Längsta demon med bäst kvalitet (troligen inte med mobilkamera) - tysk förstås :)
    http://www.youtube.com/watch?v:Dkoi8-2VdOk

Lite nya funktioner jag inte sett demas innan bla app för buss o tåg inkluderat tid att gå :)
    http://www.youtube.com/watch?v=0FOK0_cKEWo

Lite mer om WiLessCharging -> plattan kan byggas in under tex bordsskiva då laddningen funkar genom tex trä - dock ej demat i denna review. Så vad sa vi nu om SLADDHÄRVA = GONE ;)
    http://www.youtube.com/watch?v=XYG2IEgvb5w&feature=relmfu

Man får ju hoppas att det även är 3d-vy på navigeringen ;)
    http://www.youtube.com/watch?v=myJohmUWq-o&feature=related

Tror dessutom den kan stjäla Androidandelar om man slåss med GS3 (gammal men ok för size comp)
    http://www.youtube.com/watch?v=_Vsekq0IHSc&feature=related

Har tidigare gjort en jmf Lumia 920 mot GS3 på ett annat forum och samsung brukar köra väldigt snarlikt koncept på sina lurar så är nog inte helt off för AtivS heller - here u go.

NOKIA LUMIA 920:
    VINST
    -------
    + DESIGN (den självklaraste vinsten av dem alla - snyggaste luren på marknaden iP5 inkluderat)
    + Färgval
    + Inga fula report vid tapp i marken (genomfärgad plast)
    + Fotokamera (Färg, kontrast, skärpa i lågdager. Sannolikt även bättre i högdager)
    + Videokamera (Färg, kontrast, skärpa vid rörelse pga OIS, optik samt sensor - inget digitalt tjafs)
    + GPS (offline inte bara delar som man selkterar utan hela världsdelar, bättre kartor)
    + Wireless charge
    + Skärm responstid (60fps kontra 30fps = ej konturskuggor på text, film osv vid rörelse)
    + Skärmupplösning 1280x768
    + Skärm visibilitet i solljus (black filter)
    + Skärm max ljusstyrka 600 nits
    + Skärm färgkorrekthet + fyllnadsgrad (IPS med RGB stripe + vaiabel färgintensitet)
    + Skärmtålighet (Gorilla 2 + skyddade kanter från det formgjutna höljet)
    + Skärm touch (med handkskar, nyckel mm)
    + Kvalitet (keramiska knappar, kamerainfattning, passform, soliditet)
    + Addons (Cinemagraph, City lens till att börja med)
    + Gratis musik via nokias music store, livstid
    + Högkvalitativa mikrofoner (3st, dock mono recording)

TROLIG VINST (baserat på tester mot L900 samt antaganden på tidigare meriter 2012)
    -----------------
    + Mottagningskvalitet på signal (GSM, 3G, 4G - googla lumia 900 signal reception för mer info)
    + Kvalitetskänsla (GS3 känns plastig i jmf Lumia 900)
    + Ljudkvalitet musik (3.5mm jack)
    + Ljudkvalitet samtal (högtalare)
    + Tålighet mot fall, tapp i marken osv (utan att luren lägger av - min erfarnhet av alla lurar jag ägt = Nokia äger t)

FÖRLUST
    ----------
    - Tjocklek
    - Vikt (tror iaf GS3 är lättare)
    - Ingen SD slot
    - Ej utbytbart batteri

Last edited: 16 okt 2012
    CloseRage gillar detta.
  11. Boogieman

Boogieman Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Ej metall - målad plast

Ser inget vidare ut om du kikar på videon i min post ovan = metal looking finish /står i videon.

CloseRage gillar detta.
  12. CloseRage

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Detta står i beskrivningen på Samsungs hemsida att baksidan är "Metallic CMF w/ hairline finish" om nu någon kan översätta detta till svenska ;)

Sökte lite på cmf och hittade detta: "The official website says the phone is made of "Metallic CMF" which I believe stands for Carbon MicroFiber. So the Ativ S is not made of plastic" Tittar man på videon så verkar det vara plast med metallic yta

http://www.wpcentral.com/russian-review-shows-samsung-ativ-s-can-indeed-bend-it-beckham

Dom skriver åxså detta om testet: "What's interesting about this hands-on coverage was the few seconds the reviewer took to bend the plastic backplate" ???

Last edited: 6 okt 2012
  13. Sneaky

Sneaky Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    78

MINA ENHETER

Nä. :)

CloseRage gillar detta.
  14. CloseRage

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

nu e jag säker ;)

15. Playstation

Playstation Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    95

MINA ENHETER

Förstår inte vad det är med samsung och plast.

CloseRage gillar detta.
  16. neddie

neddie Android Medlem

Mottagna gillanden:
    1 057

MINA ENHETER

lättare, bättre mottagning och mer stöttåligt, billigare.
    nokia är ju oxå plast men i lite bättre tappning ;_)

CloseRage gillar detta.
  17. flipp

flipp Android Expert Moderator

Mottagna gillanden:
    8 741
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Imponerande genomgång Boogieman. Dock tycker jag du verkar lite väl partisk. Du missar t.ex. att S3 (och Ativ S) har större skärm vilket helt klart är ett plus. Blir spännande att se riktiga tester där de två telefonerna jämförs. Mycket handlar om vilken som ger bäst känsla vid användning. Tror Nokia gjort ett misstag på vikten. Lumian kommer antagligen kännas som en tung klump jämfört med Ativ S. Att de flesta föredrar lätta telefoner tycker jag är uppenbart med tanke på Samsungs framgångar. Tyvärr tror jag inte hög byggkvalitet väger upp detta för gemene man. Samsungs telefoner är dessutom rätt välbyggda trots den lätta plasten. Det finns också en anledning till att nya iPhone är lättare än föregångaren (folk vill ha lätta telefoner). Nokia gör allt rätt förutom på denna punkt, vilket jag tror kan stå dem dyrt.

Last edited: 7 okt 2012
    CloseRage gillar detta.
  18. raptor

raptor Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    197

MINA ENHETER

Någon som vet om man kan köra schemalagda profiler som androids timeriffic i wp8? Alltså jag lägger upp tid när mobilen ska göras tyst, vibrera , ringa, osv. Annars är det givet köp :-)

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.