Noob behöver hjälp...

Discussion in 'Allmänt' started by malte74, Jun 27, 2011.

1. malte74

malte74 Baby Droid Medlem

MINA ENHETER

Hej alla!
    Jag har haft Android-lurar från och till de senaste åren. De har varit Htc Wildfire, Htc Legend och senast Htc Desire HD. Jag har dock alltid använt telefonerna som de kommer utan att labba med tyngre grejer än ADW...

Har nu köpt en Motorola Defy och efter vad jag hört har den telefonen en hel del mer att ge än vad som finns där direkt ur kartongen. T.ex är processorn klockad till 800mhz men egentligen är det tydligen en "nerklockad" 1ghz:are som lätt kan klockas tillbaka dit med setvsel. Det finns även rätt bra Gingerbread-rommar till Defy därute.
    Allt kräver dock labbning.. Att roota med "Superoneclick" verkar enkelt, men sedan då? Måste jag ta backup innan, är telefonen rensad efter root, eller är det bara att roota och sedan funkar telefonen som vanligt?
    Finns riktiga "nybörjarguider" någonstans för uppgradering till någon 2.3-variant? Allt jag hittat verkar förutsätta att man är en hacker.. "Gör enligt detta" står det efterföljt av text i vad som nästan ser ut som ett dos-fönster. Där är jag lost..
    Att begära att någon ska sitta och skriva mängder med text här är väl kanske att ta i men det finns säkert bra guider på nätet som folk känner till men som jag inte hittar, och länkar vore guld värt. Säkert finns en hel del info här på forumet för den som begriper vad man ska leta efter..
    Luddigt detta märker jag..men allmän hjälp vore great!
    Alternativet är om någon vänlig själ som besitter kunskapen kan hjälpa till rent fysiskt. Jag finns i Mönsterås men tar mig gärna till kalmar eller oskarshamn om någon där kan roota och skicka i en Gingerbread...

2. Lullebulle

Lullebulle Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

Du kan börja med att sätta rätt rubrik på tråden och lägga den i rätt kategori.

Sen kan du kolla här: Defy Android Development - xda-developers
    Det första man ser är "**** FAQ | Guides |Tutorials ****":
    **** FAQ | Guides |Tutorials **** - xda-developers

3. Adam2

Adam2 Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

Att roota innebär i princip att du tar kontroll över adminstratörskontot (innan root är du bara en användare). Generellt ska du inte behöva ta backup när du rootar då det (oftast) inte påverkar innehållet i telefonen. Detta borde dock stå i guiderna...

Snabb googling på Defy root gav följande: [HOW TO] Root Motorola Defy - xda-developers

När det gällar att installera Custom-ROM tror jag du ska ställa in dig på att du har lite trixande framför dig. Många vill gärna göra sken av att det är jättelätt, något jag inte tycker är en helt korrekt bild. Därmed inte sagt att du inte klarar det, det finns som du säger många bra guider! :)

DOS kommandon förekommer i den mån att du kommunicerar med din telefon från datorn med adb, ett kommunikationsprotokoll som möjliggör bland annat förflyttning av filer mellan dator och telefon.

Någon mer insatt i Moto Defy får fylla i information om ROMs och guider, jag har ingen koll på detta.

Ett tips är också att byta topic till "Hjälp/Förklaring ang. root, custom ROM och adb (Defy)" eller nått liknande.

Last edited: Jun 27, 2011
  4. malte74

malte74 Baby Droid Medlem

MINA ENHETER

Har nu lyckats roota den med superoneclick och kör setvsel i 300-650-1000mhz och det gjorde lite skillnad. Känner också att ADW Launcher funkar bättre än orginal nordic 2.2. Man slipper fula appar och det går rappare..
    Grymt sugen på en gingerbread men där får jag be någon vassare..

5. 4305ms

4305ms Senior Droid Medlem

Telefon:
    S10

MINA ENHETER

Telefon:
    S10
    ROM:
    Stock
    Men snälla rara.
    Gå tillbaka till Index sidan, kolla under huvudgruppen "Telefoner" Där en bit ner finner du med fet text "Motorola" som är det märket du nu har. Strax under Motorola står det några namn på olika Motorola telefoner.. där hittar du Defy.
    Näst överst ligger en klistrad tråd där det står "LATHUND"... kan vara det du söker? :)

Skulle du mot förmodan inte hitta tråden så klicka HÄR

6. xclusiv8

xclusiv8 Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Får man fråga varför du köpte en Defy när HTC Desire HD är klart mycket bättre?

7. AndroidFtw

AndroidFtw Teen Droid Medlem

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8+

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8+
    Fixa ClockWorkMod, när du har rootat. Då blir det enkelt och flasha in nya rom's :) Det är inte alls så svårt att roota och fixa nya rom's, det finns oftast tydliga instruktioner också.

8. kent_

kent_ Bannlyst Bannlyst

MINA ENHETER

desire hd har dessutom MYCKET fler roms och går att överklocka bra mycket mer än defyn.

9. Lullebulle

MINA ENHETER

Men den är inte IP67-certifierad.

10. kent_

kent_ Bannlyst Bannlyst

MINA ENHETER

som betyder?

11. Trexgbg

Trexgbg Teen Droid Medlem

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Xiaomi mi 10t Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Xiaomi mi 10t Pro
    ROM:
    Orginal
    Telefon 2:
    Xiaomi mix2s
    ROM:
    Orginal
    Klarar nedsänkning i vatten 1m djup under 30 minuter.

12. Trexgbg

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Xiaomi mi 10t Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Xiaomi mi 10t Pro
    ROM:
    Orginal
    Telefon 2:
    Xiaomi mix2s
    ROM:
    Orginal
    Vad menar du med att den går att överklocka bra mycket mer? Min defy är stabil vid 1400mhz.

13. xclusiv8

xclusiv8 Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Vilket egentligen inte betyder någonting eftersom varje cpu är unik. Det är ytterst få som kommer upp i de hastigheterna stabilt.

14. Lullebulle

MINA ENHETER

15. kent_

kent_ Bannlyst Bannlyst

MINA ENHETER

trodde att den bara gick att klocka till 1 ghz. Jämförde det med 1.92ghz som går med desire hd.

16. Trexgbg

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Xiaomi mi 10t Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Xiaomi mi 10t Pro
    ROM:
    Orginal
    Telefon 2:
    Xiaomi mix2s
    ROM:
    Orginal
    Jag vet!

Det finns säkerligen de som kan komma högra och kanske lägre. Det är individuellt. På samma sätt som jag inte tror att alla kan överklocka en desire HD till 1,92Ghz

Min poäng att att det inte alltid är rätt att generalisera! ;)