Att roota innebär i princip att du tar kontroll över adminstratörskontot (innan root är du bara en användare). Generellt ska du inte behöva ta backup när du rootar då det (oftast) inte påverkar innehållet i telefonen. Detta borde dock stå i guiderna...
Snabb googling på Defy root gav följande: [HOW TO] Root Motorola Defy - xda-developers
När det gällar att installera Custom-ROM tror jag du ska ställa in dig på att du har lite trixande framför dig. Många vill gärna göra sken av att det är jättelätt, något jag inte tycker är en helt korrekt bild. Därmed inte sagt att du inte klarar det, det finns som du säger många bra guider! 
DOS kommandon förekommer i den mån att du kommunicerar med din telefon från datorn med adb, ett kommunikationsprotokoll som möjliggör bland annat förflyttning av filer mellan dator och telefon.
Någon mer insatt i Moto Defy får fylla i information om ROMs och guider, jag har ingen koll på detta.
Ett tips är också att byta topic till "Hjälp/Förklaring ang. root, custom ROM och adb (Defy)" eller nått liknande.
Last edited: Jun 27, 2011