Fråga: Noob-fråga ang lägga in ny orginal-ROM för att gå från prodkod VDS till NEE

Diskussion i 'Galaxy S3 - ROM-filer och utveckling' startad av osvanberg, 12 sept 2012.

1. osvanberg

osvanberg Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    373
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21+

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21+
    ROM:
    Stock/OneUI
    Info:
    Nova Prime
    Telefon 2:
    IPhone 16e
    Hej hej,

Sorry för denna noob-fråga, men vill dubbelkolla med er i denna del av S3-forumet innan jag gör nåt...... så jag fattar rätt.

Så här är läget:

Frugan köpte en Telenor-brandad lur (VDS är koden i Kies) (köpt hos Telenor i Eskilstuna). Jag köpte oxå min där samtidigt, men fick en NEE stock. Skumt upplägg. På frågan i vilken grad de brandade sina lurar, sa de dessutom "Nej - vi säljer obrandade" - vilket alltså stämde på mitt exemplar, men inte på hennes.

Hon ligger kvar på gamla LFB / LF1.

Jag vill dock nu få in LH1 med komp.nr LH3 :) senaste NEE stock updaten som jag fick till min för 3-4 dar sen) på den så stock-meddelande-appen börjar hantera MMS rätt.

Alt 1. Vänta på att någon uppdatering ska komma till prodkod VDS via Kies? Har varit stendött sen vi köpte dem, när kan den tänkas komma? Nån som vet?

Alt 2. Flasha in via Odin en NEE LH1/LH3.
    Men vad händer om jag flashar in en ny ROM:
    -blir luren fabrikåterställd? (det vägrar dock frugan gå med på att vi gör).
    -Eller blir den uppdaterad som om man gjorde uppdateringen via Kies exempelvis? Alltså med all app-data, inställningar, hemskärmar etc intakta.

Hur funkar det? Nåt annat jag behöver känna till?

Ex.....om man gör som ovan; blir då produktkoden ändrad till NEE och därmed sen framöver kan luren få uppdateringar via Kies samtidigt som mig (som har NEE), eller är det nåt "skräp" kvar även framöver då hon hade prod.kod VDS från början?

Eller finns kanske nåt bättre sätt att få in uppdatering jag vill åt?

Suck o_O, värdelöst att vara okunnig jag vet!
    Nån som kan upplysa mig?

2. masze

masze Android Veteran Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    1 714
    Telefon:
    12 Pro Max

MINA ENHETER

Telefon:
    12 Pro Max
    flashar du in NEE i Odin så blir luren fabriksåterställd... rubbet försvinner!!

osvanberg gillar detta.
  3. osvanberg

osvanberg Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    373
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21+

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla