noobig fråga =)

Discussion in 'Hero' started by -=oopeteroo=-, May 3, 2010.

1. -=oopeteroo=-

-=oopeteroo=- Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

har nyligen fått en htc hero :) vet att den kan multitasking, men hur vet jag vilka program/processorer som körs ? och hur stänger man ner dem manualt ?

ohh finns det tipps på hur man kan förbättra batteritiden ?:P

2. Dendu

Dendu Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Det gör du lättast med någon sorts 'task manager' som t ex 'ES Task Manager' eller 'TasKiller', etc... (Sök bara på market)

Tipps för att förbättra batteritiden skulle jag väl säga är att se till att allt inte syncar mer än det behöver.
    Som t ex Vädret kan du väl uppdatera manuellt när du behöver det istället för att den uppdaterar var tionde minut, och mail kan du sätta till att synca typ en gång i timmen (om du inte behöver få det oftare såklart).
    Ett annat tipps är att sätta ut HTC's "Mobile Network" Widget (kommer inte ihåg riktigt vad den heter, men du ska redan ha den) och stänga av internet när du inte använder det (Ligger och drar batteriet hela tiden annars)

3. -=oopeteroo=-

MINA ENHETER

har för mig att taskmanager kör så att mobilen blir segare eller nåt ?:P många har sagt att man inte ska använda sig av sånna program

4. nofowuw

nofowuw Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Vill du eller vill du inte stänga ner programmen? O.o

5. -=oopeteroo=-

MINA ENHETER

jag har hört att man ej ska använda taskmager då det kan strula till det med telefonen

trodde det fanns ett manual sätt att göra det i htc hero utan program

6. LaZe

LaZe Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

android stänger av dina program allt eftersom den behöver mer minne till nyare program du öppnat. Dock anser de flesta att android är alldeles för snäll genom att låta väldigt många program köras innan den börjar stänga ner vilket i sin tur gör telefonen seg.

Du har två alternativ:
    1. Ladda ner en taskkiller där du manuellt kan döda de processer du inte behöver. ofta kan man konfigrera dessa program så att du kan välja vilka program som ska gå att stänga och inte stänga (du vill ju t.ex. inte stänga av väckarklockan)
    Jag skulle rekommendera programmet process manager för detta. denna har en snygg widget och äter inte upp all din cpu kraft som många andra taskkillers gör (t.ex. appen taskiller)

2. konfigrera din mobils inbyggda taskkiller. dvs ändra värderna för när telefonen automatiskt ska stänga av bakgrundsprocesser.
    För detta skulle jag rekommendera appen autokiller. Dock är jag relativt säker på att du måste rootat för att göra detta så nummer 2 är troligtvis inget alternativ.

7. mordillo

mordillo Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Batteriet blir bättre efter ett par laddningar. Så ha lite tålamod med det innan du börjar slå ihjäl processer som Android fixar alldeles utmärkt.

8. D-Droid

D-Droid Senior Droid Medlem

MINA ENHETER

Håller med till 100%, med task killers dödar man mer än vad man tror. Jag har dock märkt efter att nyligen ha gått från Elelinux till Orginal att Orginal rommen är riktigt kass på minneshanteringen och segar ned sig mycket mycket mer än Elelinux och BeHero.

Mitt tips är att antingen byta till någon av ovan roms alt. installera en task killer men kör den bara på saker du är säker på att du inte behöver och gör det bara när telefonen blivit märkbart seg.

9. nofowuw

MINA ENHETER

Saywhaaat?
    Detta håller jag dårakt inte med om.
    Jag måste gå in i taskiller ett par gånger om dagen och stäng av en del appar för att min hero ska flyta på bra. Den stänger inte av en app förens den absolut måste. Ska jag spela ett lite mer krävande spel MÅSTE jag stäng av appar manuellt, annars laggar det extremt!

10. Målotto

Målotto Baby Droid Medlem

MINA ENHETER

Jag körde task killers i början men la ner efter ett tag och jag har inte märkt någon skillnad alls, nu kör jag visserligen inte några tyngre spel men jag är absolut nöjd även utan dylika program.

11. mordillo

MINA ENHETER

Ja, med modifikation..tycker de flesta minnesproblemen härstammar från appar som är taffligt programmerade med läckor etc.(Framför allt widgets som hör till dem)
    När telefonen var ny så testade man ju tusen appar och då hade jag sjuka problem med att spela spel eller lyssna på musik.Med tiden har man dock sållat bort de värsta bovarna.
    Men jag har inte kört orginalrommen sen hedenhös så det kan vara en kombination av optimerade rommar och bra appar som gör att jag inte märker ngt.
    Har just nu 99.8M ledigt minne med ca 45-50 appar installerade (A2SD dock)och kör elelinux2.1nexus rom.

12. nofowuw

MINA ENHETER

Shit hur överlever du :O

Jag har ~20mb ledigt och ~100appar installerade... och då finns det ingen app jag inte skulle ha något emot att ta bort.. tvärt om finns appar för lver 30mb till jag vill installera!

13. mordillo

MINA ENHETER

:-) ..har dock bara ett spel...The one and only: Robo defence.

Byt rom o kör a2sd så är du hemma!

14. Benta

Benta Baby Droid Medlem

MINA ENHETER

originalrommen käkar till att börja med telefonminne till frukost (var iaf min erfarenhet, stod ut i en månad sen rootade jag skiten) dessutom så installerar den alla appar i telefonens minne vilket i sig själv låser en hel del potentiellt minnesutrymme, med A2SD (dvs apparna installerade på SD-kortet, detta kräver dock root) så frigörs alltså minne i telefonen.

15. stantemo

stantemo Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

jag kör wifi, mobilt nätverk och gps på hela tiden och har igång telefonen i ca 1,5-2 dygn innan jag behöver ladda. Nätverket drar ju bara batteri (eller iaf som mest) när det går trafik över det. Det lilla som behövs för att hålla igång nätverket är försumbart. Iaf vad jag märkt.

Så här använder jag min Hero.
    Jobbmail, -kalender manuell synk el. när jag öppnar inboxen.
    Google kalender, kontakter autosynk.
    Privat mail, synka headers vart 4e h el. när jag öppnar inboxen.
    Väder-synkning avstängt
    0,5-1 h samtal/dag
    1h Surf+market/dag

Dagar när jag använt GPS'en + spotify (offline oftast) i drygt 1h har telefonen klarat sig 1 dygn.

Mitt tips är att synka så lite som möjligt och avinstallera alla skitapps som inte stänger ner sig ordentligt.

Last edited: May 4, 2010
  16. Nale72

Nale72 Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Jag har 88,2 MB ledigt i telefonminnet, med 100 appar och 24 widgets installerade. A2SD med Behero+. Flyter på kalasfint utan automatisk taskkiller. Har dock Advanced Task Manager installerad för att döda appar/processer när jag känner behov av det.

17. nofowuw

MINA ENHETER

Mjo, har ju funderat på att roota och byta ROM. Speciellt nu när hTC ännu en gång har försenat 2.1an.. Men det jobbiga är att jag då måste installera om alla appar och så (vilket jag dock ändå måste göra när jag byter till 2.1).

Får tänka på saken..

18. Nale72

Nale72 Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Mybackup Pro löser det mesta vad gäller installerade program (och dess data, som t ex framsteg i spel) samt grundinställningar, bokmärken, spellistor, ordbok m m. Kontakter och kalender syncas lämpligtvis via google.

Gratisversionen, som fungerar fullt ut i 30 dagar, hittar du här. Sedan kan du antingen köpa fullversionen via Market & Market Enabler om du rootar och byter rom. Alternativt så kan du köpa den redan nu via Google Checkout frånRerWares hemsida.

19. avindal

avindal Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Dock tar den inte med dina HTC-startskärmar, men det är ett mindre problem (fast ack så irriterande)

20. Nerre

Nerre Professional Droid Medlem

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact
    Övrigt:
    Smartwatch 3
    Kan man alltså använda den så att man gör backup med den (från sin 1.5 installation), kör en wipe, lägger in en 2.1-ROM och sen lägger tillbaka appar man hade installerade och deras inställningar?

Kan man välja vilka appar som skall läggas tillbaka och vilka data som skall läggas tillbaka? För vissa appar jag körde på 1.5 finns i nyare versioner för 2.1...