Nook Simple Touch (E-ink)

Diskussion i 'Övriga tablets' startad av henel321, 24 sept 2011.

1. henel321

henel321 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    109
    Telefon:
    Galaxy S21

MINA ENHETER

Telefon:
    Galaxy S21
    Platta:
    Chromebook
    Jag hade tidigare en Nook Color som jag trivdes väldigt bra med. Lätt och smidig med sina 7" och jag läste mycket böcker med Aldiko även om det var en bakgrundsbelyst färgskärm.

Dock fick jag för någon månad sedan en mycket bra deal på en Asus Transformer så då sålde jag Nooken. Dock har jag saknat att ha en platta som man verkligen kan läsa på, för surf, mail och ALLT annat är Transformern överlägsen men just läsning är den inget vidare för - alldeles för stor, tung och känns som ögonen ska brinna upp om det är dunkelt i rummet. :) Jag "behövde" en mindre platta för läsning, så då hittade jag att det ju har kommit en ny Nook med E-ink och touch - självklart var den dessutom redan rootad på XDA.

Beställde en från Ebay för 1170 kr inklusive frakt, klarade mig dessutom från Tull. Intrycket är MYCKET gott. Väldigt lätt och E-ink är helt ofattbart trevligt vid läsning av böcker. Samma goda byggkvalitet som Nook Color och batteritiden är 2 MÅNADER. (Har gått ned från 100 -> 80 på den vecka jag verkligen har använt den.)

Enda nackdelen som jag hittat är att den saknar 3,5 mm-jack för ljud, det hade varit perfekt att kunna ha den som MP3-spelare utöver e-boksläsare. Sedan är det förstås en rejäl vanesak att arbeta med E-ink. Inte direkt att interfacet blir "mjukt" direkt.

Rootningen var hur smidig som helst och efter det så hade jag en ADW-launcher och fungerande Market, så det var bara att installera Aldiko, PDF-läsare och annat som behövdes.

Kan klart rekommendera den för er som är ute efter en E-läsare som kan lite mer så att säga och ni inte är rädda för att kavla upp skjortärmarna och få lite skit under naglarna.

Läs mer om plattan här:
    All-New NOOK, The Simple Touch Reader, eReader, eBook Reader - Barnes*&*Noble

Rootning här:
    [N2E] TouchNooter 1.6.24 - xda-developers

Drupal och Herr Nader gillar detta.
  2. Drupal

Drupal Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    43
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 2 + Pixelbook

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 2 + Pixelbook
    ROM:
    Kör för det mesta vanilla numera
    Info:
    Pixel
    Telefon 2:
    Nexus 5x
    Telefon 3:
    Nexus 5
    Platta:
    Pixelbook
    Platta 2:
    Nexus 9
    Är sugen på en Nook Simple Touch. Har inte riktigt förstått poängen med en e-bok utan eink skärm (typ Fire eller Nook Color). LCD ger dålig batteritid och är egentligen en lite sämre tablet. Därför känns en "klassisk" e-bokläsare som ett smart komplement utöver en tablet och mobilen.

En fråga, det står ju att Nook Simple Touch stödjer PDF och ePub. Funkar dessa format direkt genom att bara kopiera till SD-kortet eller måste man roota för att bryta något DRM skydd eller liknande?

Tack på förhand.

3. henel321

Mottagna gillanden:
    109
    Telefon:
    Galaxy S21

MINA ENHETER

Telefon:
    Galaxy S21
    Platta:
    Chromebook
    Det du nämner som anledningar ovan är just varför jag skaffade Nooken. Nook Color hade sina fördelar dock och jag ser fram emot t.ex. Samsung Tab 7.7 vilket känns som ett bra format så länge upplösningen är densamma som de större tabbarna.

"Stock" stödjer Nook Touch PDF och ePUB och det går att bara lägga dem på SD-kortet, men som du just är inne på stödjer den INTE DRM på dessa filer utöver på B&Ns egna böcker då förstås.

För att få stöd för DRM så behöver man roota och installera Aldiko eller annan passande läsare.

Sedan jag skrev första inlägget har det även kommit en app och omskrivna libbar för Nook Touch så att man kan mappa om hårdvaruknapparna till andra funktioner. Jag har t.ex. satt hemknappen till ADW Explorer men att man genom att hålla nere den länge får upp "vanliga" B&N hem-menyn så att jag kan ta mig till standardläsaren vid behov.

[1.0B2 14 Oct] Edit n/reading now/side btns/RecentApps+ActivityPicker+ForceOrient!!!! - xda-developers

Fungerar otroligt bra och jag har till och med kunnat plocka bort button savior. Samma kille håller för övrigt på att skriva en ny launcher specifikt för E-ink vilket ska bli mycket intressant!

Överlag är jag fortfarande jättenöjd med Nook Touchen. Otrolig batteritid och hur skön som helst att läsa på. Det enda jag väntar på nu är att Aldiko ska få stöd för att välja hur ofta skärmen skall göra "full refresh".

4. Drupal

Mottagna gillanden:
    43
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 2 + Pixelbook

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 2 + Pixelbook
    ROM:
    Info:
    Pixel
    Telefon 2:
    Nexus 5x
    Telefon 3:
    Nexus 5
    Platta:
    Pixelbook
    Platta 2:
    Nexus 9
    Kanon, tack för all info. Jag tänker nog beställa den direkt från B&Ns onlinebutik. Rootningen verkar inte svårare än på vilken Android devices som helst. Ser fram emot detta köp samt eventuella nya ROMar :)

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

5. henel321

Mottagna gillanden:
    109
    Telefon:
    Galaxy S21

MINA ENHETER

Telefon:
    Galaxy S21
    Platta:
    Chromebook
    Enda sättet att beställa från B&N är tyvärr till en adress i USA eftersom de inte säljer till Europa, annars är det direkt i butik eller Ebay som vi Euroeer är hänvisade till. :(

Ja, vi får väl se om det dyker upp ROM:ar, idag är det ingen som har bemödat sig med det, kanske lite för att användningsområdet för den är ganska "smalt" så folk är nöjda med 2.1 så länge läsarna fungerar bra. Men jag såg att det nu var någon som börjat kompilera egna kernels på XDA, så det kan nog förändras, åtminstone att det kommer en färdigrootad och "tunead" stockrom som gör livet enklare för de som precis köpt den. (Även om root och liknande inte är speciell svår som den är idag som sagt....)

6. Drupal

Mottagna gillanden:
    43
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 2 + Pixelbook

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 2 + Pixelbook
    ROM:
    Info:
    Pixel
    Telefon 2:
    Nexus 5x
    Telefon 3:
    Nexus 5
    Platta:
    Pixelbook
    Platta 2:
    Nexus 9
    Aha, när jag gick in på BN stod det att jag var "qalified for shipping". Tänkte då att de gick på IP-location och såg att jag var i Sverige... Gick inte vidare med betalning men jag blev själv lite förvånad att det verkade som att det gick att beställa till Europa. Skall kolla efter återförsäljare på e-Bay.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

7. Kattensmatte

Kattensmatte Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Man kan komma runt problemet med att webbutiker inte skickar utanför US genom att använda Bordelinx.com eller myus.com så får du en fyskisk adress i USA och de vidarebefordrar grejorna till dig men ibland accepterar webbutikerna inte utländska kreditkort/paypal och då är det kört

8. henel321

Mottagna gillanden:
    109
    Telefon:
    Galaxy S21

MINA ENHETER

Telefon:
    Galaxy S21
    Platta:
    Chromebook
    Jag tycker dock ofta att den hamnar i samma prisnivå som att köpa direkt från en säljare på Ebay dock med lite onödigt krångel som extrakrydda.

Nooken Touch är för övrigt prissänkt nu, så den borde vara ännu billigare. :)

9. Noxlux

Noxlux Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hej.

Jag måste köpa en e-reader, och orkar inte vänta längre, så det blir väl en nook touch. Jag tänkte köpa via ebay.

Tre snabba frågor:

1) när man väl fått hem den, hur tung är den att starta? Kan man börja köra omedelbart, eller måste man miffa med proxys för att låtsas registrera den i usa och dylikt?

2) om man petar in ett microsd på några gig - kan man sin redan befintliga eboksamling liggande i läsbart skcik på det? (jag såg något om att endast 250 meg var tillgängliga av de bifogade 2 gigen)

3) Hur lång tid tar det att roota en telefon första gången?

Uppskattar verkligen svar!
    Noxlux

10. henel321

Mottagna gillanden:
    109
    Telefon:
    Galaxy S21

MINA ENHETER

Telefon:
    Galaxy S21
    Platta:
    Chromebook
    1. Väldigt enkelt. Starta upp den, registrera ett nytt konto. Proxy behövs inte, däremot behövs ett amerikanskt kreditkort för att kunna köpa material.

2. Fungerar finfint så länge de INTE har någon form av DRM, för det fungerar inte med den inbyggda readern i Nooken. Jag använder faktiskt ofta den inbyggda readern för de böcker jag har som inte har DRM.

3. Det har ju precis kommit en uppdatering till 1.1 på den som fortfarande är lite problematiskt. Att roota är otroligt enkelt med tex salsicha-nooter på XDA, man skapar bara ett SD-kort efter guider. Däremot är det en hel del som fått problem med att få igång Market, för egen del fick jag göra en del hack via ADB för att få igång Market. Man får dock mycket bra support på XDA om man kör fast.
    http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=1351719

Jag har däremot problem med Aldiko efter uppgradering till 1.1, vilket är trist då jag lånar en del via bibliotek och elib. Men jag försöker lösa det. :)
    http://forum.xda-developers.com/showthread.php?p=19657854

Såg precis att det har kommit upp en beta till en CWMR (Clockworkmod Recovery) på XDA också, kommer göra rootning/moddning sjukt mycket enklare och kanske till och med vi får se en Cyanogen vad det lider. :)

http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=1360994

Last edited: 24 nov 2011
    Noxlux gillar detta.
  11. dhanjel

dhanjel Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    280
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 11

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 11
    Tips: Denna helgen kostar en Nook Touch 79 usd på B&N eftersom det är "black friday".
    Själv föredrar jag icke-touch varianter (har själv en kindle 3). Vill kunna läsa med vantar och dyl och ändå kunna vända sida :)

12. henel321

Mottagna gillanden:
    109
    Telefon:
    Galaxy S21

MINA ENHETER

Telefon:
    Galaxy S21
    Platta:
    Chromebook
    Du vet att Nook Touch har två knappar på vardera sida av skärmen just för att bläddra. ;)

Last edited: 25 nov 2011
  13. Noxlux

Noxlux Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

jag skulle gärna utnyttja black-friday erbjudandet ... men hur gör man det härifrån=sverige?

btw, går det att zooma nooken? jag såg en video där man bara pinchade kindle touch för att zooma - det såg rätt schysst ut.

Last edited: 26 nov 2011
  14. henel321

Mottagna gillanden:
    109
    Telefon:
    Galaxy S21

MINA ENHETER

Telefon:
    Galaxy S21
    Platta:
    Chromebook
    Det gör man inte eftersom det inte är Black Friday längre. :)

Zooma i vadå? Bokläsningsläge? Det finns numera multitouch efter 1.1-uppdateringen, men jag har faktiskt inte testat var/när det fungerar då det känns rätt onödigt med E-ink som inte uppdateras flytande på ett bra sätt?

Noxlux gillar detta.
  15. Noxlux

Noxlux Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Beställd. Återkommer med minirecension. :-)

16. dhanjel

Mottagna gillanden:
    280
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 11

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 11
    Ah tittade bara lite snabbt, hade lite förutfattade meningar kanske eftersom Kindle Touch inte har det.

Att jag är Kindle-fan kanske hade lite att göra med min trångsynthet med :)

17. henel321

Mottagna gillanden:
    109
    Telefon:
    Galaxy S21

MINA ENHETER

Telefon:
    Galaxy S21
    Platta:
    Chromebook
    Kan jag väl aaaldrig tänka inverkar. :D

Fördelen med att Nook är rootningsbar är ju att man kan köra Kindleappen, Kobo eler vad man nu känner för. Men visst, komplexitetsnivån ökar ju en aning.

18. dhanjel

Mottagna gillanden:
    280
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 11

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 11
    Ja nooken känns rätt trevligt, tyckte formen var sådär på den bara när man sett den på bilder.

19. henel321

Mottagna gillanden:
    109
    Telefon:
    Galaxy S21

MINA ENHETER

Telefon:
    Galaxy S21
    Platta:
    Chromebook
    Smaken är som baken. Jag tyckte om den gummerade baksidan som år likadan som på Nook Color, bra grepp när man ligger ned och läser!

Sent from my Transformer using Tapatalk

20. Noxlux

Noxlux Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Ännu en tanke slog mig, medan jag väntar på min nook.

Kan man lägga in någon app på den så att man kan skriva på denmed hjälp av ett litet bluetooth-tangentbord?