Fråga: Normalt med så här lite RAM?

Diskussion i 'Galaxy Note - Allmänt' startad av Murloc, 29 jan 2012.

1. Murloc

Murloc Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Galaxy Note ska ha 1GB RAM, men på min telefon ser det ur så här:

446MB använt, 119MB ledigt. 446MB plus 119MB är 565MB och inte 1024MB. Är det så att den inte visar resten för att den RAM:en alltid tas upp av operativsystemet eller något liknande?

2. R3b0rn

R3b0rn Impartial Droid Moderator

Mottagna gillanden:
    6 733
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Apple iPhone 16 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Apple iPhone 16 Pro Max
    Jag har 434MB ledigt.

Fast det beror helt på hur mycket skräp man har installerat ... sen så ska du inte förväxla windows med android. Dom två hanterar ram olika. Egentligen är mindre ram att föredra för det betyder att dom flesta apparna ligger i ram och redo att användas på noll sekunder. Dom använder 0cpu när dom ligger i ram så det drar 0 batteri.

| CheckROM v5 + AbyssNote v3.5 Powered Galaxy Note | Tapatalk |

Last edited: 29 jan 2012
  3. Murloc

Murloc Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag har knappt något skräp installerat, fick nyss mobilen, har inget SD kort och bara använt ungefär hälften av lagringsutrymmet. Låter sjukt att jag skulle ha så lite RAM kvar hela tiden.

Hur lite skräp måste inte du ha för att få 434MB ledigt?...

4. Janptr

Janptr Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Jag har väldigt många program igång jämfört med dina screenshot men har använt 319 och 279 mb ledigt, tycker det ser skumt ut.
    Med vänlig hälsning,
    Janptr

5. Murloc

Murloc Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Den här screenshot:en togs samtidigt som den andra fast i en populär android app som visar RAM (Advanced Task Killer), den säger 41MB kvar:

Jag har inte ens många program som igång och ändå är RAM:en så låg. Det måste vara något fel med min telefon, eller?

6. digitalaflaesk

digitalaflaesk Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Kan det vara "ficklampa" som spökar? Läste på XDA för ett tag sedan om ett liknande problem som visade sig vara den appen som var problemet.

Skulle det inte vara den får du väl felsöka varje app du har installerat...

7. Murloc

Murloc Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Brukar nästan aldrig ha ficklampan igång, så den brukar inte stå listat under processer i RAM-hanterar grejen. Sen står det ju hur mycket RAM som används av varje program, så det borde vara lätt att lista ut vad som "spökar".

8. Hund

Hund Android Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    1 002
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 3a

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 3a
    ROM:
    Lineage OS
    Linux cachar ledigt minne för att vinna prestanda. Outnyttjat minne är onödigt minne. Det finns miljoner trådar om detta.

Kod:
    $ free -m
                 total       used       free     shared    buffers     cached
    Mem:          7968       2084       5883          0         70        870
    -/+ buffers/cache:       1143       6824
    Swap:            0          0          0
    Output från min dator.

9. Murloc

Murloc Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Varför har inte de andra i tråden samma "problem" om detta nu är svaret på allt? De har upp till 4 gånger mer ledigt minne.

10. Hund

Hund Android Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    1 002
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 3a

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 3a
    ROM:
    Lineage OS
    Det kan bero på många olika anledningar. Men du har inget att oroa dig för. :)

~ Sent from my Samsung Galaxy S II using Tapatalk ~

11. pkaff

pkaff Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Vettiga svar?

Hej

Jag har samma problem, och det är inte alls så att det är något att ignorera, eller att det är "bra att ha lite ram" som någon skrev. Ju mindre ram du har desto långsammare kommer telefonen kunna jobba, och du kommer inte kunna starta många fler appar samtidigt. Jag och några andra i min vänkrets har detta problem, och det leder i slutändan (ifall man har för lite ram) till att telefonen "laddar om" alla appar som ligger i bakgrunden varje gång du stänger ner en ny app. Detta eftersom den behöver låna ram som används för att hålla igång massa skit i bakgrunden som man ändå inte använder. Man får i alla fall en laddningssymbol upp till 30 sekunder varje gång man stänger av en app, internet eller till och med inställningarna. Det blir irriterande må jag lova.

Så jag undrar ifall någon har ett vettigt svar på problemet eller ifall jag måste söka vidare?

Mvh Pkaff

12. appel

appel Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    123

MINA ENHETER

Låter som om du har för många dåligt designade appar installerade. Som missbrukar service systemet för att hålla sin process vid liv eller klantar till det med AlarmManager eller broadcasts.

Enklast är väl att börja avinstallera appar tills problemen försvinner.

13. Linusen

Linusen Bannlyst Bannlyst

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Det ser inte helt ok ut där Murloc om du inte har hela telefonen fylld med diverse krävande appar, vilket du inte har enligt dig. Att telefonen använder mycket ram-minne är bättre än att konstant döda de flesta direkt med diverse task managers.

Jag skulle nog inte oroa mig över mängden ram, mer över hur android system hanterar de processer som bara ligger idle eller aktiva.

Enkel lösning är att som appel säger att avinstallera app efter app och se eventuell skillnad. Annars får du nog köra en factory reset och installera om apparna en efter en.
    Se till att rensa cache och liknande också.

Gör gärna något av dessa och återkom, vore kul att höra hur det gick.

14. marreboy

marreboy Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    42
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    iPhone 13 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    iPhone 13 Pro Max
    Jag skulle börja med att avinstallera FLCommando. Dessa freemium spel är notoriskt idiotiskt kodade och stjäl massor av resurser från telefonen. Diane Hackborn skrev ett långt inlägg på G+ om GluMobile och deras sätt att koda appar så att inget annat får resurser på telefonen.

15. TMH

TMH Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    14

MINA ENHETER

På min telefon har jag just nu 460 ledigt och 260 använt. Det blir 720 MB totalt.... Ingen aning varför din totala är så låg. Kanske dolda program i bakgrunden...

16. Kame_boy

Kame_boy Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    35

MINA ENHETER

På min ser det ut så här:

I ett operativsystem ska ram användas för cachade program som "sover" utan att använda processorn eller batteri. Systemet upplevs då som mer responsivt och program behöver sällan laddas för att starta. Android vill (beroende på rom) ha ca 50-150 mb ledigt och resten fyllt av cachade program.

I ett system som är friskt men som frigör minne aggressivt (till exempel med task-killers) så måste alla öppnade appar laddas från 0 och det tar längre tid varje gång. Har man otur så måste till och med launchern laddas från 0 varje gång man trycker på home.

I ett system med halvtaskiga appar kommer dessa att använda processorn medan de ligger i bakgrunden. De använder både ram, processor och batteri. Har man otur så fyller dessa appar stora delar av ram-minnet så att man inte ens kan cacha särskilt mycket annat. Mobilen kan kännas varm utan att man använder den. Vanligaste symptomen för detta är att användaren beger sig till första bästa forum och gnäller på att "batteriet är trasigt", att "mobilen suger", etc.

Ram ska utnyttjas. Samma diskussion blossade upp när windows vista och windows 7 kom ut och hade funktioner som prefetch som fyllde ram-minnet så att allt skulle gå snabbare. Likförbannat var det folk som påstod att datorer blev sega av fylld ram. Ne ne. Datorer blir sega av adware och skitprogram!

Slutsats: Se över era appar, speciellt de med reklam. Avinstallera eller köp. Använd INTE task-killers, och uppgradera till ICS.

EDIT: Förresten, anledningen till att man inte ser 1024 mb är för att operativsystemet själv tar sin beskärda del först. Det man ser i våra bilder är alltså det som är tillgängligt för appar. Man kan således i våra bilder jämföra och se vilken rom som är minst "bloatad" :P Jag använder ParanoidAndroid t.ex.
    Läs mer om androids minneshantering här:
    http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=904023
    http://www.tested.com/news/how-to/923-android-task-killers-are-deadheres-what-you-should-be-doing/
    http://www.youtube.com/watch?v=_CruQY55HOk
    http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=1468385
    http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=1574391

Last edited: 21 maj 2012
    Danne980 och janhol gillar detta.
  17. Djhalloween

Djhalloween Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Har samma problem. Började när jag uppgraderade från gb till ics. Innan hade jag nästan alltid mellan 250 till 290mb ledigt. Men nu har jag 320mb ledigt när jag startar telefonen. Använder den en stund och nu är den nere på mellan 90-150mb. Märker stor skillnad i prestanda. Har princip samma program installerade.