Fråga: Note 2

Diskussion i 'Galaxy Note 2 - Allmänt' startad av Alexxe, 24 nov 2012.

1. Alexxe

Alexxe Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hej swedroidare!
    jag är ny medlem, men har läst på forumet som gäst en bra längre tid.
    Jag har en sgs2 och mycket nöjd, men denna fantastiskt intressanta note 2 har bara gjort hjärnsläpp och vill ha begär hos mig. ska man, ska man inte.

inte hittat något ställe som säljer med 4g/lte kontant såsom netonnet, sökt via pricerunner osv. (iaf när man läser produkt spec), utan alla verkar va 3g:ehm:.

jag bor i stenungsund (5mil norr om gbg, 3mil söder om uddevalla).
    behöver man igentligen lte? på sg2:an är jag typ nöjd med hur datatrafiken fungerar, visst hade det vart kul med ännu snabbare uppkoppling visserligen :P.
    men dom flesta faktiska användarrecensiorna så pekar det med 4g som batteritiden försämras gentemot 3g (som ändå är god för 32mbit?).
    inom familjen har vi testat 4g via en dongel till en vanlig dator, och då gick det inte ens att ta sig ut på den vida webben (Edit: detta var förra hösten, 2011) (ingen kontakt med masten)... fick byta till en 3g dong.
    Jag har inte överpresterande krav på hastighet, men lite bättre än innan är alltid roligare än det man redan har, eller hur? :innocent:

jag förstår att dom bygger ut 4g hela tiden allt eftersom (oavsett operatör). men ska man binda sig mot abbonemang? dumt att köpa en "3g" variant av note 2an när 4g är på frammarsch? den verkar så harrejösses bra, något sämre skärmkvalitet än sgs3 men i förövrigt lika ilskna prestanda.

enda problemet som sagt ovan är att jag vill köpa denna 5,5" skönhet kontant o helst med 4g (om jag får lite medhåll att det är inte är så illa pinkat med batteritiden som alla diverse tester som jag hittills sett på youtube och även på detta forum).

En 3G?
    En 4G/Lte?
    Tips på sida som säljer 4G kontant (exklusive operatörssidor).

Är jättetacksam för konstruktiv feedback, är så jäkla osäker och hoppas få svar av dom som äger note2:an eller iaf vet mer om den än jag, mobilen i sig har jag klämt o känt på i närmaste teknikbutik, dock kan man inte bilda sig en uppfattning om ovanstående frågor genom att "klämma i känna" principen.

Mvh//Alex.v

Last edited: 26 nov 2012
  2. dt33

dt33 Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    602

MINA ENHETER

Beror på helt vad du vill använda 4G till? Att surfa behöver inte 4G, duger med 3G gott och väl. 3G i Sverige är som andras länder ex: USA LTE hastighet och så länge det är begränsad data mängd/mån. Så förstår jag inte vitsen med 4G i en nalle och 1-10GB (som är vanligast som erbjuds och folk väljer) går på ett nafs om man väljer ladda ner stora filer.
    Ser inga alls fördelar med 4G jämfört med 3G, förutom en webbsida laddas några hundradels millisekunder snabbare och framtidssäkert som många säger, är lite vagt.
    Det släpps ut nallar var 3-6 mån och då är 1 gen 4G nallar ett minnes blott. Inte på tal om 4G utbyggnad inte är på full rulle ännu, dröjer att par år till innan täckningen blir lika bra som 3G och innan dess så har man nog bytt nalle. Sen finns det nog många fler val av 4G mobiler än det finns idag.

Användnings syfte för val av mobil och abonnemangs form är viktigare än fastna på måste ha 4G mobil idag.
    Men detta är min egen tycke.

Alexxe gillar detta.
  3. Blondyz

Blondyz Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    87

MINA ENHETER

Ptja, jag valde LTE och har inte ångrat mig. Bara det faktum att 4g nätet där jag bor inte är lika överbelastat som 3g nätet ger alla hastigheter en rejäl skjuts. 3g kan vara plågsamt slött, även om nätet är specificerat till en inte så pjåkig hastighet. Batteriet räcker mer än väl för mig.

Bor för övrigt i Karlskrona.

4. maloj

maloj Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    21

MINA ENHETER

har förstått att tele2s 3g nät är överbelastat vilket kanske är förklaringen till relativt billigt 4g. Har jag fortfarande problem kan jag köra min olåsta lte i telianätet om än inte i 4g. Hittade en 4g för bara 200 mer med möjlighet till 0 mån bindningstid. Vore kul att med en fm radio har inte hittat någon klockren webradio ännu
    .

5. Alexxe

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Nej det är inte enbart själva 4g jag är efter, vill igentligen ha en stor skärm då jag läser mycket, kollar bilder, ser på film när man ligger på bortajobb och sånt :)
    nu har jag inte lyckats hitta nån note 2 4g kontant i nån butik, medans operatörerna har 4g versionen. så känns som om man ändå ska lägga ca 5000:- på en lur med 3g så kanske det vart dumsnålt att inte lägga några hundra till för en med 4g :).

största oron var igentligen hur länge man klarar sig på batteriet med 4g, jag har sgs2 3g och det funkar, så bara note 2 med 4g inte är sämre eller iaf lika bra så är det acceptabelt även om mah~3100 låter lovande.

Har tänkt mig en note2 hos tele2, volym mellan (fria minuter,sms,mms, 3gig o 20-40mbit med 4g, 10mbit med 3g telefon), lägga 5449:- kontant och bara köra på abbonemangskostnaden på 339/mån. låter det vettigt eller känner någon till nått mer lockande? :)

6. Alexxe

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Så det iom det är mindre trafik i 4g nätet tack vare det är nytt, så går det fortare även med dålig täckning tack vare det inte är så många på linan menar du?

vart hittade du en 4g för 200kr mer?
    mvh

7. maloj

maloj Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    21

MINA ENHETER

kampanj pris på cyber photo har höjt igen

8. Blabert

Blabert Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    124

MINA ENHETER

Oroa dig inte för batteritiden du.. Hade nästan 6 timmars skärmtid och 16,5 timme total tid från att laddaren togs ut igår. 4g på nästan hela tiden också.

Skickat från min GT-N7105 via Tapatalk 2

Alexxe gillar detta.
  9. Alexxe

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Är cyberphoto en bra sida? aldrig sett den innan serru. vad hade dom för tot pris på den när det var kampanjpris?

10. Alexxe

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Vet du om det sköter sig själv om t.ex 4g inte är tillgängligt i området jag är i och den slår över till 3g automatiskt? jag förstår iaf att 4g går att stänga av och slänga på 3g själv, stämmer det?
    mvh

11. Blabert

Blabert Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    124

MINA ENHETER

Ja på allt :-)

Skickat från min GT-N7105 via Tapatalk 2

Alexxe gillar detta.
  12. maloj

maloj Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    21

MINA ENHETER

500kr på begränsat antal. Har fungerat för mig tidigare

Alexxe gillar detta.
  13. Alexxe

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Det blev en note 2 4g titanium grey, kontant köpt (dock förinställd för tele2, ej låst) via www.cyberphoto.se nu idag :).
    Leverans på fredag eller måndag.
    Det snöar lite lätt, och man känner sig som en unge på julafton tjoho :P.

Köpte till http://www.cyberphoto.se/info.php?article=128709 oxå, så jag kan använda min beställda micro-sim till min sgs2'a ock.
    dock står det längst ner på sidan "Ifall simkortsläsare skadas i telefonen vid användning av denna adapter så kan det hända att garanti inte täcker det. Använd på egen risk!"

nån i tråden här som har råkat ut för det?

14. Miiliio

Miiliio Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 318
    Operatör:
    Tele2, Tre, Halebop
    Telefon:
    Iphone 16 PM

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Tre, Halebop
    Telefon:
    Iphone 16 PM
    Info:
    Epix Pro Gen2 , Airpods 4 ANC
    Telefon 2:
    Samsung S25 Ultra
    Platta:
    Tab S9 Ultra
    Platta 2:
    Ipad Mini 6
    De var väldigt dyrt för den där mini sim adapter.. Finns billigare tex på teknikmagasinet osv

15. Galax

Galax Bannlyst Bannlyst

Mottagna gillanden:
    270

MINA ENHETER

Sant, dock har den där clips så kortet håller sig kvar vilket är säkrare.

Skickat från min GT-N7000 via Tapatalk 2