Fråga: Note 4 USB AUX UT och laddning

Diskussion i 'Galaxy Note 4 - Allmänt' startad av McGilljam, 9 nov 2014.

1. McGilljam

McGilljam Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    33

MINA ENHETER

Nu har jag börjat nytt jobb, åker mestadels min egen bil och har blivit ägare till en Note 4.
    Nu kommer jag till den delen som jag väntat länge på.
    Jag vill ha AUX ut via USB och dessutom laddning.
    Vem besitter kunskap i detta ämne? Orka hålla på med hörlursjacket och usb var gång man sätter sig i bilen.
    Helst skulle det vara en hållare man bara sätter ned nallen i och åker, men så enkelt lär det ju knappast vara.
    Kram!

2. McGilljam

McGilljam Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    33

MINA ENHETER

Hmmmm.
    Har forskat lite mer och kommit fram till någon slags slutsats.
    Det är möjligt med ljud ut, men sedan S5'an och nu med Note 4 så har Samsung tydligen tagit bort stödet för ljud ut via USB. Alltså, den gamla kabeln med en USB och en 3,5mm audio funkar inte längre.

Lösningen nu är en OTG-adapter:
    http://www.kjell.com/sortiment/dato...llbehor/usb-adaptrar/otg-adapter-0-5-m-p61030
    OCH
    En DAC:
    http://www.amazon.com/s/ref=nb_sb_n...SB DAC&rh=i:aps,k:USB DAC&tag=viglink20238-20
    Dessa 2 tillsammans borde ge ljud ut.
    Dessvärre så tappar man laddningen på nallen. One can't have both.

As has been stated in a few other threads, the Note 4 DOES support audio out with the use of an OTG cable and an accompanying DAC/amplifier. What it lacks is support for audio out through a standard micro-USB/auxiliary audio combo cable (like you get with many car docks), or through the aux port on desk docks like the Samsungdock for the previous gen notes and Galaxy S devices. Basically, you can't just drop the Note 4 into a dock that's connected to speakers or to your car's aux in port without adding extra hardware, which was a feature that was present in all of the previous Galaxy devices IIRC (certainly you could do it with the S4 and the Note 3). The S5 also lacks this ability. What this means is that those of us who want to charge the phone and output audio on a single cable are basically out of luck :P

As I said in my previous post, it looks like Lollipop will be including audio out over USB standard across all devices, so my hope is that Samsungknew this and just decided not to waste time building in a feature that would become present with the 5.0 update anyway. I haven't been able to find any confirmation of this however, and I also haven't been able to find out specifically whether the feature in Lollipop will only support audio out with an OTG cable/DAC or if it also will support audio over micro-USB the way that the S4 and Note 3did. Guess we'll just have to wait and see!
    Om man läser detta så verkar det som att ljud via USB kommer att bli en standard i 5.0 (Lollipop).
    Frågan är bara på vilket sätt och om Samsung lägger sina fingrar i det...

bernard gillar detta.
  3. tlundberg

tlundberg Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    9

MINA ENHETER

4. trifix

trifix Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    113

MINA ENHETER

9 dollar bara? Känns lite för billigt? Det krävs ju ändå någon form av digital till analog omvandling av ljudet?!

5. tlundberg

Mottagna gillanden:
    9

MINA ENHETER

Jag mailade och frågade, så får vi se vad/om de svarar :)

6. tlundberg

Mottagna gillanden:
    9

MINA ENHETER

Haha, har fått svar nu :) Här är ett urklipp ur konversationen:

Tror jag hoppar över att köpa den sladden...