Note - fungerande ersättning för penna/papper?

Diskussion i 'Samsung' startad av Ortos, 18 mar 2013.

1. Ortos

Ortos Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hej

Jag funderar på att införskaffa en Note framförallt för studierna. Min fundering är framförallt runt anteckningsmöjligheterna på plattan.

Är det någon här på forumet som har den och aktivt använder den för att anteckna på t.ex. matte föreläsningar? (Jag pluggar till civil ingenjör) Upplever man det mycket krångligare än att använda block och penna? eller enklare? Fungerar den bra även om man kommer åt skärmen med handen när man skriver med pennan? Fungerar den att använda en hel föreläsning istället för block och penna?

Är det någon som använder plattan till studier så skulle jag gärna höra lite kritik om hur det fungerar!

Tack på förhand!

2. islandmountain

islandmountain Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    46

MINA ENHETER

Jag har själv den första Noten, och den funkar inte så jättebra att anteckna med, känslan med pennan är inte riktigt rätt.
    Men med med Note II och 10.1 så har Samsung förbättrat det avsevärt, och det känns nästan lika naturligt med pennan på skärmen som om man använder en vanlig penna och papper.
    Min kompis använder en 10.1 i skolan och den har ersatt alla anteckningsblock för honom. Formmatchningen är också riktigt bra, så man kan enkelt göra raka rutor och sträck när man antecknar.
    Att man lägger handen på skärmen är inget problem, för man kan enkelt växla mellan att den känner av både penna och hand eller av att den bara känner av pennan.
    Jag skulle säga att det varken är krångligare eller enklare att anteckna med Note 10.1, men den stora fördelen är ju att man slipper alla dessa anteckningsblock...

3. DavidW

DavidW Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    46

MINA ENHETER

Jag har antecknat en del med min Note II. Det bästa app jag ha hitills hittat till ändamålet är SketchBookMobile. Det är egentligen en väldigt bra ritapp såsom Adobe Illustrator (typ) med en massa pennor men det ha bra zoom, man kan jobba med olika lager, opacitet och resultatet kan exporteras som pdf bl.a Något jag verkligen gillade var att man kunde fälla in foton, tagna under föreläsningen, I antemkningen eller även använder de som bakgrund och rita och anteckna på de.
    En bekant bruk anteckna som vanlig på pen och papper och sedan foto/scanner av anteckningen med mobilen. Det fungerar också bra

4. urbanlarsson

urbanlarsson Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    78

MINA ENHETER

Vad tycker du är bättre med SketchBookMobile jämfört med S-NOTE? Känns som allt du listade går att göra där.

5. DavidW

DavidW Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    46

MINA ENHETER

Jag blev aldrig riktigt bekväm med S-Note.
    Kan man verkligen göra allt jag nämt med S-Note! Jag måste nog bekanta mig mer med den.

6. pavelob

pavelob Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Jag använder min platta för studier och det funkar extremt bra, har inte använt papper på senaste terminerna, vi skriver mycket så på vissa föreläsningar blir det ca 9 sidor per föreläsning, det bästa är du kan skapa mapp för delkurs och lägga in pdf och anteckningar där och synka mappen med Google docs då förlorar man inga anteckningar. jag läser ekonomi så för dina studier kommer plattan passa med.
    Man kan välja att när man kör s note att den ska reagera på pennan och inte handen när man skriver

Skickat från min GT-I9305N via Tapatalk 2

7. urbanlarsson

urbanlarsson Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    78

MINA ENHETER

Allt utom att jobba i lager. Du kan klistra in screenshots / foton och modifiera dem om du vill, den har text-igen-känning, fixar former osv.

Använder den för att modellera diagram, ta noter och lite annat... gjorde nyligen inbjudan till sonens 3-års kalas med den... finns en del kul helt klart.

Men som sagt, om lager är viktiga så funkar den inte, annars är den hur smidig som helst.

Bra överblick över vad S Note klarar, rekommenderar den till alla som har en Galaxy Note: http://www.youtube.com/watch?v=glMjgbxy4_E

Last edited: 21 mar 2013
    DavidW gillar detta.
  8. AX3L

AX3L Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    10

MINA ENHETER

Jag läser själv till civilingenjör på CTH och har lirat 10.1an sen jul, visst tog det ett tag att vänja sig vid men det besväret var det så värt! Jag kör en app som heter LectuteNotes, helt out standing i mitt tycke (SNote må verka otroligt bra vid första anblick men är totalt värdelös in action. Möjligen kan man skriva ekvationer i med dess funktion för det och importera till LectuteNotes dock)! Några av fördelarna jag ser med noten framför papper och penna (som jag i princip släppt helt):

Det är lätt att ändra och sudda, mina gamla anteckningar som jag skrev med bläck hade en massa kladd i sig och blev ofta lite otydliga när man går tillbaka och ska läsa.

Jag kan ta kort på tavlan om jag vill, och slipper skriva frenetiskt för att få med anteckningarna (även om jag ofta skriver eftersom jag tycker man lär sig bra av att sammanfatta själv). Dessutom kan jag ha kursboken uppe simultant som PDF (om den är tillgänglig) och klippa/klistra in valfria delar av.

På dom föreläsningarna där läraren kör PDF importerar jag den på några sekunder till LectureNotes o hälsa antecknar sedan ovanpå eller på sidor mellan pdfen, oerhört smidigt!

Jag kan hålla på i evigheter men det korta svaret på din fråga är "ja för fan, om den kan"! Vad lill-note användare säger ska man kanske inte lägga för stor vikt till, ett 5' pappersblock skulle ju inte fungera speciellt bra på föreläsningar heller så att säga.

9. leobjorkman

leobjorkman Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    84
    Operatör:
    Tre

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Om du tänker använda surfplattan till ekvationer använd MyScript Calculator så sjukt mycket bättre på alla sätt.

Skickat från min GT-N7100 via Tapatalk 2

10. AX3L

AX3L Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    10

MINA ENHETER

Nu har jag visserligen bara statistiken kvar, men jag har testat MyScript Calculator för vanliga räkningar och jag är inget fan! Skriva in ekvationer fungerade inte alls, jag försökte skriva x² men det gick inte alls. Ett längre uttryck kan ju omöjligen gå ens i teorin, och börjar man med de grekiska tecknen.. Nej, det där är nog nånting reserverat för gymanasiematten på sin höjd.

Däremot uppskattar jag möjligheten att dra raka sträck i LectureNotes, både när man ritar grafer och långa bråksträck.

11. RoidRage

RoidRage Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Kan bara hålla med AX3L LectureNotes är ohyggligt bra och den uppgraderas ständigt, du kan arbeta med olika lager, skriva in indexering ord för att lättare hitta anteckningar i framtiden, byta färg på pennan genom tryck på pennans knapp osv.
    Men framförallt så känns det som papper och penna när du antecknar.

Sent from my GT-P3113 using Tapatalk HD

12. AX3L

AX3L Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    10

MINA ENHETER

På tal om att uppgraderas, där är ju appen en klass för sig om man är medlem på XDA där utvecklaren är mer än aktiv. Jag har väldigt många gånger både frågat hur man kan göra si och så, rapporterat några buggar och efterfrågat funktioner och han svarar oftast inom några timmar för att sedan fixa eller uppdatera appen inom 1-2 dygn! Till exempel, jag uppmärksammade honom på att när man infogar tex en bild finns det inget sätt att infoga en ny sida utan att tappa bilden. 1 dygn senare hänger den med när man trycker på plusset. Jag tyckte att det vore bra om appen kunde komma ihåg vilken notebook man senast använde när man gör en lasso med pennan/screenshot och skickar till LectureNotes, det tog två-tre dygn. Men största förändringen kommer när han tillåter användare att göra sina egna figurer i JavaScript, i stället för bara en linje kommer du tex att kunna fixa ett helt koordinatsystem eller olika pilar etc. Redan nu kan du ju göra dina egna bakgrunder i JavaScript, men inom ganska kort kommer alltså även möjligheten att göra egna figurer. Mycket välkommet!

13. RoidRage

RoidRage Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Och ingen annan anteckning app har lika bra bläck igenkänning, testade Amazing Note som är en mycket intressent om än komplicerad anteckning app, dock inte alls lika bra på bläcket.

Sent from my GT-P3113 using Tapatalk HD