Problem: note slukar batteri :(

Discussion in 'Galaxy Note - Allmänt' started by jimmyb, Feb 23, 2012.

1. jimmyb

jimmyb Infant Droid Medlem

MINA ENHETER

Hej, är ny här på forumet och tidigare apple ägare!

Problemet jag har är att min nya note Käkar batteri.
    Klarar ungefär tio timmar på en full laddning, av de tio surfar jag kanske 3h effektiv tid och pratar i den i ungefär 10minuter. Resterande 7h ligger den i fickan

Det ska tillägas att jag kör skärm på lägsta styrka både i webläsaren och i operativsystemet.

38% display
    28% webläsare
    Resten av batteri användningen står os för typ.

Telefonen är original, inga launchers eller så.

Hur länge klarar ni av att surfa?
    Om det är till någon hjälp så blir telefonen väldigt varm runt kameran.

Mvh jimmy

2. enmil

enmil Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Låter ju inte som du har några större batteriproblem. Jag klarar mig en dag om jag använder den väldigt mycket (surf) och knappt 3 dagar om jag låter den ligga mest hela tiden.

Det jag har märkt är att browsern drar mycket ström. Ser man däremot på film så klarar man sig längre.

Telefonen blir varm när man använder den ett tag för att surfa eller spela lite krävande spel. Men det är skillnad på varm och varm. Misstänker du att den är på tok för varm så ladda ner någon app för att kolla temperaturen. Allt under 40c borde vara lugnt, över det så hade jag nog kollat upp det. Men jag vet inte vad den ska ligga på vid belastning så det kan du ju googla.

Se över dina inställningar. Facebook, Väder osv. som syncar data hela tiden. google maps är också bra på att dra ström i bakgrunden. Har du sen en massa random appar installerade så kanske någon av dom drar ström i bakgrunden. Du får göra lite detektivarbete om du ska optimera den.

Ett annat tips är att flasha in en custom ROM som är både snabbare och batterisnålare.

3. jimmyb

jimmyb Infant Droid Medlem

MINA ENHETER

Hej! Tack för svaret.

Dock så känns det väldigt skrämmande när du anser att det är normalt att den drar så mycket batteri vid så lite användning, men det kanske man måste bli van vid nu när man är android användare.. :(

Ang mina inställningar med automatiska uppdateringar osv så är allt inställt på att den ska dra så lite ström som möjligt.

Som det verkar (enligt guider på internet) så bör den vara så optimerad som den kan bli, aja..

Mvh

4. enmil

enmil Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Sa aldrig att det var normalt. Bara att det inte var något större batteriproblem. Vissa har haft problem med att dom laddas ur på ett par timmar utan någon nämnvärd användning.

Tyvärr kan jag inte hjälpa dig med mer än vad jag redan skrivit. Kan inte komma på något annat att göra.

Vilken version är din firmware på? Inställningar > Om telefonen > längst ner sista tre tecknen. t.ex. kk5 eller la4.

EDIT:
    Här är en tråd på XDA där det står hur du uppdaterar till senaste firmware. Det kan hjälpa dig med både batteriet och "lagget" många har klagat på.
    http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=1424997

Last edited: Feb 23, 2012
  5. P_Jonsson

P_Jonsson Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Ska oxå tilläggas att om din lur är helt ny kommer du få en bättre batteri tid än vad du har nu.

Detta av två anledningar:
    1: Batteriet tar normalt sett 2-4v (c:a 20-25 ladd cyklar) på sig att "hoppa igång"
    2: Android OS lär sig hur du använder telefonen och optimerae efter detta.

Andra saker du bör kolla är ju som alltid att du har senaste uppdateringarna av allt osv.

Mvh/
    Peter

6. R3b0rn

R3b0rn Impartial Droid Staff Member

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Apple iPhone 16 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Apple iPhone 16 Pro Max
    Note har problem med att gps håller telefonen vaken och inte låter den gå in i sleep mode.

Lösning. Efter att du använt gps. Stäng av gps och starta om mobilen. Tror senaste lb1 fixade detta...

Sent from my GT-N7000 using Tapatalk

7. Cupcakes

Cupcakes Mobilberoende Staff Member

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Gå in på om telefonen - batteri - klicka på grafen.

Hur ser det ut, står telefonen som 'vaken' hela tiden eller har den gått ner i deep sleep?

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

8. jimmy.e

jimmy.e Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Vad har du för router,? det finns ngn router som har problem och tömmer telefonen på batteriet genom wifin.
    -Kommer inte på vad den heter,Men ngn annan snäll själ kanske kan fylla i.

Maxthon browser med svart tema (från androidmarket) är väll lite mer strömsnålare,Tack vare det svarta temat.

9. Brix

Brix Teen Droid Medlem

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8+

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8+
    Jag hade en D-Link DIR-655 innan som gjorde att wifi på Noten väckte upp den hela tiden och därför drog slut batteriet illa kvickt. Har nu bytt router och batteritiden är med hästlängder den bästa jag upplevt av alla smartphones jag haft :D

10. snabben

snabben Kid Droid Medlem

Telefon:
    OnePlus 5

MINA ENHETER

Telefon:
    OnePlus 5
    ROM:
    Stock
    Info:
    Stock
    Telefon 2:
    t0lte
    ROM:
    Lineage OS
    Under surfning så är ju den massiva skärmen tänd hela tiden och den drar massa ström.
    Filmer å andra sidan som alltid är mörka, det tar inte lika mycket ström att se 2h film som att surfa på "vita" hemsidor i 2h. Det är min erfarenhet, det kvittar om du ställer ner på lägsta brightness. Jag har en d-link dir655 som gör att min telefon slukar ström. ska bytas vid tillfälle, Annars med min normala användning, 48h standby, ca 1h prat under det dygnet totalt och massa sms, och kanske nån timme surfning.

11. Lazarux

Lazarux Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Mitt OS slukar en massa då den är i standby. Annars så drar den väldigt lite då jag surfar och ringer m.m.
    Har automatisk ljusstyrka på och den funkar riktigt bra till denna jämfört med t.ex. Galaxy nexus som bli tokmörk inomhus om man har automatisk styrka på :P

12. mikey13

mikey13 Baby Droid Medlem

Telefon:
    Samsung Galaxy fold 3

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy fold 3
    Något har även hänt med min Note. För några dagar sedan så fick jag ut otroliga 98 timmar i standby med endast ett par korta samtal och ganska lite pillande på telefonen.

Nu har något hänt och jag får inte ut mer än ca 18-24 timmar med samma användning. Har inte installerat någon ny app men något måste jag ju ha gjort.
    Bevisligen så går det att få riktigt bra batteritid men någon ligger och drar en himla massa ström någonstans.
    Ska tilläggas också att vid de 98 timmarna så hade jag wifi igång.
    Förslag någon?

13. qsecofr

qsecofr Android Apprentice Medlem

Telefon:
    S24 ultra

MINA ENHETER

Telefon:
    S24 ultra
    ROM:
    Ja tack.
    ROM:
    Ja tack.
    Hämtar cpuspy från market. Med den kollar du enkelt om telefonen går ned i deepsleep när skärmen är avstängd. Gör den inte det är det förmodligen någon app som håller den vaken.

Sent from my GT-N7000 using Tapatalk

14. mikey13

mikey13 Baby Droid Medlem

Telefon:
    Samsung Galaxy fold 3

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy fold 3
    Hittade problemet!
    Kom på att jag installerat en app som heter Onavo som håller koll på datamängden hos programmen i telefonen.
    Den installerade jag mellan laddningarna och det var den som gjorde att batteriet sögs ur på nolltid.
    Jag avinstallerade appen och nu har jag kört mobilen i 31 timmar sedan laddning med 74% kvar av batteriet :)
    Mobilen klarade max 21 timmar med Onavo installerat.

15. Oceanic

Oceanic Android Veteran Medlem

Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

MINA ENHETER

Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Ja så går det....Kanske därför jag inte installerar några appar ?
    Främsta orsaken att jag inte gillar appar är att dom får åtkomst till all information på telefonen och telefonlistor osv.. det är en enorm säkerhetsrisk... Och som du nämner..drar dom också batteri.

16. Kilrah

Kilrah Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Lite necroposting här då.

Det här med att Android OS drar mycket batteri. Jag har en egen teori, kanske en riktig longshot om varför det blir så. Jag har märkt att när jag har noten på laddning och drar ur vägguttaget FÖRST och själva usbporten sist så fullkomligt slukar den batteriet och Android OS ligger på 85%. Drar jag däremot ut usbporten först och vägguttaget SIST så är det betydligt bättre, runt 15% beroende på hur mycket jag använder telen under dagen.

Sparkar jag in öppna dörrar här nu månne?

17. Sper

Sper Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

Bruka ligga på 4.30 tim Display och då oftast bara surf och en 20 min samtal per dag och sms och mail. Och när den snurrat under dagen runt 14 tim så har jag kanske 15% kvar?

Just surf dricker batteri, Kolla man tex en 720p video så ta den kanske 10% på 1 time video

18. hasek

hasek Adult Droid Medlem

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    iPhone 15 Pro 128 GB

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    iPhone 15 Pro 128 GB
    ROM:
    iOS 18.5
    okej men du gjorde ett bra val att lämna skit iphone:) nå har du senaste uppgraderingen då? och jag tycker alla mobiler tar mycket ström men det finns ju program som stänger av bakgrundsprogram då kanske den ta mindre batteri.

19. Lukas

Lukas Youth Droid Medlem

Telefon:
    Xiaomi Mi 11

MINA ENHETER

Telefon:
    Xiaomi Mi 11
    Sen i fredags bestämde sig min Note att börja sluka batteri också. Igår laddade jag den full och på mindre än 10 timmar gick batteriet från 100 % till 14%. Har sen dess försökt ta reda på orsaken men det verkar hopplöst. Det underliga är att, förutom uppdateringen av Google Streetview och Gmail, inget har installerats i luren överhuvudtaget. Min Note är helt stock utan root och bara med Samsung senaste uppdateringen till 2.3.6. Kollar jag på batterianvändningen står det, förutom "Android OS", som förbrukar 38 %, något som heter "gpsd" och som förbrukar 25%. Verkar vara något GPS relaterad men min GPS är avstängd. Någon av er som vet vad denna gpsd är för något och hur pass mycket drar den i era Notes? Telefonen är även lite varm, även när den inte används, så helt klart har något smygit sig in i den sen i torsdags kväll.

20. janhol

janhol Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

danwhistler and Lukas like this.