Problem: Notifikationer

Diskussion i 'Galaxy S24 Ultra' startad av qwertylol, 22 mars 2024.

1. qwertylol

qwertylol Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    14

MINA ENHETER

Bytte från iPhone 14 PM till S24 Ultra tidigare i veckan och är väldigt nöjd med allt förutom just notifikationer. Har två olika problem kopplat till det;

1. Ibland får jag inga notifikationer alls från appar som tex Messenger och Whatsapp. Jag måste gå in i appen för att få notifikationer att dyka upp.

2. Ett annat problem är att när jag väl fått en notifikation så försvinner den inte om jag läst det på tex datorn. Jag måste gå in på telefonen och läsa notifikationen där med. På min iPhone så försvann notifikationer på låsskärmen om jag redan har läst de på en annan enhet.

Någon annan som också upplever samma problem?
    Jag har provat att gå in och sätta alla appar jag använder som "Unrestricted" under Battery men det verkar inte hjälpa.

2. jnsson

jnsson Operatörsnörd Staff Member

Mottagna gillanden:
    20.220
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Det är upp till utvecklaren. Jag har appar som tar bort notisen när jag läst på en dator. T.ex. Google Chatt appen.

3. Tiopental

Tiopental Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3.510
    Telefon:
    iPhone 16PM/Vivo X200U

MINA ENHETER

Telefon:
    iPhone 16PM/Vivo X200U
    Notiser på Android är tyvärr långt ifrån hur bra de fungerar på iOS. Det tar oftare längre tid och implementationen är (precis som @jnsson@jnsson är inne på) sämre på Android - de har inte fixat att lästa meddelanden ”raderas” ur notislistan. Det är dock inte Androids fel, funktionaliteten finns men det är färre appar som har stöd för det jämfört med iOS.

4. jnsson

jnsson Operatörsnörd Staff Member

Mottagna gillanden:
    20.220
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Jag tycker dock själva notissystemet är mycket bättre på Android än iOS och är en av de stora anledningarna till varför jag inte skulle köpa en iPhone. Nu menar jag när man väl får notiser hur det visas i notifikationsmenyn, ikoner i statusfältet, samt mycket mer konfigurationer gällande hur olika notiser från samma app visas (med eller utan ljud/vibration och även om det ska vara liten notis eller inte).

5. Tiopental

Mottagna gillanden:
    3.510
    Telefon:
    iPhone 16PM/Vivo X200U

MINA ENHETER

Telefon:
    iPhone 16PM/Vivo X200U
    Ja, det kan absolut vara en smaksak. Menar bara hur det fungerar rent tekniskt.

6. eastbound

eastbound Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3.282

MINA ENHETER

Funkar myyycket bättre på Android generellt sett. Många klagar på "Android" som en en enda enhet tyvärr...vilket inte är fallet. Jag trivs oerhört mycket bättre med hur Android generellt hanterar notiser jämfört med ios.
    Min erfarenhet är ju dessutom inte unik på nåt sätt sett till hur användare har åsikter om just detta. Man kan ju hoppas att Apple lånar lite av Android om man får lov att önska.

jnsson gillar detta.
  7. Tiopental

Mottagna gillanden:
    3.510
    Telefon:
    iPhone 16PM/Vivo X200U

MINA ENHETER

Telefon:
    iPhone 16PM/Vivo X200U
    Att jag klagar på Android som helhet har att göra med att jag testat de flesta flaggskepp, t.ex. Pixel 8 Pro, Xiaomi 13 Ultra, S23 Ultra, Pixel 7 Pro, S22 Ultra, Xiaomi 12s Ultra, Pixel 6 Pro. Alla har haft samma problem med notiser (som märks mest när man använder en iPhone samtidigt och kan jämföra).

8. Fille84

Fille84 Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    279

MINA ENHETER

Är visserligen bara ett fåtal appar där notiser är fördröjda, gmail är en av nån konstig anledning. Men som sagt 9/10 av de appar jag har levererar notiser precis lika snabbt som iPhone.

9. Tiopental

Mottagna gillanden:
    3.510
    Telefon:
    iPhone 16PM/Vivo X200U

MINA ENHETER

Telefon:
    iPhone 16PM/Vivo X200U
    Kul att höra att det fungerar bra. Känner igen mig med Gmail. Den är klart värst.

Det är mest en känsla av opålitlighet över notiserna som helhet som alltid irriterar mig när jag kör Android. Har misstänkt att det har med batterioptimering att göra. Kanske blir det bättre i framtiden, vem vet.

10. eastbound

Mottagna gillanden:
    3.282

MINA ENHETER

Jag har aldrig upplevt det trotts att jag använt fler androider än du lyckas rada upp,flaggskepp eller ej...samt även iphones. Jag upplever hela notishantering bättre på Android.finns ju även milslånga trådar på reddit ang ios dåliga hantering av notiser.det är ett vida känt problem om man inte bor under en sten.

jnsson gillar detta.
  11. Tiopental

Mottagna gillanden:
    3.510
    Telefon:
    iPhone 16PM/Vivo X200U

MINA ENHETER

Telefon:
    iPhone 16PM/Vivo X200U
    Trist att du direkt måste bli otrevlig. Det är inget personligt mot dig, jag delar med mig av mina erfarenheter bara.

12. eastbound

Mottagna gillanden:
    3.282

MINA ENHETER

Jag upplever dig som lättkränkt dock. Din upplevelser är inte lag och kan faktiskt skilja sig från andra. Har inget med personliga påhopp att göra som du upplever.

13. psp123

psp123 Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    5.563

MINA ENHETER

Notiser kommer alltid först till min iPhone. Vissa kommer ungefär samtidigt men en del, tex. Gmail, dyker inte upp förrän jag låser upp telefonen.
    Har upplevt detta under många år och det är tyvärr fortfarande så med Pixel 8 och S24U.

I övrigt föredrar jag Androids notissytem.

14. Tiopental

Mottagna gillanden:
    3.510
    Telefon:
    iPhone 16PM/Vivo X200U

MINA ENHETER

Telefon:
    iPhone 16PM/Vivo X200U
    Jag tycker inte att ditt senaste inlägg var jättetrevligt. Om man inte tycker som du så har man "bott under en sten" osv.

Lättkränkta personer är enkla byten om man gillar att kriga på internet för en åsikt.

Jag tycker att det är mycket mer värdefullt att man delar med sig av sina egna erfarenheter och inte hänvisar till vad som skrivs på "reddit".

Trådskaparen har ett problem som jag känner igen mig i och jag delade med mig av mina personliga erfarenheter som samstämmer med dennes. Att det sedan irriterar dig för att din personliga agenda är att försvara att Android är bäst på allt - det är ditt problem. Du behöver verkligen läsa dina egna inlägg i lugn och ro tror jag.

15. eastbound

Mottagna gillanden:
    3.282

MINA ENHETER

va..? Var för du allt ifrån..vi säger så... Vill inte få dig att radera ditt konto igen.

16. Tiopental

Mottagna gillanden:
    3.510
    Telefon:
    iPhone 16PM/Vivo X200U

MINA ENHETER

Telefon:
    iPhone 16PM/Vivo X200U
    Det är precis det du vill innerst inne.

17. toobiiias

toobiiias Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    463

MINA ENHETER

Grundproblemet som trådskaparen poängterat, notiser försvinner inte på Android när man har läst dom på datorn däremot gör dom det på iPhone ganska omgående. Har märkt att de försvinner på Android också dock väldigt sällan.

Har upplevt det själv också att det var smidigare på så sätt med iOS, men det är ju oftast bäst optimerat mjukvarumässigt.

De släpper knappt 4-5 telefoner som behöver optimeras medan Android är väl uppåt 1k om inte mer som ska optimeras med olika operativsystem, hårdvara etc. och där kör de väl en handfull optimeringar som sen appliceras på mängden har jag för mig jag såg något klipp om för något år sedan

18. qwertylol

qwertylol Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    14

MINA ENHETER

Oj det eskalerade snabbt här inne..
    Men så det är inget fel på min telefon, många Android appar är bara allmänt svajiga när det kommer till notiser?

19. toobiiias

toobiiias Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    463

MINA ENHETER

Ja. Sen är det ju en helt annan diskussion som pågår om hur man upplever notiserna visuellt :)

qwertylol gillar detta.
  20. Tiopental

Mottagna gillanden:
    3.510
    Telefon:
    iPhone 16PM/Vivo X200U

MINA ENHETER

Telefon:
    iPhone 16PM/Vivo X200U
    Det är inget fel på din telefon. Det är bara hur systemet fungerar. Du kan dubbelkolla dock att du inte råkat aktivera nåt batterisparläge eller liknande. Det kan göra saken värre.

qwertylol gillar detta.
  21. Rockson

Rockson Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    260

MINA ENHETER

Jag begriper inte varför Eastbound drar upp hur själva notissystemet fungerar på Android kontra iOS när trådstartaren inte har några invändningar mot just det.