Nu är alla adblockers borta från Play.

Diskussion i 'Allmänt' startad av Ascii, 14 mar 2013.

1. Ascii

Ascii Android Expert Medlem

Mottagna gillanden:
    3 144

MINA ENHETER

Har ni läst det? Google började rensa ur igår och idag är varenda adblockerapp borta från Play, även populära sådana som adfree android.

Varför gjorde Google så och vad tycker ni om det?

2. Mrhoyt

Mrhoyt Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 335
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Förmodligen för att ingen köper appar utan kör gratis med blocker vilket hämmar apputvecklingen och googles inkomster.

3. Gryph

Gryph Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    986
    Operatör:
    Elisa
    Telefon:
    Oneplus 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Elisa
    Telefon:
    Oneplus 8 Pro
    Info:
    Nova Launcher Prime
    Övrigt:
    Nvidia Shield TV
    Bryter mot deras regler.

"4.4 Prohibited Actions. You agree that you will not engage in any activity with the Market, including the development or distribution of Products, that interferes with, disrupts, damages, or accesses in an unauthorized manner the devices, servers, networks, or other properties or services of any third party including, but not limited to, Android users, Google or any mobile network operator. You may not use customer information obtained from the Market to sell or distribute Products outside of the Market."

http://www.androidpolice.com/2013/0...purging-ad-blocking-apps-from-the-play-store/

4. Ascii

Mottagna gillanden:
    3 144

MINA ENHETER

Jävligt surt. Adfree var ju en riktigt najs app.

Jag köper dock de flesta appar nuförtiden ändå, så så jävligt är det nog inte för mig.

5. Thiesen

Thiesen Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    26

MINA ENHETER

Jadu... varför tror du Google vill få bort saker som försvårar för dom att få reklamintäckter??? För det är ju aldrig så att Google är ett vinstdrivande och kapitalistiskt företag??

Men ja... man ska ALLTID försvåra för kapitalistiska och pengakåta företag... så jag tycker illa om Googles egenmäktiga förfarande...

Hubbatix gillar detta.
  6. ASR

ASR Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    1 018
    Telefon:
    Galaxy S22

MINA ENHETER

Telefon:
    Galaxy S22
    DU kan säkert fortfarande ladda ner apk:n från deras hemsida, ingen större förlust imo. Google kan dra åt helvete. Hosten uppdateras av skaparen btw. vill du ha apk:n till den så pm:a mig bara

7. googleye

googleye Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    247
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Huawei Nexus 6P

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Huawei Nexus 6P
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Samsung Galaxy Note 10.1
    ROM:
    CM 10
    De uppdaterar ju fortfarande sina filer, ladda bara ner senaste versionen. Det är för surf som den är viktig för mig.

Sen förstår jag inte vad fan folk klagar på, det är som det är och ingen av er skulle vilja vara i Googles sits innan de rensade play

Skickat från min Xperia S

8. RNB

RNB Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    114

MINA ENHETER

Många tack för info, var kan man hitta deras apk, och hade de någon hemsida?

9. ASR

Mottagna gillanden:
    1 018
    Telefon:
    Galaxy S22

MINA ENHETER

Telefon:
    Galaxy S22
    Ingen hemsida men jag ge dig apk:n om du vill (senaste versionen)

10. Ascii

Mottagna gillanden:
    3 144

MINA ENHETER

Har redan adfree installerat sen tidigare. En fråga till dig Thiesen: skulle du vilja driva en icke-vinstdrivande företag? För det tror bannemig inte jag. Klart som fan att ett företag vill tjäna pengar, och mer av det dessutom. Google har väl tagit lärdom av Apple, att försöka styra vad folk ska kunna och inte kunna.

Det är väl t.ex. därför de valde att inte ha sdkort i sina Nexuslurar och samtidigt promota sina tjänster som t.ex. Drive. :P

11. ASR

Mottagna gillanden:
    1 018
    Telefon:
    Galaxy S22

MINA ENHETER

Telefon:
    Galaxy S22
    Jag har också börjat märka att Google går Apple's väg, tyvärr men det är sanningen.

12. Marquzz

Marquzz Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    67
    Telefon:
    Huawei Mate 10 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Huawei Mate 10 Pro
    Haha! Vi inför kommunism istället så kan alla jobba gratis för en kålrot i slutet av veckan.

Jag säger då det...

Swiftly written with magic flow

13. PingviN

PingviN Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    20
    Telefon:
    Xperia XZ2 Premium

MINA ENHETER

Telefon:
    Xperia XZ2 Premium
    Övrigt:
    Garmin Vivoactive 3
    .apk finns fortfarande, så jag bryr mig inte. Jag är förvånad att Google inte gjorde detta långt tidigare.

14. Ruotria

Ruotria Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    16
    Operatör:
    Comviq Abb
    Telefon:
    Samsung S8

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq Abb
    Telefon:
    Samsung S8

Argumentet för många som valt Android har ju varit för att det är öppet och fritt. Dock så är det ju så långt ifrån sanning som man kan komma. Går t ex inte att ställa in så att man rensar historik automatiskt i Chrome, om man inte är inloggad vilket är meningslöst då historiken sparas på kontot :/?

Google är bara en större variant av Facebook och det är skillnad på att jobba för en kålrot i veckan och att jobba för 999^9999 kålrot i veckan där du bara behöver 2 st.

Sedan finns det ju många bra saker på Google och det är ju ett företag som driver utvecklingen framåt på gott och ont.

15. bernard

bernard Droidmin Moderator

Mottagna gillanden:
    47 363
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 9 Pro+iPhone 13 mini

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 9 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Går lite väl off topic här, men vad tusan.

Det är en diskussion som ofta dyker upp. Källkoden är fri under Apache-licens och det går utmärkt att använda Android utan ett Google-konto såvida man inte nyttjar Googles tjänster. Vidare är du förstås fri att använda vilken webbläsare du vill - om inte via Android Market så finns de i regel att tanka hem direkt via webbläsarnas hemsidor. Vidare finns också flera tredjepartsbutiker att välja på som exempelvis slideme.org för den som vill ha en smidigare upplevelse.

För den som vill ha en skräddarsydd Android-upplevelse med största möjliga anonymitet i fokus finns flera utmärkta distributioner att tillgå. Ett exempel är Paranoid Android: http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=1619582. Visserligen fungerar det inte på enheter med låst bootloader, men dessa är numera relativt få till antalet, och precis som inför ett bil-, hus- eller båtinköp måste det vara upp till konsumenten att välja en enhet som passar ändamålet.

Inte sagt att det är fel att ha synpunkter på Googles datainsamling, utan det får snarare betraktas som en riktigt sund inställning, men det är samtidigt inte helt riktigt att påstå att Android är raka motsatsen till öppet.

Spaderess, Ascii och faidros gillar detta.
  16. Dirk Diggler

Dirk Diggler Android Medlem

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Men människor det är väl ganska självklart att de gör som de gör? Hade det droppat in en app i min TV som gör att jag slipper se på reklam hade LG antagligen varit relativt skitsnabba med att ta bort den.

De som tillverkar appar har rätt att antingen ta pengar för sin applikation eller finansera genom reklam och släppa den gratis. Eller bara släppa den gratis förstås men de snälla människorna behöver vi inte dra in nu.

Om man inte tar pengar för sin produkt, och inte får in pengar ifrån några andra håll, är det ganska svårt att överleva. Alla är inte 15-åriga finniga pojkar som bor i föräldrarhusets källare. En del är enmansföretag som försöker överleva på att skapa applikationer.

Och för de tillfällen där man vill ha bort reklam i en app finns ju apk:n att ladda ner. Google och speciellt utvecklarna får mer pengar av att inte blockera deras inkomstkälla och det går ÄNDÅ att lösa med hjälp av google.

17. orcophant

orcophant Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    127

MINA ENHETER

Varför skulle det ligga i LG:s intresse att du ser reklam på TV, bortsett från reklam för just LG?

18. Dirk Diggler

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Eftersom det inte är värt att ta diskussionen, stämningarna och all annan skit ifrån varenda reklambaserad TV-kanal i världen.

Edit, jag tror sedan att du missuppfattade helt vad jag sa nu när jag läser vad du skrev igen.

19. orcophant

orcophant Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    127

MINA ENHETER

Så varför stämmer de inte tillverkarna för att det går att byta kanal medans det visas reklam? Och det går ju att spola förbi reklamen med DVR o dyl...

20. Dirk Diggler

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Jag dras inte in i den avgrunden igen. Att diskutera med dig är verkligen som att vara med i Paralympics.