Nu måste vi reda ut detta med backup av appinställningar för Android (och iPhone)

Diskussion i 'Allmänt' startad av N6290, 10 maj 2013.

1. N6290

N6290 Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    2.047

MINA ENHETER

I tråden gällande Google I/O dök det upp ett inlägg som fick mig att vilja starta denna diskussion:
    https://swedroid.se/forum/showpost.php?p=1313218&postcount=39
    Sen hoppas jag på en bra backupfunktion så att man inte behöver våndas över att göra en återställning.

För något år sedan tillkännagav Google nämligen att man skulle låta appar spara sina inställningar i molnet, så att någon form av backup/återställning skulle bli möjlig. Jag har en Galaxy SII med Jelly Bean. Vid fabriksåterställningen som jag gjorde för ett kort tag sedan var resultatet nedslående; INTE NÅGRA SOM HELST inställningar hade sparats. Visst dök synkroniserat innehåll i appar såsom Gmail, Currents och Calendar upp men i övrigt så hade inte ens Googles egna appar tagit nytta av denna funktion. Är det en bugg för mig eller vad gick fel?

Gällande Chrome (och Chrome OS, för jag har en Chromebook numera) så har jag haft en del problem med synkroniseringen av inställningar till apps och extensions i webbläsaren, se https://code.google.com/p/chromium/issues/detail?id=227367 och https://productforums.google.com/forum/#!msg/chrome/GgsXyi8OZ4A/LJgnta8svdIJ. Där fick jag lite olika svar av samma person men det lät som att synkroniseringen i vissa fall måste aktiveras av apputvecklarens genom en viss kod, det är inte något som alltid sker genom att innehållet i settings-filen laddas upp (vilket är värdelöst tänk). Detta är ett sidospår men jag tar upp det bara som en jämförelse; gäller något liknande för Android tro, dvs aktivering i det enskilda fallet? (Skulle någon ha lust att gå in i Chrome och skriva in chrome://sync och där ta värdena från Live Entries och Total Entries och ladda upp så skulle jag bli glad för övrigt - vill se om folk har samma problem som mig).

Därför är frågan; vad är egentligen tänkt att ske när man återställer, är resultatet såhär nedslående för alla? Visst är denna återställning jag gjort en Google-funktion och inte en Samsung-funktion?
    Och sen är jag väldigt nyfiken på hur Apple sparar inställningar i sina enheter; har funktionen funnits länge, sparar den ALLT eller bara BEGRÄNSAT innehåll likt det jag nämnt ovan?
    Tanben bakom Chromebook gillar jag starkt; tänk att när man köper en ny telefon bara kunna "logga in" på den så är innehållet likadant som på den förra. Android 5, ska vi hoppas på det?

2. neddie

neddie Android Medlem

Mottagna gillanden:
    1.057

MINA ENHETER

tanken är att googles backup skall fungera mer eller mindre som icloud på iphone.
    Problemet är bara att google inte är lika smarta som apple i fallet här och kräver inte att alla appar skall använda sig av funktionen utan det är ett aktivt val och det aktiva valet blir nästan alltid att dom flesta inte implementerar det i sina appar.

suger

3. dekline

dekline Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Det här är ett väldigt intressant ämne.

I den senaste api'n får man en varning om man inte tagit ställning till 'allow backup'. Men som du skriver vore det bättre att det alltid var standard med backup och Google får stå för säkerheten. Förhoppningsvis blir du bättre nu när utvecklare kompilerar sina appar med senaste api'n. Vad den tar backup på vet jag inte riktigt, antagligen bara appens settings antar jag.

Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk 2

4. faidros

faidros Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    18

MINA ENHETER

Vore absolut bra med en backup som tog settings och appdata.
    Sen kan det ju vara så att anledningen till att man gör en fabriksåterställning är att man har rört till det med en eller flera appar så att man får problem med mobilen.
    I detta fall är det ju inte så bra att allting synkas ner igen.
    Vet man vad man håller på med och misstänker några appar så kan man ju enkelt ta bort dem från google innan man synkar mobilen igen.
    De flesta brukar dock inte veta detta utan får då lära sig detta den hårda vägen.
    Det jag är ute efter är att det kunde vara bra ifall man fick trigga återläsningen/synkningen själv.

5. neddie

neddie Android Medlem

Mottagna gillanden:
    1.057

MINA ENHETER

du får trigga den själv... jag gissar på att du menar återställnignen PER app då?

6. N6290

Mottagna gillanden:
    2.047

MINA ENHETER

Håller med er i det ni skriver, man skulle kunna tänka sig ett gränssnitt där man väljer precis vad man vill ladda ner, dvs vilka appar och vilka appinställningar. Ibland är det trots allt skönt att få allt "nytt och fräscht".

Har man flera enheter synkroniserade, t.ex. en platta och några telefoner, så skulle det även här finnas val vilken man vill ta ner. För mig skulle utgångspunkten vara den att OM JAG TAPPAR MIN TELEFON - SÅ FÖRLORAR JAG ABSOLUT INGENTING AV VÄRDE. Detta är mer eller mindre möjligt idag när jag använder Instant Upload av foton i Google+; innan jag aktiverade den funktionen var det enbart foton som jag skulle förlora. Jag räknar inte appinställningarna som att jag förlorar något av värde men det bidrar däremot till extra krångel att behöva optimera sin telefon på nytt.

Har du erfaranhet av Icloud på det här området, kan du berätta lite mer om hur själva återställningen går till? Kan man välja att återställa i en Phone 5 om man tidigare använde en 4s, eller hur är det med kompatibilitet mellan olika versioner?

7. N6290

Mottagna gillanden:
    2.047

MINA ENHETER

Kan jag ha råkat ut för något annat fel, eftersom INTE EN ENDA APP sparade inställningarna i molnet för mig?

Förväntade mig att åtminstone Googles egna appar, för övrigt de jag använder mest, skulle klara av den här funktionen.

8. neddie

neddie Android Medlem

Mottagna gillanden:
    1.057

MINA ENHETER

ja jag har erfarnehet av de flesta system numera och icloud är faktiskt ruskigt bra på den punkten. det återställer alla appar och settings om man vill eller bara det du själv väljer, foton osv är oxå med i det hela. det fujnkar utmärkt att återställa till olika telefoner och olika modeller. Det är på det hela taget en svinigt bra tjänst helt klart.

9. neddie

neddie Android Medlem

Mottagna gillanden:
    1.057

MINA ENHETER

jag vågar inte svara på det men det låter ju onekligen lite konstigt ja ;)
    de få ggr jag faktiskt provat och det är väl iaf minst ett år sen sist så återställde den alla systemsettings helt korrekt tex.

10. N6290

Mottagna gillanden:
    2.047

MINA ENHETER

Till vilken Iphone-version implementerade man detta.... 5, 4s, 4 osv?
    Är nyfiken på om det är en relativt ny funktion. Dumt av Google att krångla till det, även i Chrome har man av "säkerhetsskäl" valt att inte synkronisera vissa extensions (de med NPAPI plugins) och vissa inställningar till extensions (om alltför många behörigheter krävs). Tycker man kan varna användarna. Men att stänga av det helt förstör sjukt mycket av upplevelsen.

Systemsettings, vilken enhet var detta?
    Det vore ju också bra om man kunde återställa men inte heller det återställdes för mig. Gällande systeminställningar så vore det bra om Google införde någon form av öppen API/standard för detta. Även om allt inte kan överensstämma mellan en Sony Ericsson och en Samsung, eller mellan en Nexus och en Motorola, så skulle vissa basinställningar kunna sparas på ett likartat sätt/öppen standard så att överföring mellan två telefoner av olika märken blir möjligt. Givetvis har Apple ett stort försprång här, av flera skäl.

Jag har väldigt höga förhoppningar på Android 5 gällande detta.

11. neddie

neddie Android Medlem

Mottagna gillanden:
    1.057

MINA ENHETER

det fanns i iphone 4 iaf jag hade ingen iphone innan dess.

det som återställdes för mig system settings var typ wlanconfig, språksettings tangentbord, ljuden osv osv.. system settings helt enkelt.

personligen tror jag inte android 5 ändrar ett skit, google måste tvinga igenom den här typ av förändring. finns valet att inte använda den är funktionaliteten meningslös.

12. e7andy

e7andy Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    835
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

MINA ENHETER

Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    Google har en tjänst för backuper så det är bara att lägga in för utvecklarna:
    http://developer.android.com/guide/topics/data/backup.html
    Det är väldigt enkelt och krävs inte mycket jobb att lägga in. Varför inte det läggs in av förstår jag inte för det ger ju helt klart en bättre användarupplevelse. Det kanske är så att alla inte tänker på det eller kanske inte ens känner till tjänsten.

Jag har tyvärr inte lyckats att få det att fungera med min app. Det är inlagt i appen enligt instruktionen och det kommer log entries som säger att det tas backuper och att de läses tillbaks, men jag måste ha gjort något fel någonstans för det fungerar inte.

Jag har som vana att inte använda appar som inte har någon synkning mot "molnet". Jag vill kunna hantera all data själv och flytta den till andra tjänster om jag hittar en bättre tjänst.

Jag kör bara Nexus-telefoner och där får jag i alla fall alltid med mina Wifi-lösenord när jag byter telefon.

Last edited: 10 maj 2013
  13. Fredriks

Fredriks Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2.289

MINA ENHETER

På det här området är IOS överlägset Android. Bytte från en 4S till en 5:a för ett tag sen, synkade 4 med iTunes och synkade sen över det i min nya 5:a. Allt följde med, behövde bara lägga in koden för exchange.

Detta saknar jag verkligen i Android.
    Skulle verkligen vara skönt om även Android hade denna backuplösning. Byter Androidtelefon ganska ofta via jobbet och det är ett jäkla jobb att föra över allt mellan den gamla o nya.

Köpte ett backupprogram som jag inte ens kommer ihåg vad det heter (det har bytt namn nu)men det fungerade allafall inte att föra över appdata från S3:an jag hade till nuvarande N4. Ska testa det igen när jag får S4:an jag beställt, kanske var det jag som gjorde fel.

Sent from my phone with Tapatalk

14. Talvathir

Talvathir Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    656
    Operatör:
    Tele2 (Företagsabb.)
    Telefon:
    OnePlus 7T

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2 (Företagsabb.)
    Telefon:
    OnePlus 7T
    ROM:
    Stock, så in i bänken stock.
    Telefon 2:
    OnePlus 5
    Finns en app som heter Datasync, kombinerar man den med tex Dropbox får man funktionaliteten som diskuteras här men visst vore det guld om det fanns inbyggt i Android istället.

Sent from my Nexus 4 using Tapatalk 2

15. Fredriks

Fredriks Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2.289

MINA ENHETER

Den kräver tyvärr root. Den jag testat heter numer Helium, före detta Carbon.

Sent from my phone with Tapatalk

16. Talvathir

Talvathir Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    656
    Operatör:
    Tele2 (Företagsabb.)
    Telefon:
    OnePlus 7T

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2 (Företagsabb.)
    Telefon:
    OnePlus 7T
    ROM:
    Stock, så in i bänken stock.
    Telefon 2:
    OnePlus 5
    Haha jo det är sant, tänkte inte på det, aldrig ägt en lur utan root :cool:

Sent from my Nexus 4 using Tapatalk 2

17. hawah

hawah Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    123
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    OnePlus 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    OnePlus 8 Pro
    Jag testade Helium när jag bytte från LG 4X HD till Samsung Galaxy S3'a samt flytt från en Sony Tipo till Sony Xperia P och i bägge fallen funkade det utan problem.
    Samtliga telefoner var orootade...

18. dannejanne

dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

Mottagna gillanden:
    9.267
    Telefon:
    24 Ultra, 14 Ultra

MINA ENHETER

Telefon:
    24 Ultra, 14 Ultra
    Jag har nyligen köpt mig en BlackBerry Z10 och där har de också gjort det väldigt lätt med backups. Tog backup, uppdaterade firmware, sen in med backupen efteråt (då får man välja mellan, data, settings, media eller allt) och när man är klar så är luren precis som innan. Bara det man får knappa in lösen för alla sina exchange igen här också.

Smidigt som fan.

19. Lasse-hatten

Lasse-hatten Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Vad kan dessa som Titanium inte kan?

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

20. dannejanne

dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

Mottagna gillanden:
    9.267
    Telefon:
    24 Ultra, 14 Ultra

MINA ENHETER

Telefon:
    24 Ultra, 14 Ultra
    För det första kräver Titanium root. Här önskas en funktion som alla skulle kunna använda sig av.

Sen så är Titanium typ 100ggr krångligare att göra detsamma med, som en istället enkel knapptryckning i ett program för att få fullständig backup på precis allting. Som sedan läggs tillbaka med en knapptryckning eller två. Dessutom ska man helst inte återställa appars och definitivt inte systeminställningar på Android då man byter rom då det kan ställa till problem. Håller man sig till samma rom så går det väl bra.

PGA sättet Android är uppbyggt tror jag det blir mycket svårt att få någon form av universal backup lösning som skulle fungera tillfredsställande mellan alla olika enheter. Om man nu tittar på en "total" backup det vill säga.

Last edited: 12 maj 2013