Nudda kopparn på simkortet

Diskussion i 'Allmänt' startad av alteam, 12 maj 2015.

1. alteam

alteam Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    14

MINA ENHETER

Hej. Jag har aldrig riktigt fått ett bra svar på detta. Är det dåligt att nudda kopparn på simkorten? (Google gav mig inget)

2. svenix

svenix Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    7 969
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Det ska man helst undvika. Fett och smuts från fingrarna kan orsaka dålig kontakt.

bernard gillar detta.
  3. alteam

alteam Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    14

MINA ENHETER

Tack för svar men då undrar jag varför supporten aldrig någonsin frågar om kunden varit och pillat på simkortet om den har problem med täckning osv? Skulle inte förvåna mig om 70% av alla nät-problem är orsakade av kunden själv.

Vill minnas att jag tappade internet konstant efter jag pillat på kopparn (ganska rejält) men ringa och sms funkade perfekt. var inte säker på om jag själv orsakade skadan men det gjorde jag tydligen då.

4. Pliind

Pliind Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    362
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Platta:
    iPad Pro
    Övrigt:
    Apple Watch Ultra
    äh kopparn är ingen fara att ta på sålänge du inte har precis stoppat en snus i käften, mekat bil eller vart på stranden. Ett tum-gnugg fungerar alltid på chippen på kreditkort, så varför inte på simkortet om det nu verkar strula? du drar ju bort ev skit/beläggningar som hindrar kortet från att fungera.

5. Crall

Crall Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    254
    Operatör:
    AllTele
    Telefon:
    LG G6

MINA ENHETER

Operatör:
    AllTele
    Telefon:
    LG G6
    Info:
    Kör helt default utan root.
    Telefon 2:
    COBS Smart1
    ROM:
    COBS Default Android 5.0.2
    Info:
    www.smart1.se www.cobs.se
    Skulle inte tro att du skulle göra någon större skada av att ta på kretsen, hade det varit så illa skulle inte ett enda kreditkort fungera isf. Jag har pillat massvis på mitt kort och tom haft tape över kretsen (när jag klippte om det till ett nano kort) utan några som helt problem. Det samma gäller då jag pysslade med dekoder-kort, pillade ofta på kretsen till dessa utan några problem.

Du kan inte googlat så bra för jag fann massor genom en enkel googling på engelska: touching sim card.
    http://lmgtfy.com/?q=touching+the+sim+card

Nexus manualen (fjärde träffen på google) säger följande:
    Important: Turn your device off before installing or removing a SIM card. Be careful not to bend or scratch the SIM card and avoid exposing it to static electricity, water, or dirt. Keep SIM cards out of the reach of small children.

6. Avarell_Dalton

Avarell_Dalton Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    743
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro
    Jag vill hävda att kontaktytorna är guldpläterade och mindre känsliga för korrosion från fett och salter än koppar. Nu finns det ju en gigantisk mängd smart cards och osvuret är bäst men kritiska kort är nog guldpläterade. Wikipedia (som ingalunda är Sanningen) har en fin artikel om smart cards http://en.wikipedia.org/wiki/Smart_card

kalleboston gillar detta.
  7. alteam

alteam Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    14

MINA ENHETER

Lite pinsamt att erkänna men jag googlade bara på svenska. My bad men tack för att du upplyste mig.

Crall gillar detta.
  8. Crall

Crall Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    254
    Operatör:
    AllTele
    Telefon:
    LG G6

MINA ENHETER

Operatör:
    AllTele
    Telefon:
    LG G6
    Info:
    Kör helt default utan root.
    Telefon 2:
    COBS Smart1
    ROM:
    COBS Default Android 5.0.2
    Info:
    www.smart1.se www.cobs.se
    Ser att min text ser lite dryg ut, var inte alls menat så...skulle slängt in någon blink smiley ;-)

9. svenix

Mottagna gillanden:
    7 969
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Man ska väl inte överdriva riskerna. 99 gånger av 100 går det säkert bra även om man har vidrört kontaktytorna med fingrarna. Är det SIM-kortshållare där man skjuter in kortet från sidan så rengörs dessutom kontaktytorna lite när kontakterna dras mot kortet.

Det handlar helt enkelt om lite sunt förnuft. Det finns en viss risk (om än liten) att man kan få problem ifall kontaktytorna på SIM-kortet blir smutsiga. Då är det väl lika bra att undvika den risken genom att låta bli att peta där?

10. Avarell_Dalton

Mottagna gillanden:
    743
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro
    Ja herre gud, man får väl slänga in en disclaimer. Lägger du en fet bacon-skiva på simkortets guldpläterade kontakter kommer du att få två problem, du får svårt att få in simkortet i telefonen och du får gå hungrig den dan men visst, isolerar du simkortet från kontakterna blir det problem. Men, korten är konstruerade för att hanteras. Jag säger att det är noll risk med normal hantering

Nu kan jag bara hoppas att en metallurg ser detta och dödar den diskussionen.

Utan att kunna tekniken bakom sim-korten känns det som att det endast tillför identitet och erbjuder viss säkrad lagring förutom säkerheten i sig. Det borde väl ändå inte kunna försämra datatrafik och inte annan trafik exempelvis? Jag får läsa på.

11. svenix

Mottagna gillanden:
    7 969
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Eftersom modern strömsnål elektronik som används i mobiltelefoner arbetar med väldigt låga spänningar, ofta bara ett par Volt så ökar risken för att ev. dålig kontakt ska ställa till problem. Det behövs väldigt lite extra övergångsmotstånd i en kontaktpunkt för att funktionen ska äventyras om man bara har ett par Volts potential som ska övervinna motståndet.

Så det är klokt att försöka låta bli att smutsa ner kontaktytorna i onödan. Men i praktiken funkar det 99 gånger på 100 ändå. Den som är försiktig och vill ha så lite problem som möjligt undviker att kladda på kontaktytorna. Den som gillar att chansa klarar sig ofta rätt bra ändå men kan åka på problem någon enstaka gång. Det är upp till var och en att välja. :)

12. svenix

Mottagna gillanden:
    7 969
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Problemet är nog i första hand inte korrosion, även om man kan tänka sig att det kan uppstå vid kontakt med t.ex vatten eller andra vätskor.

Det är nog betydligt större risk att fett och annan smuts helt enkelt lägger sig som en hinna över kontaktytorna och försämrar den elektriska kontakten. Och då hjälper det att torka av eller på annat sätt rengöra kontaktytorna.

Men för att slippa ta ut kortet och göra denna rengöring kan man ju vara lite försiktig med hur man hanterar kortet.

13. Avarell_Dalton

Mottagna gillanden:
    743
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro
    Ts frågade om kopparytorna och därför antog jag att han avsåg korrosion/ärg eller vad man vill kalla det. Just koppar som vi har mycket av i telefoner fast på andra ställen är känsligt för vatten, salt och fett som lätt skapar kapacitanser, kortslutningar och för all del en så simpel sak som bortärgade skärmningar som ger försämrade hf-delar för att nämna något.

Som sagts här tidigare, av andra så som av mig själv (med både bacon och i klartext) bör man förhindra att skilja simkortets kontaktytor från anslutningarna i telefonen för att säkerställa god funktion.

Jag är möjligen hemmablind och missförstod Ts då jag är utbildad i och har arbetat med reparation av konsumentelektronik, u=r*i och allt det där ni vet

Som kuriosa kan jag nämna att sim-korten från början hade storleken av ett kreditkort. Man ansåg att kortet skulle hanteras på i princip daglig basis där man flyttade det mellan bilen och de handhållna telefonerna av bekvämlighetsskäl (kontakter mm) osv. Jag jobbade med mobiltelefoni redan när simkortet introducerades och har aldrig någonsin stött på någon som haft problem med fingeravtryck. Min Xperia z2 tablet jag just skriver på tror jag inte ens det är möjligt att få i kortet i utan att ta på självaste guldet.

Har man kungsvatten på fingrarna tvätta dem innan du byter sim annars duger nog en sund hygien

14. Kate

Kate Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 046

MINA ENHETER

Som elektroingenjör kan jag nog säga mig vara ganska insatt i området. Kontaktytor brukar tillverkas av något ädelt material för att undvika korrosion d.v.s. att materialet joniseras av den omgivande luften. Om det händer så bildas det ett lager på ytan som riskerar att minska konduktiviteten. Beläggningar kan även uppstå på annat sätt t.ex. genom föroreningar i luften eller genom beröring.

Ett känt fenomen på gamla rostiga bilar är ju jordfel. Eftersom karossen används som jord så är det av största vikt att alla komponenter har god elektrisk kontakt med den. Annars tar strömmen en annan väg och man får konstiga fenomen som t.ex. att fel lampor börjar tändas och liknande.

Kort sagt så ska man i möjligaste mån undvika att beröra kontaktytorna, även om det inte nödvändigtvis behöver göra sim-kortet oanvändbart.

Om man har problem med kortet eller vet att man berört det med smutsiga händer så är det en god idé att tvätta ytorna med sprit. Det löser upp många beläggningar och lämnar små rester efter sig när det torkar.

svenix gillar detta.
  15. waco2006

waco2006 Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    165
    Telefon:
    P20 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    P20 Pro
    Så länge det inte är massa smuts på den eller repor efter så är de lugnt :)