Numeriskt T9-SMS:ande

Discussion in 'Xperia arc - Allmänt' started by hell-man, May 22, 2011.

1. hell-man

hell-man Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Hejsan!

Jag tillhör den "gamla skolan". Egentligen har jag över huvud taget svårt för renodlade touchtelefoner. Min drömtelefon är en telefon av Arc-snitt, men med en framskjutbar fysisk numerisk knappsats (motsvarande med ett fysiskt qwerty-tangentbord går fetbort). DET skulle vara himmelriket.

Länge höll jag mig p.g.a. detta undan smartphones, men nu har jag fallit till föga. Insåg att man missar för mycket annat lattjo. Men, jag vill ändå komma så nära som möjligt.

Jag försöker få styr på hur man får en numerisk knappsats till sitt SMS-skrivande. Jag har installerat Handcent SMS, som jag läst hyllningar av på många håll. På det har jag också installerat Handcent KeyBoard:
    https://market.android.com/details?id=com.handcent.ime&feature=search_result

Till detta finns följande FAQ:
    http://www.handcent.com/Faq.php#TAG_USEKB

Men... "?123"-knappen som man ska hålla inne, för att komma till Input Method, är ju inte samma i Arcen. Lång intryckning på motsvarande knapp tar en ju till smileys.

Någon som har någon idé?

Eller, någon som vet ett annat sätt som fixar numeriskt T9-SMS:ande?

... Förövrigt har jag ännu inte upplevt den storhet som jag läser att många tillskriver Handcent SMS. Jag har läst många som beskriver det som att Handcent är extremt bra på att känna av vad man tänkt skriva, även om man tryckt fel, men jag tycker att den funktionen är rätt begränsad. Tycker inte heller att programmet verkar lära sig "mina ord" tillräckligt bra, och inte heller att det så mycket som jag skulle önska väljer dessa i första hand. Gör jag något fel?

Tack på förhand!

2. andreas holmstrom

andreas holmstrom Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

https://market.android.com/details?id=net.cdeguet.smartkeyboardpro&feature=search_result

Har inte testat själv, men det lär fungera ypperligt. Tydligen ska man swipa uppåt för att få oldschool-T9

3. renvaktar

renvaktar Infant Droid Medlem

MINA ENHETER

Långtryck i inmatningsfältet så kan du välja Input Method!

4. hell-man

MINA ENHETER

andreas holmström: Tack för tipset! Men swipa uppåt, vad är det? :)

renvaktar: Jo, men jag skrev ju att jag får igång det, men att det då bara skriver siffror, och att det verkar vara en språkfråga. Jag kan alltså aktivera det, men sedan inte använda det på ett vettigt sätt.

5. hell-man

MINA ENHETER

Smart Keyboard PRO är ju genialt! Riktigt, riktigt bra. Enda jag hittills stött på är att jag inte riktigt hajar hur man lägger till nya ord. Som exempel, jag försökte skriva ordet satan, men det kände inte ordboken till. Den föreslog patam, och jag fattar inte hur jag manuellt väljer något annat. Måste ju gå, men har inte hunnit pilla mer med det hittills.

Lite OT, men jag har ett problem med Handcent... Till slut har jag hittat gruppläget, men om jag inte är helt ute och cyklar så suger det hårt. Man kan visserligen massvälja mottagare ur kontakterna, men för de kontakter som jag har mer än ett nummer till, är det bara ett nummer som är valbart. Jag kan inte välja något annat, och jag kan inte välja två nummer från samma kontakt. Gör hela funktionen helt meningslös för mig. Någon som har en lösning?

Last edited: Jul 16, 2011