Fast använder man Android så laddas väl inte namn och nummer upp för att hamna i en global nummerkatalog eftersom Google inte tillåter det? Det är bara till för att få den rätta Anna Andersson när man söker på namnet eftersom det är ett vanligt namn och om flera av ens vänner har en kontakt med henne så är det större chans att det är henne man söker. Allt laddas ju upp, men det blir inte öppet tillgängligt för alla. Däremot vet jag att kontakter lades till i Windows Phone. Jag är full och mitt huvud snurrar så jag tänker kanske fel.
Oavsett så "exponeras" ju inte mitt nummer om jag vill vara anonym även om någon vän har Truecaller och "laddar upp" mitt nummer dit. Söker de på mitt namn så ser de inte mitt nummer utan de måste skicka förfrågan till mig. Kanske om någon hackar dem och de inte kör kryptering, men sånt kan jag inget om.
Däremot om jag ringer kompisen så visas mitt namn, men då exponerar jag ändå mitt nummer frivilligt.
Jag tycker inte heller om allt lullull utan vill bara ha en enkel nummerpresentatör och blockering av nummer, men jag tycker ändå Truecaller har EXTREMT högre träffprocent än Eniro, Hitta, 118100 och andra där man rapporterar in spamsamtal. Många jag känner finns inte på de nämnda tjänsterna. Däremot finns de på Truecaller när de ringer mig. Allt lullull behöver man inte använda. Men jag förstår folk som inte vill dela med sig av kontaktboken oavsett.
Förlåt jag är full och skriver alltid massa skit på internet då. Ha det bra!
Last edited: 5 november 2014