Nvida Tv- shield ( streamcast)

Diskussion i 'Android TV' startad av Tompa23, 21 sept 2023.

1. Tompa23

Tompa23 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1
    Funderar på att köpa någon form av streamcast-Nvida Tv- shield.

Just för att min relativt nya tv( knappt 3 år gammal) har laggt av.
    Inte fysiskt,men snarare att firmwaren har pajat moderkortet/ CPU. Supporten på Sony är under all kritik.
    Lika så när jag kontaktar Tele2( f.d ComHem).

Det enda svaret som jag får från Tele2 är att teckna mig för svindyra tv- abonnemang.
    Men å andrs sidan så är detta en paradox; Å ena sidan så betalar jag resan för att få se på Tv( förvisso då endast SVT), Men å andra sidan så har jag redan grundutbudet från Tele2.

Men tack o lov så har jag kvar min typ 15 år gamla SamsungTv ( Philips made in Korea)- som förvisso inte är en smart tv. Men att jag har då HDMI.
    Så jag har fått lösa det på egen hand genom att köpa en extern DVB- T2 Antenn( med tillhörande box).

Men som alla vet så är det inte så många kanaler som finns att tillgå. Då mycket av tv tittandet idag har flyttats ut till olika streamingtjänster( inte nödvändigtvis Chromecast).

Men samtidigt så vill jag heller inte verka för negativ( teknikobstinat), men utifrån min personliga erfarenhet så blir det en relativt dyrköpt elektronik,med en närmast obefintlig support. Men även att jag är sunt kritiskt mot Google.

Så jag har självt funderat på Nvidas streamcast( både deras billigare,som Pro), men även på andra märken.
    Som givetvis är Android.

Men samtidigt som med en traditionell Chromecast( googles egen) att dem har WIFI- streaming.
    Just för att jag självt är överkänslig mot denna strålning( blir typ som ett överspeedat barn med ADHD), men även att jag självt har råkat ut för att mitt WIFI har missbrukats.
    Men även att ju fler som delar på detta destå sämre blir min andel.

Som jag förstår så finns det streamcasts som har Ethernet anslutning.

Det som jag undrar är om Nvida är någonting att satsa på?
    Jag har självt även funderat på att skaffa enheter som är Linux baserade.

2. bernard

bernard Droidmin Moderator

Mottagna gillanden:
    47 201
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Finns en tråd här för Nvidia Shield TV 2019 om du vill läsa mer om dem: Nvidia Shield TV 2019 - två nya modeller

Nvidias enheter börjar dock bli rätt gamla nu, över fyra år. Enklast är att köpa en Chromecast med Google TV och sedan använda denna för Ethernet, så du inte behöver använda WiFi om du inte vill: https://store.google.com/se/product/chromecast_ethernet_adapter_gen_2?hl=sv

Det ryktas dock att Google kan ha en ny Chromecast med Google TV på väg, så jag hade väntat med att beställa till den 4:e oktober, då Google kommer presentera nyheter då.

Du har förstås Apple TV 4K att välja på också, som har ethernetport.

Zawaq gillar detta.
  3. Tompa23

Tompa23 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1
    Ursäkta då en gammal sjöman,men som jag förstår oavsett vilken variant( märke/ tillverkare) som jag väljer så det som jag mest undrar är vilken är skillnaden på dessa boxar i jämförelse till tv- distributörernas dyra abonnemang?

Bortsätt då från att jag behöver ett Google konto, och en internetacess.

Jag är som sagt väldigt traditionell av mig,och när det gäller tv tittandet så är jag av den gamla sorten som är van vid linjärt tittande. Dvs från tiden när det bara fanns analoga kanaler( SVT +Tv4)

Men att som jag förstår så har allt mer av det traditionella tittandet ( linjärt/ tåblålaggt), till olika streamingtjänster/ play.
    Så just göra jämförelsen med Tv4- grupens kanaler( som numer heter Cmore= Telia), medans då det också finns Viaplay group,men även Discovery.

Men som jag också förstår så finns det alltid ett MEN= Integritetsperspektivet.
    Nu råkar Nvida vara branschens ledande när det gäller säkerheten.

4. bernard

bernard Droidmin Moderator

Mottagna gillanden:
    47 201
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Du kan se SVT1+2-kanalerna via SVT Play-appen för Google/Android TV fritt: https://play.google.com/store/apps/details?id=se.svt.android.svtplay

Sedan finns Pluto TV som är en typ av linjär TV, men det är inte riktigt som de traditionella TV-kanalerna, som också är avgftsfritt (reklamfinansierat): https://play.google.com/store/search?q=PLuto TV&c=apps

Sedan finns ju så klart alla betaltjänster också.

Nvidia är ju förmodligen den bästa spelaren, så ryms det inom din budget är det bara att införskaffa en sådan.

5. ubbe1

ubbe1 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    26

MINA ENHETER

Löp och köp. Shielden är fortfarande bäst.