Bra fråga. Den är fortfarande fantastisk på alla sätt och vis, men nu börjar den visa åldern en aning, speciellt mängden RAM lämnar lite att önska. Shield 2017 var en rätt blygsam uppdatering av Shield 1. I grund och botten kör de i princip samma hårdvara (Shield 2 har lite bättre stöd för HDR osv).
Jag har dock inte sett det ryktas om någon uppföljare. Inget verkar ännu ha kommit in till amerikanska FCC exempelvis, som är ett ett säkert tecken inför en lansering. Googles uppföljare till Chromecast:en kom tex in till FCC för ett par månader sedan och väntas dyka upp i oktober.
Det hade varit väldigt kul med en rejäl uppgradering av hårdvaran och lite mer internt minne samt RAM;, låt säga 64GB eller rentav 128GB tillsammans med 4-6GB RAM.
Det finns ett chipp som hade passat rätt bra för ändamålet om Nvidia önskar släppa en ny box i form av TX2: Tegra - Wikipedia
Jag vet bara inte om Nvidia har anledning ännu. De lyckas på något magiskt vis hålla boxarna á jour med de senaste Android-versionerna, och hårdvaran är fortfarande kraftfull för att vara en "mediaspelare".
Nvidia Shield TV kom maj 2015, och Shield TV 2017 kom i januari. Det är väl möjligt att en uppföljare dyker upp under januari 2019/i samband med CES, men helt omöjligt att säga då det knappt finns några rykten / inget av substans att gå på.
Jämförelse:
Tegra X1 (Shield, Nintendo Switch): NVIDIA Tegra X1
Tegra X2: NVIDIA Tegra X2
Rätt snart bör uppföljaren till X2-chippet vara redo. Den har än så länge bara kodnamnet "Xavier", och bör vara dubbelt så rapp som Tegra X2 eller mer än fyra gånger så snabb som X1. Jag tror dock att Xavier skulle bli för dyr för Shield:en.
Det som möjligen talar för "Xavier" är 8K-stödet. Nvidia var väldigt tidiga med 4K-stödet, så för motsvarande livslängd vore det ett lämpligare chipp. Tror inte TX2 kommer fixa 8K med HDR. Med Xavier kommer prestandan också att vara närmare den i första gen. Xbox One eller PS4 - rätt kraftfullt chipp på pappret i alla fall 
Dvs om Nvidia nu anser att man alls vill släppa en uppföljare/gör tillräckligt med pengar på Shield:en.
Jag skulle säga att det är värt pengarna i alla fall och att det är för osäkert just nu kring en eventuell uppföljare för att det skall vara idé att vänta
Kan mycket väl dröja ett år till.
Last edited: Aug 19, 2018