Ny Android-telefon?

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av LMZ, 10 februari 2010.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.
  1. LMZ

LMZ Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Funderar på att skaffa ny telefon (har en halvgammal SonyEricsson i nuläget), och är väldigt sugen på en smartphone.

Köpte för något år sedan en iPod Touch, och har kommit underfund med att jag använder den nästan mer än telefonen (musikspelare, wi-fi, kontaktbok, diverse apps/spel, m.m) - alltså känns det nästan smartast att rationalisera bort en enhet och skaffa en mobiltelefon som har alla ovanstående funktioner, d.v.s. en smartphone.

iPhone har jag givetvis funderat på (eftersom jag är bekant och nöjd med operativsystemet), men två väldigt stora nackdelar är priset, samt att det känns som om man blir väldigt bunden till just Apple/iTunes. Har läst en del om Android (dock aldrig provat det i praktiken), och det verkar väldigt intressant.

Så till problemet - det finns ju fler än en sorts Android-lur.

Jag är huvudsakligen ute efter följande funktioner:

* MP3/Musikspelare, med möjlighet att sortera i olika playlists, m.m.
    * Bra kontakthantering/adressbok, möjlighet att samla all information om en kontakt på ett ställe, sortera kontakter i olika grupper o.s.v.
    * Bra stöd för wi-fi och hög funktionalitet vid vanlig web-browsing (flash är inte nödvändigt).
    * Kamera (behöver inte vara fantastisk, men något som tar bättre bilder än det grötiga skräpet som kommer ur äldre mobilkameror vore välkommet).
    * Möjlighet att komma åt/synka Google-applikationer (Gmail, Calendar, o.s.v), då jag använder dessa en del.
    * God tillgång på apps (inga problem när det gäller Android vad jag har förstått?)
    * GPS (jag har inget lokalsinne :D )
    * Hyfsat pris (max 4000-4500)

Ber om ursäkt om detta kanske är en idiotfråga (ovanstående funktioner kanske finns i de flesta Android-telefoner?), men i nuläget är som sagt iPhoneOS det enda jag har att jämföra med när det gäller "smarta" mobila enheter. Har hört en hel del bra om HTC Hero, men även andra som argumenterar emot och anser att den är seg och föråldrad och att man ska vänta i minst 3-6 månader på det allra senaste.

Alla sorters tips och råd välkomnas!

/LMZ

2. wmb

wmb Android Veteran Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    2.623
    Operatör:
    Halebop

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    ja, i de absolut flesta android-mobiler finns iaf det du efterfrågar

Men din prisklass är ett litet problem.

Är du en "nerd", eller vill du bara ha okej prylar?

3. LMZ

LMZ Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Lite av varje. ;)

Har alltid varit teknikintresserad, men har aldrig känt något behovav att alltid ha de senaste hightech-funktionerna och en massa blingbling. Så länge prylarna håller hög kvalitet och fungerar när de ska så brukar jag vara nöjd.

Ang. priset så kan jag väl kanske sträcka mig högre än så (5000-5500?) om jag vet att jag garanterat får något som är värt pengarna och som jag kan ha använding av under en längre tid.

Last edited: 10 februari 2010
  4. ranting

ranting Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    15

MINA ENHETER

Du kan "importera" Googles Nexus One för det priset. Kolla i forumet för N1 så finns det en hel del trådar om hur man beställer via England.

5. Blondyz

Blondyz Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    87

MINA ENHETER

Så som du beskriver det så skulle väl de flesta androidlurar passa dig..

Precis som ranting skriver så kan du få tag i en Google Nexus One för 5000-5500:-, och det borde göra dig mer än nöjd.

Ang. iPhone tankarna så kan jag berätta att det som avgjorde valet för mig är flexibiliteten och anpassningsmöjligheterna hos android som helt enkelt är långt ifrån matchade i iPhone OS, priset som är lägre även på en helt nylanserad lur som N1 och att de funktioner i en iPhone jag gillar finns även i android (2.1, standard på N1).

Mvh, Anton.

6. pacman

pacman Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    105

MINA ENHETER

Har du en adress i USA att mellanposta telefonen till så kan du komma undan med ca 4500kr (inkl frakt till Sverige)...
    ....min kostade 4300kr, men då plockade jag upp den i USA idag (tjänsteresa)!

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.