Ny Android utvecklare

Diskussion i 'Frågor, support och diskussion' startad av infostar, 9 jan 2011.

1. infostar

infostar Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Efter många år i .NET börjar jag nu titta i Android. Glad att det inte finns några löjliga "kafe bönor" i Java klass som användes i Android

Jag undrar om ni har Android apputveckling som hobby, ett betalande jobb eller som en seriös egen verksamhet?

2. yrara

yrara Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Jag började med att bygga lite hobby-apps för att lära mig, och sedan dess har det blivit ett betalande frilans vid sidan om mitt heltidsjobb (som .NET-utvecklare). Konsulta till företag är vägen till förtjänst, inte sälja apps på market, i min mening.

3. PatrikS

PatrikS Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    65

MINA ENHETER

Nej, det verkar inte så, betalningsviljan är dock högre eller lägre beroende på demografiska aspekter.
    Men dont quit your day-job :)

kaffe-bönor... oj oj.. det var länge sen och jag antar att du tänker på J2EE 1 som blev utrangerat av spring på webbsidan.

Jag tror du kommer bli positivt överrasskad att android-apit är riktigt genomtänkt och bra genomfört, i vissa fall saknas riktigt vassa saker du vant dig från .net men i övrigt så är det bara att fråga här så kommer nog någon kunna hjälpa dig.

OT: yrara får man fråga om du har lyckats skapa dig ett kontaktnät när det gäller att konsulta till företag som androidutvecklare? Jag försöker väl inte helhjärtat men tänkt att publicering på market ska vara någon form av väg dit.

4. yrara

yrara Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Jag jobbar ju i branschen (kanske inte direkt mobilutveckling, men väl IT), så mitt kontaktnät är väl i stort därifrån.

Publicerade applikationer har väl lett till ett gäng mail, men inga speciellt seriösa grejer. De företag som har råd att betala för sin IT på riktigt, går mer formella vägar, enligt min erfarenhet. Starta en enskild firma om du vill jaga kunder och hålla koll på din ekonomi själv. En annan väg är att leta upp nån webbyrå som har ett kontaktnät, som vill kunna sälja på sina kunder mobil-apps, men inte har kompetensen inhouse. Så jobbar jag själv; jag blir projektanställd under en och samma byrå för varje gång som jag gör något.

Ifall du kan erbjuda android- och iPhone-utveckling parallellt kommer du antagligen bli betydligt hetare på marknaden. De flesta kunder vill hitta ett företag som de har kontakt med, och det är få som riktar in sig uteslutande på android. Ifall du inte vill lära dig Objective C, så går det utmärkt att bygga iPhone-apps i Titanium (allt du behöver kunna är javascript, men du behöver fortfarande en mac för att kompilera och emulera), men annars kan du ju alltid teama upp med någon som besitter de kunskaperna.

5. Zooklubba

Zooklubba Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 190

MINA ENHETER

Har det väl som hobby. Viss jobb då jag har en enskild firma för att göra jobb gentemot uppdragsgivare som jag håller på med samtidigt som jag knåpar på mina egna saker för att släppa på market.

6. speakman

speakman Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

Har precis börjat knåpa jag också. Aldrig rört Java tidigare, men däremot en ganska stor flora andra språk. Så även om mycket kommer igen från tidigare, så är det rätt mycket "tänk" att ta in.

Och Java/Android är kanske inte det snabbaste att komma igång med, men att det finns så mycket användning av det man gör motiverar helt klart. :)

7. yrara

yrara Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Vilka språk kommer du från tidigare? Steget från .NET till Java är ju väldigt litet, även om såklart Android-API:t är helt nytt...

8. speakman

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

C, C++, Python, Elisp, Tcl, EcmaScript för att nämna några av de vanligare.

9. ViLANDER

ViLANDER Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    172

MINA ENHETER

Jag håller på med Android-utveckling på hobbynivå där jag har små projekt (vissa klara) och sedan ett större projekt på fritiden. Jag har även gjort en applikation åt ett företag under min praktikperiod, vilket kan generera ett jobb till sommaren då företaget har en eller flera idéer på applikationer.

Dock har jag av någon anledning inte satt mig in i detta forums utvecklingsdel.

Last edited: 10 jan 2011
  10. PatrikS

PatrikS Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    65

MINA ENHETER

Ja vi jobbar i samma ankdamm göteborgs(?) vi har säkert någon/några gemensamma kontakter. Jag har dock inte bråttom med att jaga jobb då jag har en hel del annat som drar min tid utöver arbetet.
    Jag kan inte säga att jag har något intresse för Ios-utveckling i dagsläget men kanske WP7 senare om det sparkar igång.

11. yrara

yrara Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Ha, det lockade inte mig heller, så jag har teamat upp med en som kan ta den biten själv, och bara kastar android-projekten på mig. Det jag ville lyfta fram var att det gentemot kund är bra att kunna erbjuda hela spektrat (android+iOS idag, säkerligen WP7 på sikt). Oavsett om det är samma person bakom tangentbordet eller ej, för de olika projekten, är det smidigt för kunden att kunna ha en enda kontakt att skriva kontrakt med, vara beroende av, och skicka specar till.

12. meatsushi

meatsushi Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

Androidutveckling är primärt en kanal för min kreativitet. :) Eftersom jag hittills distribuerat under eget namn så får man väl även se det som en form av personlig marknadsföring.

Hade dock tänkt utforska möjligheterna till betalning när det är dags för ett skarpt släpp av Hextacy, mitt nuvarande projekt.

13. infostar

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

PatrikS

Jag håller med att Android liknar .NET och är trevligare med strict MCV arkitektur som jag tidigare tycker är för begränsande. Kanske MCV passar telefons liten display perfekt.

I övrigt tror jag inte mycket på frilans, man brukar vara för dåligt betalt. I Sverige är det bara timbaserad konsult hos stor företag som är lönsam. Men om man får erfarenhet och idéer att utveckla egna appar, kan det vara bra att jobbba som frilans.

14. pakerfeldt

pakerfeldt Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    72

MINA ENHETER

Har studerat IT på universitet och jobbar nu som konsult inom mjukvaruutveckling. Har erfarenheter av diverse olika språk men bredast kunskap inom Java. Började med Android vid sidan av jobbet för ett år sedan och har två program på Market (ett program och ett plugin). Kan mycket väl tänka mig att ta uppdrag inom Android-utveckling om tillfälle skulle ges.

15. RickardP

RickardP Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    22

MINA ENHETER

Jobbar heltid som mjukvaruutvecklare med .Net som backend och JavaScript som frontend för det mesta.

Android är något jag dyckit fram på min fritid då jag gillar att göra egna lösningar och mobilen är ju ett spännande verktyg idag.

Steget från .Net var inget jätte stort kliv men mycket nytt, inte minst att jobba i Eclipse som jag aldrig gjort tidigare. Men tog inte långt tid att komma in i den nya miljön och snabbt kunna göra sin första app.

16. infostar

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Finns det intresse att arbeta tillsammans? De flesta appar man kan ta fram själv är ganska lite och det är svårt att konkurrera med alla utvecklare om man har ett annat jobb. Lite större projekt klara man inte ensam. Så det bästa vore att samarbeta.

17. Zooklubba

Zooklubba Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 190

MINA ENHETER

Vem är din fråga ställd till?

18. speakman

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

Jag skulle säga att just collaborativt arbete ("arbeta tillsammans") är vad som gör Android så speciellt.

Eftersom utvecklingsmiljön inte kostar något, och allt både i och utanför själva operativsystemet redan bygger på öppen källkod så är det perfekt lämpat för entusiastiska kodare att slå sina huvuden ihop.

En inte allt för vild gissning är att Android redan är ledande på antal fria appar med öppen källkod.

Om du kollar runt i forumet så kommer du redan där att hitta massvis med projekt som ligger publicerade både på Google Code, GitHub och andra ställen där vem som helst kan hoppa in och bidra.

Det är f.ö. en av mina personliga dragningskrafter till Android.

19. infostar

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Zookluba: Min fråga är ställd till alla. Min idé är inte att samarbeta i
    open source anda, utan ren kommersiellt. Det är svårt att göra kvalitets produkter som folk vill betala, därför behövs samarbete. Vad jag vill är att samla några utvecklare att jobba först på enkla appar som folk efterfrågar och vill betala en dollar för att använda. Om samarbetet fungerar kan man jobba vidare på riktig stora projekt.

Någon intresserad?

Last edited: 12 jan 2011
  20. Reconnnn

Reconnnn Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    263

MINA ENHETER

När det kommer till att sammarbeta så kan jag rekomendera att bara vara 2 i början gärna någon man känner väll sen om det går bra så kan man alltid ta in fler i framtiden. Det är så jag gör.