Fråga: Ny androidanvändare med några frågor

Diskussion i 'Galaxy S3 - Allmänt' startad av Bewsfroe, 3 apr 2013.

1. Bewsfroe

Bewsfroe Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Hej

Skaffade min första androidlur för ca 2 veckor sedan. En Samsung Galaxy S3. Efter många år med iPhone tyckte jag att det va dags att prova något annat!

Hursomhelst, det är i dagsläget några saker jag inte begriper;

1. Hur fasiken säkerhetskopierar man enheten? Kontakterna finns ju hos google men allt annat såsom appar, kamerarulle, konton osv? Jag är så van vid iPhone som kopierar ALLT till icloud när enheten är låst, laddas och är ansluten till wifi.

2. Vad är en launcher och varför vill man byta sin sådan? :ehm:

3. Jag HATAR tangentbordet och arbetssättet att knacka på ett föreslaget ord om man skriver fel. Varför kan man inte bara slå mellanslag och det föreslagna ordet infogas? Går detta att åtgärda?

4. Hur återställer man telefonen _TOTALT_ till ursprungsläget så att _INGEN_ information finns kvar öht? (Exempelvis om man ska byta telefon och därmed vill sälja den gamla)

5. Går det att fixa förhandsgranskning av meddeladen på låsskärmen? Just nu är det bara en ikon som talar om att det finns ett meddelande. Och den enda förhandsgranskningen jag hittat är den som man kan ha rullandes längst upp på skärmen o_O

6. Varför blir MMS (bilder) som skickas till mig någon slags stillbildsfilm med paus, spolknappar osv? Verkar som jag måste spara ner bilden till telefonens mappstruktur för att se den i sin helhet.

Förutom ovanstående "problem" är jag rätt nöjd faktiskt. Måste dock medge att jag saknar min iphone litegrann. Kanske pga. ovanstående, men som ni här kanske kan hjälpa mig att få rätt på :)

Mycket tacksam för svar!

2. Ascii

Ascii Android Expert Medlem

Mottagna gillanden:
    3 144

MINA ENHETER

1. Med Kies, skulle jag tro. Jag kör rootat (tänk dig androids motsvarighet till jailbreak fast så mycket mer) så jag har andra metoder.

2. En launcher är din hemskärm. Typ Springboard till iOS där alla appar visas osv. Man kan vilja byta sådana för att få mer inställningsmöjligheter och ändra om mycket. Finns massa fina teman och ikonpaket till andra hemskärmar. Nova Prime är en bra sådan och finns i Playbutiken.

3. Inte med det tangentbordet, är jag rädd. Lyckligtvis tillåter Google och Android tredjepartstangentbord till skillnad från Apple, så bege dig till Playbutiken och sök efter några bra tangentbord. SwiftKey Flow är ett bra sådant och kostar inte alltför mycket.

4. Du går in i inställningar > backup och återställ (eller något sådant, kör telefonen på Engelska och kan inte de svenska termerna så bra) > Fabriksåterställ
    Det rensar _HELA_ telefonen, även dess interna minne.

5. Inte med urpsrungsmeddelandeapplikation (phew, långt ord). Det finns tredjepartsmeddelandeapplikationer på Playbutiken.

6. Det har jag heller inte förstått. Otroligt dumt i huvudet är det. För vissa visas meddelande som de ska, som bilder, mig för mig visas de som en stillbildsfilm också. :/

Välkommen in i androidvärlden!

P.S. Att roota denna telefon tar inte ens en minut om du har det nödvändiga programmet, en rootfil och drivrutinerna installerade. :)

Bewsfroe gillar detta.
  3. Mordaxx

Mordaxx Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Jag tycker det är så oerhört skönt hur man skriver med Samsung Keyboard, att tangentbordet lär sig hur man skriver osv.

Jag har rootat, och flashat om, så jag har tyvärr inte kvar Samsung Keyboard :'(

Jag byter lur ganska regelbundet (för att det är kul att mecka etc) och hade iPhone i ngt halvår (bytte tbx till android för ngn/ngra veckor sen) och personligen gillar jag tangentbordet mkt mer.

Men du kan ladda ned vilket tangentbord du vill från playstore med olika layouts och funktioner. Lycka till :)

Edit: Det tangentbordet jag har nu rättade automatiskt till en början (spacebar), men det är så jävla jobbigt så stängde av det. Samma på iPhonen.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2

Bewsfroe gillar detta.
  4. Luzo

Luzo Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

1. Om du inte är rootad så rekommenderar jag Carbon. Tog en liten stund att få att fungera men efter det så var jag mycket nöjd med funktionaliteten.

3. SwiftKey.

Bewsfroe gillar detta.
  5. Bewsfroe

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Okej swift key, nova prime och Carbon va det ja! Får kika närmare på dessa.
    Men det är inte så att de apparna man har installerade sugs ner per automatik när man loggar in med sitt google-konto på en ny/återställd enhet? Att google play vet vad man har installerat och kör in det på nytt lixom?

För det man har installerat brukar man ju vilja ha. Alltså inget dåligt om det fungerar som ovan.

Någon som kan svara på om Kies gör vettig helhetsbackup?

6. Ascii

Mottagna gillanden:
    3 144

MINA ENHETER

Jo det är så det funkar. Har du valt att ha din mobil konstant uppbackad med Google så vet den vilka appar du vill ha till nästa gång, dock backar den bara upp apparna och inte dess data.

Kies kan jag inte uttala mig om. Jag kan göra fullständiga backuper som, enkelt förklarat, gör en "screenshot" på hur mna har det så kan man återställa skitenkelt och något fuckar upp. Men det kräver förstås root och en annan så kallad recovery. ;)

7. Bewsfroe

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Okej. Själva datan e inte så viktig, bara ruskigt surt att sitta å tanka app för app efter återställning. Det jag vill slippa :) Får väl testa det där Kies å se vad det har att erbjuda.

Annars är ju nästan allt "viktigt" kopplat till googlekontot. Bara kamerarullen kvar men den kanske man kan synka automatiskt till dropbox, får kika lite.

Roota å grejer kommer jag nog inte ge mig på. Visst det e kanske gött, testade jailbreak på min iPhone men tröttnade ganska snabbt. Känner på mig att det blir samma sak med android :P

Hur stabil är en androidlur som är i princip helt original? iOS känns ju i princip skottsäkert utan jailbreak!

8. Ascii

Mottagna gillanden:
    3 144

MINA ENHETER

Skitstabil! Android i grunden bäddar för en helvetes massa customization om man bara vill. ^^

Bara att tanka en tredjepartshemskärm som t.ex. Nova så kan du ändra om hur du vill. ^^

9. Helldude

Helldude Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    38

MINA ENHETER

Med kamerarulle antar jag att du menar bilderna du tar? Du kan ladda upp dom automatiskt med hjälp av Google+ appen. Där kan du ställa in att bilderna laddas upp till ditt googlekonto när telefonen har wifi och laddas, du behöver inte dela något på G+ eller så, jag använder det bara för att ladda upp mina bilder

10. Bewsfroe

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Låter bra.

Med kamerarullen menar jag "Galleri" (det heter så i min Samsung iaf) Håller fortfarande på med iPhone-termer, men det får ni leva med. Det är ju trots allt bara några få veckor sedan jag konventerade ;)

11. Helldude

Helldude Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    38

MINA ENHETER

Då funkar det alldeles utmärkt med G+-appen, tror att även dropbox har den funktionen.

12. e7andy

e7andy Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    835
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

MINA ENHETER

Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    Du kan via https://play.google.com/store installera appar direkt från webben. Du behöver inte använda appen i telefonen för det. Appen är ju ganska dryg för att installera flera appar.

Du kan även avinstallera appar och starta uppdateringar direkt från webbsidan.

13. vulfgar

vulfgar Senior Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    232
    Telefon:
    OP 9

MINA ENHETER

Telefon:
    OP 9
    ROM:
    stock med root
    Info:
    Launcher: Nova
    Finns ingen anledning att återinstallera appar manuellt. Om man bara loggar in på sitt googlekonto så hämtas dom ju automatiskt, dvs om du inte har valt bort det alternativet. Däremot så behövs normalt root för att återställa inställningarna i apparna.

14. Luzo

Luzo Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

Var kan man välja detta alternativ? Tycks inte kunna hitta det.

15. chucken

chucken Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    318

MINA ENHETER

Inställningar - säkerhetskopier och återst

16. vulfgar

vulfgar Senior Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    232
    Telefon:
    OP 9

MINA ENHETER

Telefon:
    OP 9
    ROM:
    stock med root
    Info:
    Launcher: Nova
    För mej har det alternativet alltid varit förbockat (även när jag kört stock) från början, antar att det är så för alla andra också.

17. Bewsfroe

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Sådär då har jag testat och utvärderat och nu ska luren säljas! Tack för all hjälp iallafall!
    Vad krävs för att använda annonsdelen?

18. Ascii

Mottagna gillanden:
    3 144

MINA ENHETER

Att du har "tre månader" på kontot samt 50 poster.

Ursäkta min påträngande nyfikenhet, men vad för lur blir det härnäst?

19. Bewsfroe

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

iPhone igen :)

20. Ascii

Mottagna gillanden:
    3 144

MINA ENHETER

Whatever floats your boat. ^^