Ny app stoppar telefonförsäljare

Diskussion i 'Allmänt' startad av Feisson, 20 jan 2025.

1. Feisson

Feisson Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    949
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold6

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold6
    Appen som stoppar telefonsäljare och telefonbedragare
    Med vår AI-drivna teknik blockerar appen samtal från telefonsäljare och bedragare. Du ringer och tar emot samtal precis som vanligt.

Ser att denna appen är ganska ny, någon som har hunnit testa den? Lite extrem att man måste Bank id identifierar sig.

upload_2025-1-20_0-52-38.jpeg

2. stelex

stelex Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 539
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    8 Pro, Buds Pro & Stand II

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    8 Pro, Buds Pro & Stand II
  3. Feisson

Mottagna gillanden:
    949
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold6

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold6
  4. cog

cog Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    350

MINA ENHETER

Kräver BankID, delning av kontaktbok och spelar in samtal som används för att träna AI-modellen. Säkert lämpligt till vissa målgrupper.

5. cobbe

cobbe Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    393

MINA ENHETER

Kristy gillar detta.
  6. bernard

bernard Droidmin Moderator

Mottagna gillanden:
    48 074
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 10 Pro+iPhone 13 mini

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Intressant koncept, men det var rätt långtgående rättigheter. Kunde de inte själva skapa lite nummer de lägger upp så de hamnar på listorna, och sedan bara låta botarna gå.

Kristy gillar detta.
  7. N6290

N6290 Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    2 088

MINA ENHETER

Oj, det var en märklig app med många frågetecken.

Om man har valt det högsta säkerhetsläget så kommer appen kräva att en okänd uppringare ska identifiera sig med BankID för att visa vem det är som ringer för personen som har appen installerad.

Om jag ringer någon okänd, kanske för att lämna något viktigt meddelande om deras bil, att jag hittat deras pryl eller vad som helst, och det dyker upp en automatisk röst som ber mig logga in med mitt BankID för att verifiera mig, så hade jag ju lagt på luren och skitit fullständigt i det viktiga jag hade att meddela personen.

Att den sen spelar in samtal från okända uppringare och analyserar med AI och när som helst kan avbryta samtalet... Då är min fråga, ett företag som grundades i maj 2024 och släppt sin första produkt nu, vad för slags AI-teknik har de tagit fram som går att lita på i detta sammanhang? Om de köpt in sådan teknik, från vem? Såg ingen info om det på webbsidan. Frågan blir ju genast hur bra AI:n fungerar, och hur den ska skilja riktiga samtal t.ex. med bank eller försäkringsbolag från bluffsamtal från dito företag. Jag undrar faktiskt om någon AI är redo för det, och särskilt på svenska då.
    Om AI-analysen sker lokalt eller online framgår inte heller vad jag såg. Googles likartade call screening-funktion (endast tillgänglig i USA) tror jag gör all analys lokalt, så det vore ju tekniskt möjligt att denna appen gjorde det lokalt också, även om det känns osannolikt.
    Samtalsinspelningarna tycks ju delas online iaf, vad exakt gör de med inspelningarna?
    Visste inte ens att det var möjligt att spela in samtal på Iphone. På Android går det ju i många fall inte längre, tyvärr.

Detta känns som en app ingen normalt fungerande människa borde använda, bara sådana som inte är helt med i leken kan ev. ha nytta av detta, tänker jag. Jag tänker dock att risken är större än nyttan i nuläget.

kirkx10 och Kristy gillar detta.
  8. Johnh3

Johnh3 Android Veteran Medlem

Mottagna gillanden:
    5 455
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 10 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 10 Pro
    Telefon 2:
    Motorola Edge 50 Neo
    Platta:
    iPad
  9. Feisson

Mottagna gillanden:
    949
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold6

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold6
    Känner samma som dig.

10. Boris92

Boris92 Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 029
    Operatör:
    Bahnhof, Fello
    Telefon:
    Oneplus 7T

MINA ENHETER

Operatör:
    Bahnhof, Fello
    Telefon:
    Oneplus 7T
    ROM:
    LineageOS
    Info:
    Degoogled med MicroG
    Telefon 2:
    Oneplus 3T
    ROM:
    DivestOS
    Telefon 3:
    Samsung Gakaxy S2 i9100
    Skulle läsa allmänna villkor innan man provar appen. De har också rätt att ge ut ditt nummer till säljare. Så om det inte är Polisen, pts, operatörernas system litar jag inte på appen. Dom gör vad truecaller gör.

Tills dess:
    1. Nix
    2. Ta bort nummerupplysning
    3. Rätt att radera enligt GDPR
    4. Ge inte ut ditt nummer
    5. Neka använding av trafikdata för marknaden
    6. Blockera samtal till utlandet och blockera landskoder från högrisk länder.
    7. Och kanske carrion men den är för aggresiv.

stelex gillar detta.
  11. Boris92

Mottagna gillanden:
    1 029
    Operatör:
    Bahnhof, Fello
    Telefon:
    Oneplus 7T

MINA ENHETER

Operatör:
    Bahnhof, Fello
    Telefon:
    Oneplus 7T
    ROM:
    LineageOS
    Info:
    Degoogled med MicroG
    Telefon 2:
    Oneplus 3T
    ROM:
    DivestOS
    Telefon 3:
    Samsung Gakaxy S2 i9100
    Skulle vänta på statliga systemet tills dess men om folk villiga för risk, Carrion | F-Droid - Free and Open Source Android App Repository

Carrion har det amerikanska systemet.

12. Tripod

Tripod Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    554
    Telefon:
    Motorola moto g84

MINA ENHETER

Telefon:
    Motorola moto g84
    Det finns som sagt ganska mycket som ganska många där ute inte skulle ta i ens med tång.
    Det trista, förstås, är om något, oavsett vad, blir tillräckligt populärt, oavsett skäl - rädsla, säkerhetstänkande etc. så tvingas andra mer eller mindre finna sig i detta. Vi vet alla att sedan appar & webbapplikationer kopplade till sociala medier och meddelandetjänster blev populära har det funnits olika funktioner för nya användare av dessa att dela med sig av (ge behörighet till) sin adressbok, vilket kan innebära t.ex. att personer som inte har ett dugg intresse av dessa appar eller tjänster får vissa av sina kontaktuppgifter spridda.

Nu ser allas vår vardag olika ut; somliga får mängder med samtal från olika var dag (tänker på samtliga samtal), andra kanske ett par per vecka, om ens det. (Å somliga, kanske pga dåliga erfarenheter, eller livssituation, känner starkt behov av att kunna spela in samtal, en i sig ganska udda företeelse ..., men för all del, många större företag vi kommer i kontakt med har börjat med det, ibland obl. ibland i s.k. utbildningssyfte.)

Man kan dock i viss utsträckning påverka sin egen situation avseende t.ex. telefonförsäljare; hur man delar ut sitt nummer, och om man har NIX-registrerat det etc.

Personligen använder jag i princip inga av dessa "filtreringsfunktioner" som finns (för ditt skydd och säkerhet ...), oavsett om det är en webbläsare eller ett OS som erbjuder sig att kontrollera sidan jag avser besöka, eller filen jag avser ladda ned, och på samma vis inget spamsamtals-skydd (även om Googles telefonapp har en förmåga att återkommande aktivera "visa uppringare och spam-ID"). Dessa funktioner innebär ju en mer eller mindre direkt kartläggning av vad som görs och vem som ringer. Är det inte så ganska populära Truecaller fungerar; det blir ju en tredje-fjärde part, vid sidan av dig, den som ringer, och era respektive operatörer? Vem vill dela med sig av sin telehistorik i onödan?

Kristy och Asawi gillar detta.
  13. bernard

bernard Droidmin Moderator

Mottagna gillanden:
    48 074
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Egentligen blir väl dessutom den här tjänsten rätt irrelevant när Googles call screening kommer till Sverige? (...frågan är bara när detta kommer ske, vi har väntat ett antal år nu :) ).

Screen your calls before you answer them - Phone app Help

Samtalen till Google-assistenten, som säljaren får prata med, avgör man sedan själv om man vill ta eller inte efter att assistenten tagit reda på vad det handlar om. Går också konfigurera så den förstås automatiskt inte besvärar en om det handlar om "Spam".

Google spelar ju inte in ens egna samtal heller, annat än att den registrerar konversationen mellan AI:n och säljaren.

Last edited: 22 jan 2025
    Kristy och Nicole gillar detta.
  14. N6290

Mottagna gillanden:
    2 088

MINA ENHETER

Själv är jag skeptisk även till Googles lösning. Ifall jag ringer någon och behöver prata med en automatisk assistent innan jag släpps fram till personen, det skulle nog göra mig både mycket förvånad och besvärad, en majoritet av människor har nog ingen vana alls av det beteendet och den funktionen. Undrar hur folk i USA känner första gången de når den där automatiska rösten. Någon som hittar reddit-tråd på temat typ? Risken är att man tappar tråden helt, lägger på av bara farten för man själv tror man hamnat i någon spam- eller bluffsituation.

Känns som att STIR/SHAKEN är vad som måste hända, ev. med annan slags uppgradering av SS7-protokollet. Det är den verkliga lösningen på problemet, inte dessa lösningar som rör sig i periferin av det verkliga problemet.

Kristy gillar detta.
  15. N6290

Mottagna gillanden:
    2 088

MINA ENHETER

Att blockera samtal som inte uppfyller STIR/SHAKEN med den appen du länkar kanske kan funka i USA och Kanada, men knappast i andra länder.

Jag kollade upp lite mer aktuellt om STIR/SHAKEN, hittade då en del tråkiga nyheter:

https://commsrisk.com/global-stir-shaken-is-dead-what-comes-next/
    https://commsrisk.com/if-fans-of-st...ore-trust-then-why-do-they-tell-so-many-lies/

Har läst nästan hela första artikeln, den andra har jag bara skummat. Snubben som skriver menar att STIR/SHAKEN är dödfött, för att det är ett amerikanskt projekt som kräver någon slags amerikansk kontroll av tekniken, och därför aldrig kommer kunna accepteras av alla världens länder.
    Hans inställning var tråkig att läsa, hoppas han har fel men kan ligga något i det säkert. Men oavsett hans invändningar så tror jag att telenäten måste uppgraderas i grunden, vilket givetvis kommer kosta mycket och ta tid, men han verkar propagera för billigare lösningar istället.

16. Boris92

Mottagna gillanden:
    1 029
    Operatör:
    Bahnhof, Fello
    Telefon:
    Oneplus 7T

MINA ENHETER

Operatör:
    Bahnhof, Fello
    Telefon:
    Oneplus 7T
    ROM:
    LineageOS
    Info:
    Degoogled med MicroG
    Telefon 2:
    Oneplus 3T
    ROM:
    DivestOS
    Telefon 3:
    Samsung Gakaxy S2 i9100
    Som jag skrev innan, den är för aggresiv och blockerar alla privata santal också. Man ska avrådas från att använda den, plus har DivestOS slutat med utvecklingen för alla deras appar.

17. Tripod

Tripod Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    554
    Telefon:
    Motorola moto g84

MINA ENHETER

Telefon:
    Motorola moto g84
    Låter ju inte precis lysande. Den undantar samtal från kontakter som finns i din adressbok - å så kommer den dagen då din "hett eftertraktade" arbetsgivare ringer dig med ett positivt svar på din ansökan/whatever å möts av en datorröst som inte kan prata rent. :)
    Det är en delvis sjuk värld vi bygger, bara för att det är möjligt, för att vi har verktygen.

Kristy gillar detta.
  18. Johnh3

Johnh3 Android Veteran Medlem

Mottagna gillanden:
    5 455
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 10 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello