Ny arbetstelefon för 3k

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av Biopower, 27 okt 2011.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.
  1. Biopower

Biopower Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    27

MINA ENHETER

Hej allihopa!
    Har äntligen lyckats övertala chefen att vi ska köpa in smartphones. Vi är ett gäng på ca 15 gubbar som jobbar med service och installation, ofta i skitiga och bullriga miljöer. Vi behöver kunna läsa lite dokument, mejla och ringa en hel del så samtalstiden måste vara bra. Vi behöver alltså en hyfsat tålig mobil med bra kamera och gärna lampa, bra samtalstid och detta för under 3000:- inkl moms.

Tänkte först på Motorola Defy men kom på att jag ska be om råd här först. Det är ganska akut så helst inga svar som att vänta till efter nyår för då kommer ditten och datten.

2. hamroid

hamroid Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    28
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21
    ROM:
    Original
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S5E
    ROM:
    Original
    Övrigt:
    Samsung Galaxy Watch 4 Classic LTE
  3. Biopower

Mottagna gillanden:
    27

MINA ENHETER

Nackdelen med den är den relativt lilla displayen. Jag/vi är i behov att kunna ladda hem manualer i pdf och läsa. Visserligen så är ingen mobil optimal i på det men i nödfall när vi inte har tillgång till dator så är det nog viktigt med lite större display.

Frågan är om vi ska satsa på den "tålig" mobil eller en vanlig. Min privata arc håller ju att vara med på jobbet men jag tar inte fram den ur fickan i onödan.

4. Larss00n80

Larss00n80 Bannlyst Bannlyst

Mottagna gillanden:
    186

MINA ENHETER

Köp er de telefonerna ni vill ha sedan beställer ni hem skärmskydd och skal till de, kanske även ett par dustcaps också!

*Dustcap = gummiplupp som sätts i all hålen på telefonen så som 3.5 mm och ladd"hålet"

5. Sallis

Sallis Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    51

MINA ENHETER

6. Biopower

Mottagna gillanden:
    27

MINA ENHETER

Vilken mobil rekommenderas i så fall? Minst 3,7" display och max 3000:-

Måste gå att köpa i seriös butik för det priset.

Last edited: 27 okt 2011
  7. Biopower

Mottagna gillanden:
    27

MINA ENHETER

Såg att det tipsades om nexus. Har den bra taltid jämfört med andra androider? Har hört att Motorola Defy ska ligga i toppskiktet men enligt spec så tycker jag inte att den verkar så märkvärdig...?

8. Airborne

Airborne Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    16

MINA ENHETER

Ja om den ska tåla lite så är det väl bara SE Active Eller Motorola Defy/Defy+ som gäller och för all del kanske på ett litet hörn den nya tåligare Samsungen fast den har sämre specar än Active och Defy+.
    Visst man kan meka med skärmskydd eller extra skyddsboxar typ otterbox men enklast är om telefonen tål vardagsbruk direkt. Att kunna torka av den med fuktig trasa om man råkat smutsa ned den eller slippa tänka på att det är fuktigt/regnar är guld värt.

Båda har sina för och nackdelar. Defyn har större skärm,högre upplösning och bättre batteritid så vill man läsa pdf-filer är nog den det bästa valet.

Då ju den uppdaterade Defy+ med Gingerbread + fabrikstrimmad processor samt lite kraftigare batteri i nordisk version är på gång vad jag fattat nu i november så skulle jag definitivt vänta in den om det gäller arbetstelefoner och inte köpa den vanliga defy utan + som är utgående modell.

Detta då man knappast vill (eller får)hålla på att meka med att rota eller custom-roms på arbetstelefoner. Vanliga Defy kommer antagligen inte få fler uppdateringar av Androidversioner heller.

Den lite mindre SE Active har väl främst fördelen av något bättre tålighet då den är bättre inkapslad och att skärmen är mindre är inte bara till nackdel,den mindre ytan gör nog att den tål lite mer stryk då större displayer är känsligare även fast det är gorillaglas i dem. Även om det inte är gorillaglas i active så ska det vara någon annan form av tåligare glas tydligen, tror det är Asahi AGC Dragontrail i den.

Verkar också som Active får ics (nästa stora Androidversion)senare nästa år vilket är mer tveksamt med motorola som har varit restriktiva hittils utan hellre släpper en uppdaterad ny modell som de gjort nu.

Skillnaden är större på papperet än i praktiken vad gäller skärmupplösningen för oftast vill man ändå ha läsbar storlek på texten och det klarar bägge även om defy vinner på att lite mer får plats med sina 3,7tum mot Actives 3. Lika illa som på gamla X10 mini/mini pro är det inte jämfört med de äldre telefonerna är upplösningen fördubblad på Active och nya mini serien.

Active är smidigare för enhandsbruk också men den har två sämre sidor som arbetstelefon och det är det klenare batteriet med framför allt sämre samtalstid och just då den mindre skärmytan att läsa pdf-filer.
    Defy ser mer ut som vanlig smartphone än Actives tydliga lite tuffare äventyrs/sportstuk som visar att den är lite annorlunda och skiljer ut sig mer.

Själv gillar jag dock öglan för upphängning som Active har då jag låter telefonen hänga i halsrem så den inte är i vägen som väskor oftast är.
    Men det är ju inget problem om man annars har bra fickor att lägga telefonen i.

9. Fredriks

Fredriks Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 284

MINA ENHETER

Jag skulle nog rakt upp och ner rekommendera defy+. Har själv den tidigare defy:n och tycker den är grymt bra och efterföljaren är troligtvis ännu bättre.

Bra skärm
    Bra batteritid
    Känns gedigen och hållbar

Sent from Tapatalk

10. Biopower

Mottagna gillanden:
    27

MINA ENHETER

Defy+ vore kanske bäst men som jag sa så är det lite akut. Visst en eller två veckor kan vi vänta men inte längre.

Att köpa en gråimporterad mobil på webben är inte aktuellt utan det ska vara en seriös butik.

11. bernard

bernard Droidmin Moderator

Mottagna gillanden:
    47 179
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Jag skickade nyss iväg en fråga till Motorolas PR-representant i Sverige kring när Defy+ kan tänkas bli tillgänglig i Norden. Det vill säga den nordiska versionen av telefonen. Återkommer under eftermiddagen med svaret.

Edit: Såg förresten att Dustin skrivit ut 2011-11-03 som leveransdatum

12. Biopower

Mottagna gillanden:
    27

MINA ENHETER

Jag ställde frågan till phonehouse kundtjänst och deras uppgifter sa slutet av oktober men just nu visste dom inte...

13. Biopower

Mottagna gillanden:
    27

MINA ENHETER

Det blev sony ericsson active eftersom min chef skulle bestämma och inte ville lyssna på oss. Lite bitter men är lite positivt överaskad måste jag erkänna. Det hade såklart varit bättre med större skärm men den funkar hyfsat. Ett stort minus är att ringsignalen är så låg i mitt BT headset. Knappt jag hör att det ringer ibland om jag befinner mig i bullrig miljö. Kanske finns någon lösning på problemet??

14. Westholma4t

Westholma4t Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    177
    Operatör:
    VIMLA
    Telefon:
    Pixel 7 pro

MINA ENHETER

Operatör:
    VIMLA
    Telefon:
    Pixel 7 pro
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Platta:
    Samsung tab s6
    Övrigt:
    acer Chromebook cp315-1h, mk802 HDMI.
    bra val skulle jag tro om man kollar tåligheten på youtube klipp :)

15. Knäckebrorsan

Knäckebrorsan Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    22

MINA ENHETER

Arc S finns ju för 3190:- på NetonNet just nu, tåligheten vet jag inget om :)

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.