Ny Blade ägare som har lite frågor :)

Diskussion i 'Blade' startad av funkyslayer, 22 sept 2011.

1. funkyslayer

funkyslayer Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Hej nu har jag införskaffat mig en blade via comviqs hemsida. detta är min första smart mobil eller vad man ska kalla det och jag är helt ny till allt detta. jag undrar hur och vad jag ska göra för att få den lite snabbare osv. sen undrar jag lite hur många appar kan man ha på mobilen ungefär? och vad är det första jag bör göra?

snälla när när om ni förklarar lite om roms o så så ta det gärna lite mera ingående hur jag ska gå till väga med att ladda ner och installera dem samt vad jag ska göra/ kan ta bort efter att jag gjort allt som man borde göra. den kommer mewd 2.2 som standard OS stog det med.

:)

2. Tom200

Tom200 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    17

MINA ENHETER

Jag har över 200 appar. Vänta lite med att lägga in ny ROM tills du vet allt funkar.

3. Gnote

Gnote Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Som Tom200 säger så råder jag dig att vänta med att lägga in ny ROM. När du sedan känner att allting fungerar och du skulle vilja få ut mer av mobilen så finns det guider på forumet som steg för steg berättar precis vad du behöver göra. Så det borde inte vara några problem.

4. Yoron

Yoron Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

För det första :)

Biig Credits to you all. När jag först började läsa om Bladen och er entusiasm så var det lite som att be förflyttad till Windows barndom. Vet inte om folk minns win med dos fortfarande, men grejen där var det överflöd av tredje mans applikations som kom med de förhållande vis enkla kraven på programmering. Det skapade den generation av hackers ock kunniga som finns idag. Sen gick dom ifrån det conceptet med NT kerneln, och kraven skärptes, liksom behovet av att programmera i 'rätt miljö'.

Men den där första tiden var en Wild Wild West bonanza, och så cool för oss som var med. Det här påminner starkt om det.

Kallt Kaffe har impat storligen på mig, liksom flera andra här. Men jag har en fråga. Jag har läst om kernels roots and Rom:s till F**se nu, men jag är fortfarande inte säker på vad jag borde välja? Beställde en blade från comviq och vill inte göra bort mig det första jag gör :) Så..

Kanske något simpelt för oss newbies?

Swedish Spring för snabbhet och stabilitet? (2.2 android)

***** för nyast Android

****** om det du söker är stabilitet och hyfsat snabb.

***** Om du är villig att stå ut med vissa problem men vill ha absolut 'speed'.

Eller något liknande :) Ni som använder Romar och applikationern har säkert en del egna idéer på hur en sån ska utformas, detsamma vore coolt med Applikationer. Vilka är ni nöjda med? Och varför?

It's a pleasure being here.

:)

5. pete

pete Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    66

MINA ENHETER

Om man ska byta rom så är det första man bör ta ställning till om man vill använda sig av officiella roms eller sk custom roms. Tror det är sagt att det ska komma en officiell 2.3 uppdatering till blade, annars är det ju 2.2 som gäller där i dagsläget.

Bestämmer man sig för custom roms så skulle jag att man ska sikta in sig på antingen Ginger Stir Fry (GSF) eller Cyanogenmod 7.1 (cm7). SS som du nämner är helt klart en bra rom, men som sagt bygger den på en gammal androidversion och iom att de 2.3 roms som finns är relativt stabila i min mening finns det mindre anledning att köra den i dagsläget.

GSF vs CM7

GSF - Ev något stabilare, bättre batteritid.
    CM7 - Ev något snabbare, mer tweaks och inställningar.

Är ungefär så det generellt sett brukar ses, har dock inte uppdaterat på länge så rullar på med den några månader gamla cm 7.1 rc1. Du gör nog bäst i att prova vilken som passar bäst för just dig.

Yoron gillar detta.
  6. Yoron

Yoron Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Tackar som bugar :)

En fråga till. Är båda överklock bara (GSF CM7)? Jag har alltid gillat att pressa cpu'er, bussar etc, och det är en stor anledning till nyfikenhet för mig. Iden om en mobil som en dator som du dessutom kan tweaka farten i. Och är det bussar eller CPU, eller båda, i så fall?

Jag är förvånad att dom stora har tillåtit Blade att existera :)

7. Evian

Evian Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    285

MINA ENHETER

GSF av senare releaser går att överklocka CPUn med. Om den har överklockad AHB-bus vet jag faktiskt inte.

Yoron gillar detta.
  8. SpajX

SpajX Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    19

MINA ENHETER

Ett tips är att åtminstone skaffa en annan launcher, så telefonen blir mindre hackig. Sök på Launcher Pro eller GO Launcher på market.

9. RoadHazard

RoadHazard Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    71
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 2 XL

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 2 XL
    Som redan har sagts, använd den ett tag för att se att den fungerar som den ska rent hårdvarumässigt. Sedan flashar du in Ginger Stir Fry och blir chockerad över hur mycket snabbare och smidigare telefonen blir (dessutom blir GPS:en mycket bättre, bland annat)!