Ny Blade. Root mm.

Discussion in 'Blade' started by Lasse-hatten, Apr 8, 2011.

1. Lasse-hatten

Lasse-hatten Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Jag har köpt en ny Blade. En Comviq, gen2, så nu har jag några frågor som antagligen redan är besvarade någonstans, men...

Jag har inga planer på att i nuläget lägga på en annan ROM, men jag vill ha den rootad. Främst för att kunna använda Titanium Backup. Jag har provat med Z4roots tillfälliga root, men det fungerar inte, och jag vågar inte använda permanent förrän jag fått OK från sakkunskapen här (eller ett annat, bättre sätt att roota).
    Dessutom vill jag kunna ta bort Comviq-appar och annat jag inte behöver, jag har redan fått varningar om att minnet håller på att ta slut...

Visst finns det en originalrom här https://swedroid.se/forum/showthread.php?t=37364 om det skulle gå fullständigt åt skogen?

2. Mikael R

Mikael R Senior Droid Medlem

MINA ENHETER

Det stämmer mycket bra, jag har också en Comviq Blade med 2.2, och det funkade för mig med Z4root, vilken version använde du? För man måste använda 1.3.0 har jag läst, och rooten försvinner när du bootar om telefonen, eftersom att den bara är tillfällig, så antingen får du se till att inte boota om eller så får du hålla på och roota om :)

3. lono

lono Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

Läser det ofta, men vad menar folk eg med permanent rot? Det finns väl inget sådant, det beror väl på ROMen?
    Som med min Orange San Francisco så försvann ju rotningen varje gång jag bootade om den(körde universalandroot). Men om man lägger in en annan custom rom sen, så är ju de rootade out of the box.

Personligen ser jag ingen anledning över huvudtaget att inte gå hela vägen och rota och flasha in en vettig ROM. Custom-romarna gör bladen så mkt bättre och flexiblare.
    Om du ändå så har rotad så har du väl förverkat garatning oavsett. Inte för att de kommer märka något. Samma om du rotar, flashar ny rom, sen flashar tillbaks till ursprungsromen(nandroidbackup) innan du lämnar in.

4. Mikael R

MINA ENHETER

Jo, det du säger stämmer mycket bra <b>lono</b>, om man lägger in en ny ROM så blir den permanent rootad, tills det att du tar bort ROMen! :)

5. Lasse-hatten

Lasse-hatten Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Hmm! Nu fungerar det!! Jag har 1.3.0, och jag har inte gjort några förändringar sedan jag provade senast (vad jag kan komma ihåg...). Vågar jag prova permanent?

Jag har en OSF, som mer eller mindre har gett upp, och den har jag testat de flesta ROMar på. Jag håller med Dig till stor del, man får "mer för pengarna", men ofta är det någon liten detalj som inte fungerar till full belåtenhet, så nu skall jag köra original (förutom root, då) ett tag, och se hur det går.

En annan sak, enligt Titanium har jag 170MB internt, på min OSF har jag 218MB. Varför?

6. kallt_kaffe

kallt_kaffe Professional Droid Medlem

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10
    Därför att ZTE rökt på och gjort ännu sämre partitionering i generation2 (officiella 2.2 telefoner). De där sifforna är nog millioner byte och inte "mega"-byte.

Gen1 original layout:
    Code:
    /dev/block/mtdblock4     41.3M    /cache
    /dev/block/mtdblock5    207.5M    /system
    /dev/block/mtdblock6    208.1M    /data
    Gen2 original layout:
    Code:
    /dev/block/mtdblock4     37.5M    /cache
    /dev/block/mtdblock5    220.0M    /system
    /dev/block/mtdblock6    162.5M    /data
    Själv har jag 310.9Mb (325 enligt Titanium backup) för data på min Gen2 OSF. :)

7. Mikael R

MINA ENHETER

Om jag har fattat det rätt så går det inte att permanent roota den, jag försökte, men märkte sen att jag skulle temporär roota den och lägga in en ROM så får man permanent... Fast jag är inte helt säker, <b>kallt_kaffe</b> rätta mig om jag har fel är du vänlig! :)

8. Eskimo

Eskimo Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Jag har också en ny Blade ifrån Comviq. Och jag är ganska ny här på Swedroid, så hittar inte så bra. Denna blade är min första Android mobil. Så jag har ingen aning hur man rootar och hur man lägger in Custom Roms. Finns det någon bra länk/tråd här på Swedroid som jag skulle kunna använda mig av? Tack på förhand.

9. kallt_kaffe

kallt_kaffe Professional Droid Medlem

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10
    Det går inte att permanent-roota med vare sig Universal Androot eller z4root på några blades utom möjligtvis de tidigaste modellerna (minns inte säkert). ZTE har för vana att i sina startskript sabba rättigheterna för /system/bin/su och det är orsaken till att rootningen slutar att fungera efter omstart.

Men visst, är man pysslig så bör man efter temporär-rotning kunna mixtra lite så att man får till en permanent rootning men då måste man ha rätt bra koll på vad man gör. Det är enklare att lägga på en färdig-rootad custom ROM. Swedish Spring är Comviq's ROM + root + optimerad kärna + lite annat godis och renstädad från Comviqs skräp som de lusat ner sin officiella ROM med.

10. papinho

papinho Bannlyst Bannlyst

MINA ENHETER

Hur fick du 310 mb? Jag sitter på ginger stir fry och letar efter ett sätt att utöka eller partitionera mitt minne.