Ny DHD som verkar aningen krånglande (?)

Diskussion i 'Desire HD' startad av opA, 11 apr 2011.

1. opA

opA Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Mitt första inlägg på erat forum blir detta :)

Jag köpte min första "touch"-telefon i onsdags förra veckan men kan inte känna att jag är särskilt nöjd med mitt köp.. tycker det är för mycket småsaker som krånglar med den så jag får väl fråga er som är experter om jag ska tåla såhär mycket krångel eller om jag ska göra ett garantiärende av de hela..

Problemen:
    Täckningen åker titt som tätt från botten till full ?
    - Går att ringa för det mesta, men går från ingen stapel, till full täckning, till en stapel.. till full o.s.v. Min gamla Nokia hade inga problem att hålla konstant full täckning.

Den fastnar i sidoläge ?
    - Om jag kör telefonen i "diagonalt" läge men sedan vänder upp telefonen igen får jag skaka den för den ska räta upp sig.. jag trodde de skulle vara lite känsligare iallafall men jag får "dutta" med fingret på telefonen för den ska gå tillbaka till rätt läge.

Meddelande och missat samtal symbolen lyser fast jag läst och sett meddelandet ?
    - Får jag ett meddelande så trycker jag på genvägen på startsidan till meddelanden, läser de sen går tillbaka. Jag får gå igenom menyerna, dra ner de övre rutan där symbolen sitter och klicka mig igenom där några gånger för den ska slockna. Likadant med missade samtal.

Får inte alltid signal om att jag får nytt meddelande ?
    - För de mesta så får jag inget meddelandeljud att jag har ett nytt meddelande, inte heller syns de på startsidan utan de är när jag av en slump går in i meddelandekorgen så lyser de ett nytt meddelande. Ingen brevsymbol högst upp heller som lyser..

... sen har vi då lite saker jag stör mig på mobilen som säkerligen redan tagits upp i andra forumstrådar men känner att jag vill vädra mina åsikter..

Alarmet ?!?
    - Går de ta mig x inte att ha telefonen avstängd och få alarmet/väckarklockan att ringa ??!?
    De första jag gjorde var att testa larmet så slog in klockslag, stängde av mobilen men inget larm kör igång vid den tidpunkten så när jag sätter på telefonen så börjar larmet pipa innan jag ens slagit in pin-koden.. när jag väl kommit in i telefonen finns de inget sätt att stänga av larmet på så får sätta in ett nytt larm någon minut senare samtidigt som larmet piper.. då när de larmet går igång gick de att stänga av larmet.

Ringsignal och högtalarvolym på max men känner ändå det är lågt ?
    - Har jag telefonen i mina arbetsbyxor så är de knappt så jag hör telefonen ringa.. och när man väl har ett samtal tycker jag de är alldeles för låg volym på högtalaren.. får ju leta efter rätt läge på örat för de ska uppfattas som "ok" ljud..

Vädertjänsten hittar inte min stad ?
    - När jag försöker få min stad på vädertjänsten på startsidan så hittar den inte min stad när jag söker.. men går jag in genom menyn in på väder så finns min stad där.. men som sagt så är de inte den staden som står på startsidan ?

Kameran.. 8MP:el skit ?
    - Ta bilder i mörker... verkar inte vara möjligt. De blir mer pixlar än på min gamla VGA-kamera.. i dagsljus blir de rätt "okej" bilder men som sagt i mörker är de rena skiten..

Nåja.. nu har jag fått vädra ut mig lite.. jag känner mig iallafall inte ett dugg nöjd med mobilen.. tycker de va rätt trist att lägga ut 4000:- på en telefon som inte verkar leva ut till sitt rykte som en sjukt bra telefon.

Har säkert glömt av något mer som krånglat med den..

Vad säger ni experter om mina problem och tankar ?

Telefonen är som topic lyder en HTC Desiré HD.

Last edited: 11 apr 2011
  2. io53

io53 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    58

MINA ENHETER

Hur har du tänkt dig att larmet skulle starta om telefonen är avstängd? Skulle larmet gå igång då så skulle ju inte telefonen vara avstängd.
    Kameran är skit i mörker och sålänge man inte rootar så har den rätt lågt ljud. För att få lampan att sluta lysa så måste man dra ner starusbaren och antigen trycka på meddelandet där eller ta clear notifications har jag för mig. Något annat av det du nämer tror jag inte att jag har varit med om. Hoppas du får löst dina problem. Annars tror jag en iPhone skulle passat dig bättre då apple bjuder på en hejdundrans helhetslösning som jag tror du söker :).

3. Vaargen77

Vaargen77 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag tror den där hejdundrande helhetslösningen han söker bara innebär att telefonens funktioner faktiskt ska fungera :)
    Förstår inte varför man ska bli rekommenderad att köpa en iPhone om man vill ha en telefon som fungerar?

Jag känner igen det mesta av det du skriver (utom om alarmet, det fungerar ju såklart inte på avstängd enhet, låt nu bara inte tråden handla om enbart det).
    En del av problemen kommer och går, speciellt det där med sidoläget. Det funkar oftast, men ibland verkar den okänsligare och man får skaka till den.

Det som retar mig mest just nu är högtalaren som börjat dista, samt mottagningen som, precis som du säger, går upp och ner väldigt frekvent.
    Mitt wifi tappar uppkopplingen så fort jag vänder bort blicken, och man måste då "väcka" det igen.

Jag är inte så sugen på att lämna in min, så jag tänkte vänta och se ifall 2.3 fixar problemen.

Tycker bara det är så tråkigt att attityden numera är att det är OK att dyra telefoner man köper inte fungerar som de ska.
    Skulle ni acceptera samma saker om det gällde en bil eller en TV?

4. Avarell_Dalton

Avarell_Dalton Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    743
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro
    På gamla SE, Nokia m.fl funkar det att slå av telefonen och ändå få alarmet så jag kan tycka att frågan är befogad.

Volymen är ett problem, jag har en hörselnedsättning så jag vet. Men, som nödlösning för ringsignalen kan du öka volymen på mp3-ringsignaler med ett program som heter mp3gain (Windows) som var gratis sist jag laddade hem det. Försök också att prova olika signaler, en del är höga, andra låga

5. chucken

chucken Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    318

MINA ENHETER

Jag har inga av problemen förutom kameran då som är helt värdelös i alla lägen!

6. opA

opA Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hypex: Som någon annan sa här så kan många telefoner starta sig själva när telefonen är avstängd för att få igång larmet, så självklart trodde jag om DHD med. Jag har gjort så som du säger och dragit ner statusbaren och läst meddelandet men de händer titt som tätt att symbolen fortsätter lysa.

Vaargen77: Jag får väl ha de i åtanke och vänta på 2.3 jag med.. så får vi se vad som händer :)

Avarell_Dalton: Ska testa ditt tips, tack ! Får ha normal "ring ring" ton nu som låter relativt högt :P

7. Ramboline

Ramboline Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 043

MINA ENHETER

Klicka i Usb Felsökning oxå,meny,program,utveckling,usb-felsökning

8. PeterD

PeterD Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    17

MINA ENHETER

Har du testat att hålla kvar på avtryckaren tills bilden är tagen?

Jag får jättesuddiga bilder när jag bara trycker till på avtryckaren men om man håller kvar på den tills bilden är tagen så blir det mycket bättre.

Tycker inte det borde spela någon roll att man håller kvar den, men det vart en stor skillnad för mig. Så prova det om du inte redan gjort det ;)

9. Avarell_Dalton

Avarell_Dalton Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    743
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro
    Allt snack om varierande signalstyrka fick mig att drömma i natt om en signalmeter som hoppade som en sån där digital va-meter på min telefon :D

Ärligt talat kollar jag nästan aldrig på den, det går ju att ringa på den och det räcker för mig. Vid surfning 3G/WiFi så kan det lagga till lite och då försöker jag flytta fingrarna på telefonen så rullar det på igen men det kan ju vara slumpen, att jag faktiskt har ett problem som ni beskriver.

10. antonholmstedt

antonholmstedt Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    183

MINA ENHETER

Jag har löst suddighetsproblemet genom att använda foto-appen Vignette, den har en inställning som innebär att den inte tar bilden förrens man håller kameran riktigt stilla. Dessutom kan man genom den använda volymknapparna som avtryckare, perfekt! :)

11. dannejanne

dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

Mottagna gillanden:
    9 362
    Telefon:
    9 Pro, X8 Ultra, Pura 70 Ultra

MINA ENHETER

Telefon:
    9 Pro, X8 Ultra, Pura 70 Ultra
    Det kan det göra ibland på min HTC Z ibland också, men upplever inga problem med täckningen så det är nog inget att oroa sig för.

Finns det ingen "clear/rensa" knapp att trycka på när du rullar ner status baren? Den måste jag trycka på för att rensa meddelande om meddelanden. Jobbigt men så är det tyvärr. Det räcker tyvärr inte med att läsa meddelandet av någon dum anledning.

Bugg förmodligen. Det har hänt mig och flera andra också med htc telefoner att signal uteblir vid meddelande. Löses med "easy reminder" appen.

Nej det går inte och detta är värdelöst. Hade denna funktion på min 5 år gamla Samsung telefon och saknar det.

Håller med. Min flickvän med. Ofta jag inte hör luren om jag har den i innerfickan om jag får meddelande etc...

Glöm bilder i mörker. Det går bara inte.

opA gillar detta.
  12. rissoxx

rissoxx Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Den fastnar i sidoläge ?
    - Om jag kör telefonen i "diagonalt" läge men sedan vänder upp telefonen igen får jag skaka den för den ska räta upp sig.. jag trodde de skulle vara lite känsligare iallafall men jag får "dutta" med fingret på telefonen för den ska gå tillbaka till rätt läge.

opA. Du skulle kunna prova att göra en G-sensor-kalibrering om du inte gjort det än. Den typ finsjusterar G-sensorn. Du gör det genom att gå in på inställningar sen skärm sen längst ner står där G-sensor-kalibrering glöm inte att lägga mobilen helt rakt och still och gärna så kameran är utanför en bords kant så den ligger helt rakt. Kan hjälpa har hört att fler andras har blivit mycket bättre av det :)

13. Prodelin

Prodelin Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    12

MINA ENHETER

Som jag skrivit i min andra tråd har jag samma ovanstående fel, det är tydligen mängder av användare som har detta problem och andra som inte märker något.

Vad vi uppfattar som bra högtalarljud är olika mellan människor.

Andra jag ringt till har även klagat på att dom har svårt att höra mig, har du haft detta problem också?

Om jag vänder på mobilen mot munnen så blir det bra men så ska det ju inte vara.

Jag har även problem med Activesync, det verkar som problemet endast uppenbarar sig när man kör över WiFi, jag har rapporterat buggen till HTC och får se vad dom säger.

Själva operativet Android gillar jag starkt men DHD brister på flera punkter och det verkar alldeles för många buggar i mjukvaran fortfarande för att basic funktioner ska fungera tillsfredsställande.

Andra saker är att när man pratar släcks skärmen vilket den ska göra, men när man drar bort mobilen från örat efter avslutat samtal är den fortfarande släckt så man kan inte trycka Avsluta samtal, jädrans tröttsamt, ibland funkar det, ibland inte.

Last edited: 18 apr 2011