Ny funktionalitet: Appar nära min position

Diskussion i 'Frågor, support och diskussion' startad av Appland. Tobias, 5 mars 2012.

1. Appland. Tobias

Appland. Tobias Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hej,

Jag heter Tobias Ekblom och är programmerare på Appland. Vi håller just nu på och utvecklar en ny funktionalitet som vi i dagsläget har döpt till "Appar nära...". Vi ser den som ett nytt sätt för användare att hitta relevanta appar. Det finns två användningsområden.

1. Om jag vill veta vilka appar som är nära mig. Till exempel om jag befinner mig i Göteborg så kommer jag kunna se Västtrafik, Göteborgs City guide, IFK Göteborg, GAIS osv.

2. Om jag är på väg någonstans. Till exempel om jag sitter på båten till Visby och vill veta vilka appar som är relevanta i Visby. Då ställer jag in Appar nära Visby och får upp Gotlandsguiden, Almedalsveckan osv.

Varje utvecklare som lägger upp en app får själva Geo-tagga sin app.

Vad tycker ni om idéen?
    Har ni förslag på bättre namn?
    Vilka städer är bra att ha med?

/Tobias

2. nadam

nadam Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    31
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Sony Xperia XZ1 Compact

MINA ENHETER

Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Sony Xperia XZ1 Compact
    Bra idé om ni har många appar av den typen. Ett alternativt namn kunde vara "I närheten".

Börja med att låta utvecklare geotagga, så ser ni vilka städer, byar eller län som är relevanta att ha med.

Appland. Tobias gillar detta.
  3. Appland. Tobias

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Ja, det låter inte dumt med "I närheten"!

Vi har faktiskt låtit utvecklare tagga sina appar och de sprider sig rätt bra över Sverige. Vi vill inte ha med för många städer heller, kanske 20 st.

Frågan är vad som händer om man väljer de 20 största städerna? Då missar man platser som Visby, Sälen osv som kanske är stora turistmål. Man kan kanske ha län?

4. nadam

nadam Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    31
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Sony Xperia XZ1 Compact

MINA ENHETER

Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Sony Xperia XZ1 Compact
    Kanske bättre att skippa listan med platser. Visa istället de närmaste apparna för den platsen man är på, t ex alla inom 5 mils radie. Om det blir färre än 10 appar så fyller man på med de närmaste upp till 10 mils radie.

Vill man visa för någon annan plats så får man välja plats på en karta (google maps eller någon enklare variant).

5. nadam

nadam Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    31
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Sony Xperia XZ1 Compact

MINA ENHETER

Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Sony Xperia XZ1 Compact
    Så nu har det införts. Förstår inte riktigt varför det ligger under topplistor. Namnet "Appar nära..." känns lite skumt där då de andra listorna har namn som "Nyaste", "Mest nedladdade" etc. Kanske "Lokalt", "Nära" eller "I närheten" skulle passa in bättre.

Jag befinner mig ganska långt ifrån Sverige just nu, men får ändå upp 4 appar som är "nära" mig, alla över 8000 km bort.

Städerna i listan känns inte helt optimalt valda då en del inte har en enda app i närheten. Umeå t ex där närmaste appen är 97 km bort eller Östersund där närmaste appen är 160 km bort.

Många appar hamnar fel också, t ex "AIK Fotboll - Sportkoll", "SL SMS" och "Tyresö kommun Ladda elbil" som alla dyker upp bland apparna för Eskilstuna och Uppsala.

Men jag gillar fortfarande idén. Justera bara parametrarna lite så att bara relevanta städer visas i listan och bara relevanta appar dyker upp i listan för respektive stad.

Lite irriterande också att ni inte cachar positionen och listan med städer. Slöseri med tid, datatrafik och batteri när det hämtas på nytt varje gång man går in på "Appar nära..."
    Här kan ni läsa mer om det:
    http://android-developers.blogspot.com/2011/06/deep-dive-into-location.html
    http://blog.radioactiveyak.com/2012/03/understanding-mobile-radio-state-to.html

Appland. Tobias gillar detta.
  6. Appland. Tobias

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Ja nu är det uppe! Vi hade lite problem med vart vi skulle placera den och slutade på topplistorna till slut. Jag gillar "Lokalt", "I närheten". Vi valde namnet "Appar nära..." då vi ville få in att det kunde variera, alltså: "Appar nära Min Position" "Appar nära Göteborg" osv. men jag har aldrig riktigt tyckte det har varit ett bra namn. Ska ta till mig och föra vidare! Tack!

Haha... 8000 km låter inte direkt nära. Vill gärna se den skärmdumpen ;)

Vi stod lite i valet och kvalet där: Ska vissa städer inte ha några appar alls eller ska vi iaf visa några på varje stad även fast de inte är relevanta?
    Nu har vi kriteriet: Maximalt avstånd 120 km. Om det är färre än 4 appar inom 120 km så fyller vi på tills det blir 4 stycken, därav Östersund 160 km bort.

Vi jobbar på att få in flera appar knytna till position så att det inte ska bli så dåliga listor. Sen kan man kanske minska avståndet till 50 km så att man inte ser AIK i Eskiltuna.

Men det känns som det stora problemet just nu är att vi inte har tillräckligt med appar i städerna? Vad tror du förresten om en karta där man kan se apparna? Eller har du någon annan idé om hur man kan utveckla det?

Vi cachade inte positionen då vi tänkte att den skulle kunna vara inaktuell när man kommer tillbaka. Sen funderar vi på att göra en appjakt så vi vill att den ska updateras kontinuerligt. Listan med städer borde vi verkligen kunna cacha. Länkarna var toppen!

7. nadam

nadam Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    31
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Sony Xperia XZ1 Compact

MINA ENHETER

Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Sony Xperia XZ1 Compact
    Bifogad :)
    Känns som ni har börjat i fel ände. Det är apparna som är det relevanta, så kolla var apparna är och välj sedan städer utifrån det. Fyll sedan på med fler städer vartefter det dyker upp fler geotaggade appar.
    Helst ska det vara olika avstånd beroende på hur stor staden är, men 50 km låter rimligt med de appar ni har idag.
    Japp, just därför jag tycker ni ska minska antal städer och fylla på senare.
    En karta låter intressant, men jag tror framför allt att det skulle vara användbart för er själva. Då kan ni tydligt se var det finns många appar och välja städer och avstånd efter det.

Bifogade filer:

Last edited: 28 mars 2012