Ny hårddisk i bärbar HD

Diskussion i 'Off Topic' startad av roffe99, 25 aug 2012.

1. roffe99

roffe99 Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    9

MINA ENHETER

Tänkte få hjälp förhoppningsvis av datorkunniga personer i detta forum.

Skall byta ut min HD 80GB i min HP pavilion bärbara dator mot en ny Seagate 250GB SataII disk.

Har koll på det mesta, tror jag, men har två antagligen dumma frågor.

1- Skall man formatera/förbereda den innan man sätter in den eller utföra några åtgärder då ju den gamla HDn försvinner och gamla C blir tom?
    2- Har använt HP recovery disk creator för att skapa 3 egna återställningsskivor på DVD+r - alltså inga HP skivor -med återställning av Windows och andra inställningar som återställer datorn till utspungligt skick. Undrar bara hur man startar upp datorn från återställningsskivorna DVD - sker det automatiskt och man svarar på frågor eller måste man vidtaga någon åtgärd - trycka på någon knapp? Det går ju inte att starta från Windows via PF11 eller liknande.

Tacksam för svar.

2. Buzz

Buzz Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    2 217

MINA ENHETER

Nej, du behöver inte förbereda den nya hårddisken.

Det är förmodligen helt enkelt så att du stoppar i första återställningsskivan och startar datorn, sedan får du förmodligen ett val att starta från återställningsskivan eller från hårddisken. Du kan prova det här redan innan du byter hårddisken. Se bara till att bryta innan den faktiskt börjar skriva över hårddisken om det är något du vill ha kvar på den gamla. Det brukar framgå ganska tydligt när det görs.

3. Arvid719

Arvid719 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    54

MINA ENHETER

Se bara till så nya disken kommer formaterad som ntfs och inte fat32 vissa diskar kan nämligen göra det.

Sent from my Xperia S

4. Buzz

Mottagna gillanden:
    2 217

MINA ENHETER

Spelar det någon roll? Det tar väl återställningen hand om när det gäller en systemdisk?

5. roffe99

Mottagna gillanden:
    9

MINA ENHETER

Skall förtydliga - det är alltså inga färdiga systemdiskar från HP eller liknande - det är alltså "tomma" Verbatim DVD+r som HPs interna Recovery creator har skapat som återställningsskivor för att återskapa operativsystem XP etc - så jag antar att det automatiskt blir ntfs.

6. Buzz

Mottagna gillanden:
    2 217

MINA ENHETER

CD/DVD har aldrig FAT/NTFS utan ett eget filsystem, t.ex. iso-9660 plus tillägg för CD. Systemdisken jag menade är den hårddisken som operativsystemet (dvs windows) ligger på, t.ex. "C:".

Jag undrar om inte Arvid719 tänkte på externa usb-hårddiskar som ofta kommer förformatterade till antingen FAT eller NTFS. Interna hårddisker är (vad jag vet) sällan eller aldrig förformatterade utan det får göras t.ex. när man använder återställningsskivorna, oavsett om du gjort skivorna själv eller fått färdiga från HP.

7. roffe99

Mottagna gillanden:
    9

MINA ENHETER

Byte av hårddisk och ominstallation klar

Jo, det är med en viss tillfredställe jag kan konstatera att byte av hårddisk och ominstallation av windows och programinställningar gick smärtfritt i alla avseenden.
    Den nya hårdisken från Seagate på 250GB satt snyggt på plats och anpassningen och gränssnittet var det rätta och återställningen av DVD skivorna var ju enkelt man startade upp - angav F - och sen identifierades och formaterades allt automatiskt till C och NTFS. Man fick ju iofs uppdatera en del drivlinor och installera om Norton Identity m m men det var ju inget problem.

Nu har man en tyst HD som spinner fint och 75% ledigt på C.

Tackar för tipsen. ;)