Fick min Hero i fredags och jag har lite frågor. Först om aktiva applikationer och minnet. Jag använder mig av appen taskpanel för att sänga av vissa applikationer som för tillfället inte används. Jag har märkt att när jag startar om telefonen och stänger av allt som inte ligger i ignore list hamnar jag på runt 70-80 MB available memory. Har jag haft telefonen igång ett tag har minskar minnet efter att alla program är rensade, vanligt är att jag då har 50-60 MB tillgängligt minne. Är allt som det ska eller har jag möjligtvis en minnesläcka i nån av mina appar? Undrade lite vad som egentligen händer när jag stänger ner vissa appar, t.ex om jag stänger av e-post och meddelanden, betyder det att jag inte kommer se om jag får sms/mail? Sen verkar jag ha lite problem med market. När jag försöker ladda ner nånting från market händer det ofta att nedladdningen inte börjar, kollar jag i "mina hämtade program" så fastnar den på "Börjar hämtning...", det här burkar åtgärdas genom att starta om WiFi (inte testat hur det är med mobilnätet då jag inte har fått mitt surfpaket aktiverat än). Sist undrar jag om det finns någon typ av adblock. Har sökt lite och har sett att det finns en app som heter AdFree, men som kräver root, vilket är något som jag inte har planerat att göra just nu. Det finns inget alternativ till oss som inte har rootade telefoner?
När du stänger av tex sms är det inte tjänsten sms som stängs av utan appen...så har jag förstått det i alla fall. Du kommer fortfarande få sms men det tar lite längre tid att kika på det eftersom sms-appen måste öppnas (?).
Efter lite testning så verkar det fungera för sms men inte för mail (förmodligen då appen måste vara igång för att synca mot mailservrarna).
Ett råd som du kan hitta i flera trådar i flera forum är att sluta använda taskpanel eller liknande program. Android sköter minneshanteringen och stänger och startar processer själv allt efter behov. Det du i bästa fall gör är att du segar ner telefonen då den måste återstarta processer du stängt ner. Själv använder jag advanced task killer enbart då en en app krånglar och stänger då enbart den krånglande appen. Angående Market/Butiken så måste du använda 3g första gången för att aktivera och godkänna vilkor. Sen är det bara att köra wifi
"Angående Market/Butiken så måste du använda 3g första gången för att aktivera och godkänna vilkor. Sen är det bara att köra wifi." Är detta verkligen bekräftat? Jag körde via Wifi första gången och har inte haft några problem.
Alltså, jag hade inga problem första gången jag startade market och jag kan ladda ner program därifrån, bara det att nedladdningen vägrar starta såvida jag inte stänger av och sätter på WiFi.
Ok jag trodde du hade det vanliga problemet som tas upp i var och varannan tråd, tex https://swedroid.se/forum/showthread.php?t=2338 Kan det vara taskpanel som ställer till det genom att döda nån nödvändig process kanske? @ D-Droid Jag vet inte om det är 100% bekräftat men problemet dyker upp i väldigt många trådar och lösningen verkar alltid vara att slå av wifi och godkänna villkoren via 3g
Marketproblemet verkar orsakas av min router. Testade idag med skolans trådlösa och fungerade klockrent. Är väl nån konstig inställning i routern här hemma :/