Ny inom android mob..

Diskussion i 'Desire HD' startad av Krinko, 27 feb 2011.

1. Krinko

Krinko Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hej! Har precis beställt mig en htc desire hd och fick syn på denna sida, tänkte fråga er om lite info och inställningar man gärna gör när man får telefonen.

Jag har skummat igenom lite snabbt på forumet och snappat upp lite frågor :)

roota, soft root osv. har förstått att du går från begränsad användare till Administratör.. Vad har man för mer möjligheter om man nu gör detta? några nyttiga?

sen en klassisk fråga säkert, vilken är den vanligaste gpsen folk kör med?

fick också reda på att det ligger döljda apps som drar ström, finns det något program åt det? eller något bra tips på att få ner förbrukningen så att batteriet håller längre.

Sen har jag inte så mycket, ni kanske har något ni rekommenderar man bör göra.. ;)

2. erlend

erlend Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    19

MINA ENHETER

om man är en helt vanlig användare så är inte root så nödvändigt. det låser upp de "extremaste" funktionerna kan man säga. som: klockning, flashning m.m

så jag skulle inte ha rootat den om du inte har problem med batteriet. då kan du klocka ner den när den ligger i viloläge. de dolda appsen drar väldigt lite batteri. du kan "döda" dem genom att installera en "task killer" men det gör mer skada än nytta

3. Krinko

Krinko Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Tackar så mycket för snabba svar! Okej nu fick ja lite mer på fötterna :P

Okej, klocka osv har jag inte lust med. Och då skippar jag att röra dom sakerna.

4. erlend

erlend Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    19

MINA ENHETER

har ingen aning vilken gps folk kör med men tror den inbyggda är bra :D

5. modstar

modstar Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    40

MINA ENHETER

Använder Copilot och tycker det är överlägset htcs egna, då htcs egna inte gärna vill hitta alla adresser så smidigt..

6. Magnus

Magnus Först på /forum Medlem

Mottagna gillanden:
    500

MINA ENHETER

Vad kör du med för telefon nu? Exportera dina kontakter till gmail kontakter, någon jobbig timme nu men nästa gång du byter mobil skriver man in sin gmail och vips är alla kontakter i mobilen.

sök på sms backup på market, finns en drös med olika program för det ändamålet.

Använder inte någon navigator app. Men vill jag se en karta så är det google maps jag tittar i.

7. Phpanos

Phpanos Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    61
    Telefon:
    Nexus 6P

MINA ENHETER

Telefon:
    Nexus 6P
    Vet inte om det gäller på ALLA Htc Desire HD lurar men det är många som har haft problem med att luren börjar lagga lite pga av att cpun är i högvarv. Något som visat sig lösa problemet och snabba upp telefonen ganska mycket är att göra detta:
    In på Inställningar->Program->Utveckling och bocka för USB-Felsökning.

I och med att du inte är familjär med mobilen och för att den är så ny så kanske du inte märker ett lagg i början, men sen när du har en massa appar som du ska scrolla igenom så kommer du nog märka det.

8. ekke201

ekke201 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Det är därför man byter ROM :D

Sent from my Desire HD using Tapatalk

9. Krinko

Krinko Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Tja! Gpsen löser sig nog allt eftersom, får väl kika runt lite mer. Som sagt min första "smartphone" så jag har en c902. Ska kika lite på det där med gmail och kontakter, verkar vettigt! :)

Jag har en kompis som påstår precis som du att den kan "lagga" till ibland och vara seg, därför ställde jag frågan om det finns dolda program som drar ner prestandan ;)

Rom, vad handlar det om? verkar intressant..

tackar för alla svar !

10. Magnus

Mottagna gillanden:
    500

MINA ENHETER

Nä du ska inte kika på gmail och kontakter ;) du ska göra det. Lite skämt o sidor.

Du kan börja redan nu med kontakterna.
    Du har en SE ser jag och det är enkelt att få över dom till google kontakter.
    Vill du ha utförligt hur du gör så kan jag förklara.

11. Krinko

Krinko Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

ja jätte gärna! :)

12. Nale72

Nale72 Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    10

MINA ENHETER

13. Magnus

Mottagna gillanden:
    500

MINA ENHETER

I din SE C902 så går du in i kontakter och väljer alternativ och väljer avancerat och väljer spara på minneskortet.
    Sen tar du och kopplar in minneskortet i datorn, antingen med minneskort läsare eller kabel.
    Sen väljer du i mappalternativ att du ska visa alla dolda filer. \system\PIM där är en fil .vcf

Sen i webbläsaren i datorn går du in i gmail.com och loggar in på ditt konto och där väljer du kontakter och fler åtgärder och importera och väljer din .vcf fil. om du vill så kan du lägga dessa i en ny grupp som du kallar vad du vill (typ telefonkontakter eller något sånt.)

Sen när du får din android så loggar du in med din gmail konto och i kontakter meny-visa och väljer google. klart.

14. Krinko

Krinko Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Tackar för tipset!

Läst att gingerbread q2 ska komma till våran phones i juli.. sen sätt folk som skriver, orkar inte vänta ja rootar den istället.. vadå innebär det? kan dom få gingerbread Q2 via att roota sin tele? För att läst att tele ska bli mkt snabbare med denna updatering..

15. robbanos

robbanos Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    24

MINA ENHETER

Root gör man för att kunna ändra på mer än vad som tillåts av systemet från början, som tex att ta bort program som normalt inte går att ta bort. Finns även möjlighet att ladda in en annan ROM som tex bygger på gingerbread (2.3) precis som du redan visste. Roota inte om du inte är helt säker på vad du gör eftersom du kan bricka mobilen och då gäller inte garantin..
    Jag har inte rootat min DHD eftersom jag tycker att den har det mesta som behövs redan. 2.2 tillförde en hel del till Android som tex att flytta apps till minneskortet mm.

HTC locations som medföljer DHD funkar helt ok, den stora fördelen är att kartorna ligger på minneskortet.
    Jag själv använder (de få gångerna jag använder nåt navigatorprogram) Google navigation men det finns inte officiellt i Sverige än. Det bästa är faktiskt att använda Google Maps då jag normalt bara kollar upp var adressen är och sen kör old school efter skyltar. Men jag har väl lite större körvana än merparten av folket här.
    Bara fråga på om du har fler frågor, kan även maila dig vilka olika apps jag har installerat om du vill det.

Last edited: 28 feb 2011
  16. Phpanos

Phpanos Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    61
    Telefon:
    Nexus 6P

MINA ENHETER

Telefon:
    Nexus 6P
    Bara för att förtydliga det hela så heter inte uppdateringen "Gingerbread q2" utan bara "Gingerbread" som är version 2.3. Q2 står för quarter 2 vilket betyder andra kvartalet på året som det sägs ska släppas då :)

17. robbanos

Mottagna gillanden:
    24

MINA ENHETER

ja nu vet vi det

18. Krinko

Krinko Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Tackar så mycket för nyttig info.. ! Om man brickar telefonen, går det inte att återställa den till fabriksinställningar då, eller går cpun sönder tex?

Maila jätte gärna lite bra apps, alltid kul att kika på ;) Och ingen som vet om det finns gps till tunga fordon? jobbar som chafför, tänkte på bk1 vägar och höjder osv..

mvh!

19. robbanos

Mottagna gillanden:
    24

MINA ENHETER

Brick= tegelsten, då är den helt död.
    Jag kör oxå lastbil men har inte letat så noga. Tror inte det finns, inte ens Scanias navigator visar bärighet höjdskillnader mm. Vet att Svea skog ska ha ett väldigt bra navigatorprogram till deras bilar/skogsmaskiner men att få tag i det är nog inte så lätt.

20. Krinko

Krinko Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Okej då förstår jag :) Låter ju inte så kul om den stendör :P

Okej, trodde det skulle vara lite större utbut på gps till tunga fordon, men är ju inget måste.. tänkte bara på om det fanns, finns ju det mesta.. alltid kul och pröva nytt ;) Men skicka gärna lite apps förslag hade vart schyst!