Ny mobil eller nytt batteri?

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av Emptydroid, 18 okt 2016.

1. Emptydroid

Emptydroid Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    17
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 Edge

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 Edge
    Hej! Jag har nu börjat tröttna ordentligt på batteriet i min galaxy s4 då jag behöver ladda telefonen minst 2ggr per dag vid normalt användande...

Så nu hoppas jag att någon kan hjälpa mig med mitt beslut så fördelar upp problemet o två frågor;
    1. Skulle det batteritiden bli mer normal om jag skaffade ett nytt orginalbatteri?
    2. Om jag skulle bestämma mig för en ny telefon; vilken skulle jag ha satsat på.
    Jag har tittat på ID2ME 1D-1 (1190kr), Lenovo Moto G4 Plus (2490kr), Sony xperia Z5 compact (3890kr) samt LG G5 (kampanj på cdon just nu då den kostar 3990kr)

Jag använder inte mobilen till mycket annat än att ringa, smsa och surfa samt spela pokemon go. Jag har egentligen bara 2 krav; bra batteritid (minst en dags normalt användande) och bättre kamera än min nuvarande telefon (galaxy s4). Inofficiellt så vill jag att den klarar pokemon go, men det är inget betydande krav. Stroke på luren spelar ingen roll.

Eftersom jag är student så känner jag att 4000kr är maxgräns för vad jag kan lägga ut på en telefon.

Tack på förhand.

Tom

2. pacmeyer

pacmeyer Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    627

MINA ENHETER

Batteriet är nog ganska trött, så visst skulle det bli skillnad med ett nytt.
    Dock kanske det är läge för en uppgradering och mitt förslag är nog då G4 plus som jag förstår ska vara mycket prisvärd och med bra batteritid.

bernard gillar detta.
  3. R3b0rn

R3b0rn Impartial Droid Moderator

Mottagna gillanden:
    6 774
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Apple iPhone 17 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Apple iPhone 17 Pro Max
    Nexus 6p ligger ju i ditt intresse skulle jag tro. Grymt hopp från en s4

G5 är inte illa det heller

bernard gillar detta.
  4. flipp

flipp Android Expert Moderator

Mottagna gillanden:
    8 873
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Instämmer. Tror också G4 Plus är det bästa valet eftersom du både får bra batteritid och en bra kamera till ett svårslaget pris. Kameran på G5 är bättre men batteritiden är troligen sämre och den är väsentligt dyrare. Sedan har ju G4 Plus en större skärm, något som jag personligen ser som ett plus men det kan ju vara en nackdel om du vill ha en smidigare telefon.

bernard gillar detta.
  5. Emptydroid

Mottagna gillanden:
    17
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 Edge

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 Edge

Tack för era svar. Har kollat på 6p men är mer inne på antingen G4 Plus eller LG G5. Jag tänker att om jag väljer G5 så kanske den är mer "framtidssäker"? Samtidigt så kanske G4 Plus står sig lika bra om 3 år eller så? Någon som vet hur exempelvis Moto G eller Moto G2 står sig idag? LG G5 är med i matchen av anledningen att de tidigare modellerna (åtminstone fram till G3) har varit bra telefoner med bra prestanda, batteritid och kameror.

Tar gärna emot fler förslag och tankar. :)

6. flipp

flipp Android Expert Moderator

Mottagna gillanden:
    8 873
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Moto G eller Moto G2 står sig väl inte jättebra idag. Hade en G2 ifjol och den kändes ganska lågbudget. Dock tycker jag G4 Plus känns lite mer påkostad än vad t.ex. G2 kändes när den släpptes, så den är nog lite mer framtidssäker. Ytterligare ett alternativ är kinaimport. Då får du betydligt mer för pengarna och du kan slå till på t.ex. Xiaomi Mi 5 eller Mi 5S.

Emptydroid gillar detta.
  7. vulfgar

vulfgar Senior Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    232
    Telefon:
    OP 9

MINA ENHETER

Telefon:
    OP 9
    ROM:
    stock med root
    Info:
    Launcher: Nova
    G5 är ju en premiumtelefon till ett mkt bra pris. Inga problem med pokemon go. Kameran är superbra och så finns ju dessutom vidvinkelkameran.

När det gäller batteritid så verkar det variera. Jag har väldigt bra batteritid på min, standby när jag sover drar den max 5% och då stänger jag inte av wifi eller plats. I flygläge drar den 1%. En del tycks däremot ha problem med att den drar mycket (jag tror dock det gäller de flesta telefonmodeller).
    Den har snabbladdning.

Emptydroid och chraist gillar detta.
  8. chraist

chraist Replicant Moderator

Mottagna gillanden:
    9 077
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Telefon 2:
    Google Pixel XL
    Telefon 3:
    Apple iphone 15
    bernard, Emptydroid och vulfgar gillar detta.
  9. vulfgar

vulfgar Senior Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    232
    Telefon:
    OP 9

MINA ENHETER

Telefon:
    OP 9
    ROM:
    stock med root
    Info:
    Launcher: Nova
    CAMmodulen ger ju också extra batteritid. Iofs blir luren lite större o tyngre med den, men man å andra sidan slipper man sladd till externt batteri om man är inbiten pokemon go-spelare. [emoji14]

bernard gillar detta.
  10. Emptydroid

Mottagna gillanden:
    17
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 Edge

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 Edge
    Tackar så mycket för era svar :) haha, sådan inbiten pokemonspelare är jag inte ^^. Har i alla fall skaffat ett nytt batteri till s4an och hoppas nu på att batteritiden ska bättras. Eftersom telefonen fungerar perfekt på de sätt jag vill så känner jag inget direkt behov av ny telefon ännu Diverse kampanjer pågår hela tiden, så kan nog hoppa på något bra när mobilen blir hopplös att använda haha :)

Jag tackar för allas svar och hjälp :)

vulfgar och chraist gillar detta.
  11. Emptydroid

Mottagna gillanden:
    17
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 Edge

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 Edge
    Jag kan meddela er som är intresserade att det blev en S7 edge som fick ersätta min trotjänare S4. Är mycket mycket nöjd hittills, även om jag inte haft telefonen särskilt länge så känns den mycket gedigen och ett väldigt bra lyft från S4. Direkta intryck är att skärmen är helt underbar och kameran superb, batteritiden kan jag inte uttala mig om ännu, men det känns som om den inte kommer att svika mig haha :)