Ny mobil, hjälp med fördelar/nackdelar

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av lupus, 3 maj 2012.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.
  1. lupus

lupus Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    28

MINA ENHETER

Nu när SGS3 äntligen är annonserad är det dags att välja vad som ska ersätta min gamla trotjänare. Jag har komponerat ihop en lista på för- och nackdelar på kandidaterna, som jag skulle uppskatta om Swedroids medlemmar hjälpte mig att fylla på.

Galaxy Nexus
    + Vanilla Android/upplåst (alt. upplåsningsbar?) bootloader/öppna drivrutiner(?)
    + Utbytbart batteri
    + Softbuttons, gillar inte halvmesyrerna med kapacativa knappar.
    + Billigast
    +/- "Fortified glass" istf. Gorilla Glass som övriga.
    - Batteriet
    - "Långsammast"
    - Pentile
    - Bluetooth 3.0 (4.0 för övriga)
    - Plastig (?)

Galaxy S3
    + SDcard
    + Glonass
    + Utbytbart batteri
    + Störst batteri
    + Trådlös laddning
    +/- Antagligen prestanda minst i samma klass som S4/Tegra3
    - Pentile
    - Antagligen ingen officiell metod för upplåsning/flashning.

One S
    + S4 Krait
    + Aluminium
    + Minst
    +/- Glonass, men ej aktiverat?
    - Upplösningen/pentile
    - Ingen NFC

One X
    + Skärmen!
    - Dyrast (i nuläget)

Som det kanske märks har jag minst koll på One X :) Det känns lite som det är en väldigt bra telefon, men som liksom inte står ut på något sätt i konkurrensen (bortsett från skärmen och möjligtvis polycarbonat chassit).

Jag hade iofs. gärna velat ha en telefon som inte var riktigt så stor som dessa är. Alternativet hade väl varit Xperia S...men måste erkänna att jag inte är något fan av Sony och inte heller överdrivet imponerad av designen.

I nuläget är det väl Nexusen som ligger bäst till för mig tror jag. Jag spelar aldrig spel på telefonen och känner inte heller att kvaliten på kameran gör något från eller till för mitt bruk. Att den är billigast är naturligtvis trevligt, men långt ifrån avgörande. Det som oroar mig mest är batteriet, som inte direkt imponerade i Swedroids test.

Något jag missat?

Last edited: 4 maj 2012
  2. lindman

lindman Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    36

MINA ENHETER

Står i samma position, blir troligtvis S3 för mig. Anledning:
    - Tycker den blåa är otroligt snygg
    - Trådlös laddning
    - Stort batteri
    - Perfekt skärmstorlek
    - Den känns framtidssäker och kan nog hålla sig länge på toppen
    Största minuset är väl att den har TW och inte Vanilla eller Sense

3. Dawe

Dawe Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    11

MINA ENHETER

Det finns för och nackdelar med alla telefoner beroende på vad man prioriterar. Innan jag skaffade min One x testade jag One s som också är skön fast har inte lika bra eller stor skärm. Testat galaxy nexus också men jag tycker inte den är lika skön att använda som One s eller One x. Den är plastig men känns inte lika plastig som gs2 t ex. Det jag absolut inte gillar med den är volymknapparnas placering på sidan tycker de sitter för långt ner. Sony experia s gillar jag inte då designen inte faller i min smak och den är för kantig och plastig och tycker ikonerna blir små med den höga upplösningen på den lilla skärmen jämfört med One x men det kanske går att ändra. Det jag har mest mot den telefonen är dock kapacitiva system knapparna de är helt värdelösa gentemot både One s och One x som tät varje gång utan problem och är lätta och sköna att trycka på. Positivt dock med dedikerad kamera knapp. Sgs 3 vet ej men lär vara lik One x på många sätt. Gillar inte direkt designen och samsungs plats telefoner är som Sony föredetta SE inget jag gillar kvalitén känslan i handen är inte alls lika bra. Jag tycker min One x har väldigt hög kvalitet och bra känsla i handen. Har tidigare haft legend och Desire s.

One s är den telefonen av de du nämt ovan som du lättast kan handskas med i en hand och troligen som har bäst batteritid och sedan sonys nalle.

Jag skulle invänta till samsungs nya s3 finns ute i butik så du kan känna på alla och pröva dig fram ordentlig innan. Mitt råd är gör det och köp inte telefonen då utan låt det gå en dag och fundera vad som kommer passa dig bäst, vilken som kändes bäst och gå tillbaka en dag efter eller tills du funderat färdigt och förhoppningsvis kunnat utesluta många och testa de som är kvar. Då bestämmer du dig för den du ska köpa.

Det är bara mitt tips och du bestämmer helt och avgör själv. Ingen annan kan eller ska göra det åt dig.

Sent from my HTC One X

4. lupus

lupus Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    28

MINA ENHETER

Det är en annan sak som får mig att tveka på att köpa en halvår gammal telefon som Nexus. Även fast jag försöker rationalisera med att jag inte spelar och att den säkert inte på något sätt är långsam, vill man ju på någon nivå alltid ha det senaste :P

Jo, tanken var att oavsett vänta tills SGS3 finns i butik. Jag har trots allt suttit och tryckt på min Mini i två år nu så jag tror nog att jag kan hålla ut i några veckor till. Lite av tanken med tråden var mest att skapa ett underlag så man/jag lättare kunde vikta för- och nackdelar mot varandra.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.