Ny mobil. Hjälp mig!

Diskussion i 'Allmänt' startad av klar, 11 dec 2010.

1. klar

klar Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Har nu fått nog av min mobil och tänkte köpa en ny. Dock finns det ju så många alternativ så jag skulle vilja ha lite hjälp här! Här är några jag har spanat in; "Iphone 4g, sony eriksson x10, samsung galaxy S, samsung omnia, 7 lg optimus 7, htc 7 trophy, samsung wave "
    Jag vill ha
    -Inget lagg, trött på mobiler som hänger sig, vägra rotera sig när man vänder på dem, låser sig när det händer för mycket
    -Ett mjukt operativsystem,trött på mobiler som hänger sig när man startar applikationer för att sen öppna sig direkt, och försöker man avbryta uppstarten tar det en extra minut för mobilen att uppfatta det. Eller tex. min nuvarande mobil då ifall ett alarm går på när mobilen varit avslagen så hänger sig mobilen men alarmklockan går fortfarande. Tar man ut batteriet så försvinner alla inställningar direkt.
    -Mycket applikationer, GPS, kompass, lampa. Ni förstår, roliga grejer som kommer till användning då och då.
    -Pålitlighet, ingen mobil som ramlar i tusen bitar om man tappar den på golvet eller sim-kort som blir lösa om man så mycket som knackar på telefonen.
    -Ett genomtänkt operativsystem, har för nuvarande en nokia 5800. på den kan du tex. inte ställa in väckarklocka för varje dag, du måste sätta en tid för hela veckan.. ej fullständiga funktioner helt enkelt.
    -En skärm som inte ger upp direkt det blir några repor på den, min 5800 har fått sig några repor under åren och kan knappt användas nu.

Grejer som inte är viktiga
    -kunna spela musik och film
    -gå in på twitter, facebook osv.
    -surfa
    -kamera

Viktigast är nog applikationerna och att operativsystemet känns mjukt. Och såklart ska mobilen kännas ordentlig och inte som en jäkla plastbox.
    Jag har tänkt mycket på en Iphone då jag har mycket goda erfarenheter av min Ipod, men de är rätt dyra. Finns det några andra fler mobiler som kanske skulle passa mig?

2. softarn

softarn Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    9

MINA ENHETER

Om de sakerna inte är viktiga, får man fråga vad du ska använda mobilen till egentligen? Ska du köpa telefon nu är nog iPhone bäst för dig, kan du vänta så vänta några månader på telefoner med nya android versionerna. Hoppas på att de har bättre flyt.

Edit: Köpråd är nog rätt forum för detta

Last edited: 11 dec 2010
  3. anderzzun

anderzzun Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

det är mycke krav du ställer

men i dagens läge så är inte allt smärtfritt

med alla dom kraven så får du nog ingen mobil

4. Troppus

Troppus Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Det bästa är att kolla att CPU:n på mobilen du tänker köpa inte är för slö om du är kräsen, låta skyddsplasten sitta kvar, inte installera för många program och inte köra alla samtidigt.

Vad gäller iphone 4 är att det är en jättebra mobil, men den är dessvärre mera ömtålig än iphone 3gs exempelvis.

5. klar

klar Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Är en pålitlig mobil med ett smärtfritt operativsystem för mycket att begära? :(
    Illa, illa. Jag vill ha mobilen till att ringa och smsa men också kunna använda på vandringar och långa färder. alltså skulle gps och kompass vara bra. däremot är det inget bra om den hänger sig och sakta rasar sönder när man verkligen behöver den. Känns de kraven mer rimliga?

6. softarn

softarn Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    9

MINA ENHETER

Smartphones är ömtåliga, går inte att komma ifrån. Annars är det självklart inte för mycket att begära. Jag tror iPhone är det som passar dig bäst i dagsläget men det känns onödigt att betala 6000kr för en iphone när det finns mobiler för 1500kr som klarar allt förutom roliga appar.

7. kanske

kanske Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    41

MINA ENHETER

Haha, till och med jag stör mig på alla stavfel!

8. henca

henca Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    211

MINA ENHETER

Jag har ingen egen erfarenhet av den telefonen, men då det låter som om du vill ha en lite tåligare smartphone så verkar Motorolas Defy ligga nära till hands:

http://www.expansys.se/motorola-defy-android-smartphone-eu-203466/

Men sen var det ju det där med att ta med sig telefonen på långa vandringar... Oberoende av vilken smartphone du väljer kommer du nog finna att den behöver laddas varje dag. Om du dessutom tänker använda GPSen i telefonen kanske du rentav måste ladda den flera gånger per dag.

m v h Henrik

9. klar

klar Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

tack för svaret! Är ingen av de andra mobilerna jag skrev ens i närheten av Iphone? jag tycker inte det är för mycket begärt av en mobil att klara bli tappad i marken, men som med allting klarar mobiler inte hur mycket stryk som helst såklart.

"X10fan" Jag är ledsen att du råkade ut för felstavningar. Jag kommer dubbelkolla varenda ord i fortsättningen så jag vet att arma stackare som du inte behöver lida! ;)

10. anderzzun

anderzzun Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

varför ens hänga upp sig på lite stavfel?? ;)

11. 1an

1an Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Kanske en nexus one? Den verkar ju relativ tålig, kommer få uppdatera OS.

Annars kan du ju köpa någon iphone, t.ex. 3g begagnad.

12. Dirk Diggler

Dirk Diggler Android Medlem

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Det finns ingen telefon som möter det du vill ha.

iPhone är mjuk med mycket apps men går sönder om du tappar den.
    Android är inte lika mjuk men många modeller håller bättre för tapp och har "lika många" apps.
    WP7 är mjuk som attans, och håller bättre än iPhone, men har inte många appar än.

Men om det viktigaste inte är att kunna göra vad du vill med telefonen, som att ordna om hur det ser ut på ditt "skrivbord, utan det viktigaste istället är applikationer och att den är "mjuk" passar iPhone bra för dig.

13. TrueDesire

TrueDesire Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

hade hellre skaffat en "riktig" gps om man måste använda funktionen ofta, mobilerna fungerar korta stunder men sen, då tar batteriet slut och man kan inte ringa någon.
    ska man använda mobilen som gps/kompass på vandring och man kommer lite vilse(?)
    vem ska man då ringa efter råd?

gps till bilen går bra då de går ladda.

kan tyvärr inte ge råd om vilken mobil som verkar kanske just intressantast just för dig, men att förlita sig på gps i en mobil det är lite väl vågat i mina ögon.
    då bör man ha reserv telefon eller batteri med sig (om man ska vandra omkring)

14. josåatt

josåatt Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    118

MINA ENHETER

Håller med de flesta om att det verkar som iPhone skulle passa dina behov bäst.

15. Ascii

Ascii Android Expert Medlem

Mottagna gillanden:
    3 144

MINA ENHETER

Om jag var du skulle jag skaffat en iPhone 4G. Inte så jävla dålig som folk vill påstå.

Last edited: 12 dec 2010
  16. klar

klar Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Tack för alla svar!

17. DeWe

DeWe Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER