Ny mobil - LeTV?

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av maXifalk, 16 jun 2015.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.
  1. maXifalk

maXifalk Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Tjena! Sitter här med en gammal Samsung S3 som har varit slö senaste året. Har blivit ganska varm vid ett antal tillfällen så skulle gissa på att den inte mått så bra. Känner i alla fall för en ny mobil och har kollat lite på olika val, främst från Kina. De kinesiska tillverkarna intresserar mig och jag började kolla på en Mi4 redan i höstas men tyvärr fanns inte pengarna där då eftersom jag pluggade.

Nu känner jag inte för att köpa Xiaomin idag och Mi5an känns som för många månader bort för att jag ska vilja vänta, därav att jag tänker köpa något nu. Kollat lite på Xiaomi Mi Note samt LeTVs nya mobiler. Meizu 5X verkar också vara en mobil som kommer leverera och den lär inte vara alltför långt bort då den lanseras om 2 veckor.

LeTV One har fått riktigt bra reviews än så länge och jag var lite inne på att köpa Pro-versionen. Min stora fråga är om någon har testat LeTV One och har något att säga om den? Samt att jag är lite på tveksidan då de största skillnaderna mellan mobilerna i fråga är att One kör med Mediatek Helio X10 medan Pro kör med SnapDragon 810. Pro har även högre upplösning och en metallbaksida (vill jag minnas?) medan den vanliga versionen har en baksida i plast. Nu är det som så att enligt vad jag läst så har inte Snapdragon 810 presterat som den borde samt att den ska ha stött på rätt många problem med överhettning osv medan Mediatek-processorn har överraskat samt presterat bättre i olika benchmarks (även om de inte alltid betyder så särskilt mycket). Har någon kanske lite koll på detta? Känns ju segt att betala 150-200$ mer för Pro-versionen om jag får en processor som är ungefär likvärdig men som riskerar överhettas om de enda fördelarna egentligen är att jag får högre upplösning och bättre bakgrundsmaterial?

Blev lite av en WOT men ja, vad säger ni? LeTV One, One pro eller ska man kanske helt enkelt kolla efter något annat?

2. bernard

bernard Droidmin Moderator

Mottagna gillanden:
    47 762
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 10 Pro+iPhone 13 mini

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Fördelen med Xiamoi är att de har sitt Flyme OS MIUI som är hyggligt välbeprövat (Lollipop-versionen är dock buggfylld) samt deras renomé; man får riktigt hygglig kvalitet för pengarna.

Om du väljer en LeTV hade jag nog valt Snapdragon-varianten. Det bör nämligen vara så att custom ROM:s då är enklare att få tag i samt så är de förmodligen stabilare (men kolla upp detta först - ex på XDA developers). De taiwanesiska och kinesiska chipptillverkarena är ofta dåliga på att leverera drivrutiner till nya Android-versioner i vettig tid och delar inte med sig av källkod/har dålig dokumentation, vilket gör det jobbigt både för tillverkarna och för utvecklare.

Dubbelkolla också LTE-frekvenserna innan du beställer en lur från Kina, så att den passar med de frekvensband din operatör använder.

Last edited: 17 jun 2015
  3. maXifalk

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Aa, som sagt är jag lite vilse ang. snapdragon-varianten pga all uppståndelse kring överhettning osv. Xiaomi kör ju på MIUI, inte Flyme OS då det är Meizu, men MIUI är ett väldigt välutvecklat OS. Frågade Andi på Gizchina vad han tyckte och han sa att han använder Mi Note samt LeTV One och att båda är grymma. Kollade på Mi Note och insåg att den också använder Snapdragon 801, precis som Mi4an, det är ju fortfarande inte en dålig processor så står lite och väger mig där på att ändå köra på Mi4/Mi Note ist. En av de större skillnaderna är väl att Mi Note är aningen stor, något som kan ses som både positivt och negativt. :P Får helt enkelt ta en funderare på vilken storlek jag vill ha, kanske ta mig inom någon butik och känna på några mobiler i de storlekarna för att få ett grepp om hur det känns med 5.7-tumsskärm.

4. bernard

Mottagna gillanden:
    47 762
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Snapdragon 801 är inte dum och är en välbeprövad välfungerande plattform. Det är väl mest kameran då kanske som kan sätta käppar i hjulen - eller?

(Argh, menade förstås MIUI, men även Flyme är ju helt OK som du säger :) )

Hur är förresten LeTV vad gäller Android-uppdateringar? Har de något bra tack record på den punkten? De är väl en rätt ny spelare.

maXifalk gillar detta.
  5. maXifalk

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Aa, kameran är inte jätteviktig, visst vill jag kunna ta en hyffsad bild då och då men tar mycket sällan bilder, några enstaka på semestern och lite så är det väl.

Från vad jag läst om LeTVs EUI (finns en bra review av telefonen på Gizchina bland annat) så är det en bra ROM, framförallt eftersom de som du säger är ganska nya aktörer på just mobilmarknaden. Nackdelarna är i nuläget som jag förstår det att det finns någon sida på hemskärmen med någon asiatisk videotjänst som inte går att ta bort utan att byta launcher. Där ska även finnas ett par appbuggar men de verkar ha jobbat med att fixa de då recensenten sa att de fixade en bugg han hade med YouTube-appen under veckan han testade den. Vissa appar (sound cloud bland annat) kunde ibland hänga sig dock.

Tycker det är lite synd med plastbaksidan samt ROMen, hade velat se en bra baksida samt en ROM som MIUI/Flyme/något annat etablerat, det hade gjort den mobilen ett säkert val. Och den är så j-vla snygg också :D

6. bernard

Mottagna gillanden:
    47 762
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Ja, visst är den rätt läcker. Nej, problemet med nya spelare är just att man inte har någon aning om hur länge de kommer att uppdatera enheten och hur bra de kommer att sköta uppdateringarna....eller om de alls kommer att finnas kvar om ett år. Det är ett "wild card", men det är ju alltid kul att prova något nytt : )

7. maXifalk

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Precis, men lutar ändå mot en Xiaomi nu känner jag. Har lite beslutsångest mellan Mi4 och Mi Note men får väl se när jag känt på en mobil i 5.7-tumsklassen. Tvivlar på att Xiaomi Mi5 kommer innan årsslutet och gör den det så kommer det med stor sannolikhet vara med Snapdragon 810 ändå. Har en bror som är i stort behov av ny mobil så kan ju alltid lämna över den till honom om jag vill byta upp mig redan i början av nästa år ;)

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.