Ny mobil till morsan, vad skulle ni tipsa om?

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av Marooned, 9 jan 2013.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.
  1. Marooned

Marooned Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    243
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max
    Platta:
    iPad 9.7" (2018)
    Morsan kör iPhone 4 nu men snart går abonnemanget ut och jag har såklart pratat henne till rätta om att nästa ska bli en Android. Var jag som fick henne att köpa iPhone, det var under min mörka period under alla år jag körde Apple ;)

Iaf. Hon vill inte ha en större telefon än iPhone 4an är. Min första tanke var att hon skulle ha en Samsung S3a. Men den är ju ganska mycket större än iPhone 4an. Men min tanke var att Touchwiz trots sin hemskhet i utseende etc (iaf, tycker jag det) så är det jävligt enkelt och smidigt. För hon är ju ängslig över att "lära sig en ny telefon". Den kommer ju bli stock, inte direkt att jag orkar roota den, lägga in någon rom som är "ren android" eller vad jag ska säga, byggd på vanilla eller vad det nu är. Kommer ju bli skiten som är pålagd, touchwiz, sense eller vad det nu blir.

Min andra tanke är annars Nexus 4. Var själv inne på att ta den men bestämde mig för Note II. Men N4an är ju en för jävla bra telefon och morsan har inte riktigt samma krav som jag (sd-kort plats etc). Så en N4 vore perfekt.

Jag har dock bara haft en sådan i min hand väldigt snabbt och hade vid det tillfället S3an så för mig kändes ju storleken som vanlig. Alltså är N4an lika stor som Samsung S3?

Så vad skulle ni rekommendera? Kollat lite på Samsung S3 Mini, men den har ju fått sådär kritik...

Last edited: 9 jan 2013
  2. nire431

nire431 Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    81
    Telefon:
    IPhone 6s plus 64gb

MINA ENHETER

Telefon:
    IPhone 6s plus 64gb
    Platta:
    Samsung galaxy tab 3 10.1
    Eller så behåller hon bara sin iPhone 4, eller tar iPhone 5 eftersom hon inte hade krav och var nöjd.

Skickat från min GT-I9305N via Tapatalk 2

3. Fredriks

Fredriks Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 289

MINA ENHETER

Som jag ser det är ju frågan vad "morsan" har för behov ?
    Vad använder hon telefonen till och vad är hennes krav på en telefon. Rent spontant låter det ju inte som att hon har något behov av en high end telefon utan skulle kunna klara sig gott med en sgs3 mini tex.

Skickat från min Nexus 7 via Tapatalk 2

4. Marooned

Mottagna gillanden:
    243
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max
    Platta:
    iPad 9.7" (2018)
    Mja, 5an är ju större. Funderade på 4S isåfall. Men iPhone har ju en förmåga att bli så helvetes seg efter några uppdateringar. iOS 6 rullar ju inte jättesmidigt på en iPhone 4 t ex. Hur smidigt rullar iOS 7 när det kommer på en 4S då som hon antagligen kommer ha i 2 år...

Därför iPhone går bort.

Men ptja, en S3 Mini kanske inte är helt dumt.

5. John-Erik

John-Erik Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    78
    Telefon:
    Samsung galaxy S9

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung galaxy S9
    4S är en bra telefon fortfarande. Särskilt om hon inte orkar lära sig nytt. Stora telefoner e bra :) sen är det enkelt för dig att hjälpa henne med en S3a eftersom du har en.

Tycker nog båda verkar lika bra val på sina olika sätt. Nexus 4 verkar vara rätt komplicerad och det är nördarnas telefon. :) S3an går att hitta för bra pris.

Visade sig att jag Tapatalkade via min Samsung Galaxy

6. Marooned

Mottagna gillanden:
    243
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max
    Platta:
    iPad 9.7" (2018)
    Va? Verkar komplicerad? Är väl den som känns "lättast". Helt ren Android, ingen bloat. För mig känns den som den enklaste att komma igång med av alla telefoner därute...

4S är fortfarande bra nu ja. Men som vi alla vet som haft iPhones så kommer framtida iOS versioner sega ner dom äldre telefonerna för att man ska köpa en nyare eller så kommer det inte ens vara så att 4S blir kompatibel med t ex iOS 8.

Sen bär det emot att hjälpa henne att köpa en iPhone, jag var verkligen en s k "fanboy" förr. Men nu vill jag inte hjälpa det företaget med en krona, speciellt inte att fixa en telefon åt morsan hos dom. Dom beteer sig som svin och jag vill inte supporta ett företag som kör på den stilen dom gör just nu och gjort ett tag.

7. io53

io53 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    58

MINA ENHETER

Eh. iPhone 4 är ju 2.5 år gammal. Har du använt någon 2.5 år gammal Android telefon på sistone? (HTC Desire tex.) Den ligger säkert på Android 2.X.X och är då inte snabb. Så att byta lur på den basen låter inte så genomtänkt. Däremot finns det ju andra fördelar med android, frågan är bara om det är någon som hon skulle uppskatta.

8. Marooned

Mottagna gillanden:
    243
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max
    Platta:
    iPad 9.7" (2018)
    Nä? Var ju det jag skrev. Att den är seg och dom blir det såklart när dom är gamla.

Eller? Vi pratar om samma sak här?

Nae, men jag tänker att Android har saker som inte iPhone har som hon kan LÄRA sig att uppskatta. Men det blir Android till 99.9% procent. Frågan är bara vilken.

S3 Mini känns som ett alternativ. Men ska verkligen försöka få henne att ta N4.

9. John-Erik

John-Erik Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    78
    Telefon:
    Samsung galaxy S9

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung galaxy S9
    Bara för att det är ren Android legitimerar det inte att den inte är komplicerad. Jag sa ändå verkar. Har bara tittat på lite video-recensioner på den. Aldrig ägt den. Ren iOS, skulle det vara enkelt? Jag lärde mig snabbare på Android än iOS, som jag ännu inte lärt mig.

Men har du den inställningen till Apple. Säg det då. Jag tycker man ska göra det man tror på! Bojkotta Apple och lyssna inte till mitt snack om 4S, som jag nu vill ta tillbaka. Eftersom jag håller med dig där ;).

Jag tycker Nexus 4s finesser verkar vara svåra av det jag sett. Så som höger och vänster i rullgardinen för notifikationer och inställningar. Stretcha widgets. Otroligt många har Samsung Galaxy S2 och S3 där ute bland folket som kan hjälpa henne om hon behöver. Därför tror jag den e bästa valet. Men är du övertygad så :) Nexus 4 är väl ändå en telefon värd att ha för alla egentligen.

Visade sig att jag Tapatalkade via min Samsung Galaxy

10. polonius

polonius Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    94
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Sony Xperia 1 iii

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Sony Xperia 1 iii
    Info:
    MS Launcher
    Jag skulle välja N4. Den rockar fett!

11. Marooned

Mottagna gillanden:
    243
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max
    Platta:
    iPad 9.7" (2018)
    Haha, va?

Skrev ju det. Jag har kört Apple i drygt 10 år nu tror jag. Tyckte iPhonen var det häftigaste jag sett när Steve presentera den så jag köpte den för överpris från USA och var glad som ett litet barn på julafton när jag hade den och försökte få folk att fatta att det var framtiden.

Men det var då. Ingenting har hänt i Apples innovativitet förutom att dom ändrat designen på den och bytt bakgrund i iOS. Jag kör dock fortfarande deras dator/OS men även Ubuntu. OS X är dock fortfarande det bästa operativsystemet. Utan tvekan.

Ja, är väl en smaksak. Jag tycker N4 finesser/funktioner verkar helt logiska och...precis det jag hade hoppats på att Apple gjort. Så jävla ofta jag tänkt/tänker när jag pillar i Android att "Vafan, detta är så klockrent, varför kom inte Apple på detta?".

Nåja, får väl se vart vi hamnar. Ganska säker dock på att det blir en telefon med Android av något slag till min kära mor. Inte bara för att jag föredrar Android, men hon är inte så sugen på att lägga 6000kr på en mobil. Speciellt inte när det finns telefoner som t ex N4 som är vassare än iPhone 5 och kostar nästan 2000kr mindre...

12. Ramboline

Ramboline Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 029

MINA ENHETER

Om hon skall gå från iPhone då tycker jag N4, har en sgs3 och jag tycker N4 är bättre och hålla i.Är tjej så jag har mindre händer.Eller en ny iphone som hon är van vid.Det är ingen idé och köpa en billigare Android då kommer hon inte till och bli nöjd

13. dannejanne

dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

Mottagna gillanden:
    9 275
    Telefon:
    24 Ultra, 14 Ultra

MINA ENHETER

Telefon:
    24 Ultra, 14 Ultra
    Jag skulle låta henne tuffa vidare med iPhone. Det blir enklare för dig i vardagen då.

14. neddie

neddie Android Medlem

Mottagna gillanden:
    1 057

MINA ENHETER

låt henne behålla iphone och vara nöjd. finns ingen som helst anledning att gå till android då hon inte verkar ha uttryckt något behov som apple inte kan fylla. Som bäddat för besvikelse om hon byter tror jag iaf ;)

15. dannejanne

dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

Mottagna gillanden:
    9 275
    Telefon:
    24 Ultra, 14 Ultra

MINA ENHETER

Telefon:
    24 Ultra, 14 Ultra
    Precis det verkar vara mer trådskaparens vilja snarare än moderns. Tror Android kommer bli krångligt för henne. Hon verkar ju själv vara nöjd så varför tvinga på henne nåt annat för att man själv nyttjar det. Lite bakvänt.

Tapatalked

16. Marooned

Mottagna gillanden:
    243
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max
    Platta:
    iPad 9.7" (2018)
    Först och främst. Kodus till er som tycker att hon ska ha iPhone igen. Faktiskt. Hade man pratat med Apple folk nu och sagt att man skulle fixa en Android telefon till henne istället för iPhone hade dom gått bananas.

Men jag formulerade mig klantigt tror jag. Hon VILL testa Android. Vissa saker hon inte gillar med iOS t ex att hon inte kan ha genvägar på låsskärmen osv. Hon pillade runt lite i min S3a när jag hade den och gillade det (Då körde jag PA romen).

Vill också tillägga att om hon velat fortsätta med iPhone hade inte denna tråd funnits och jag hade inte "tvingat" henne att köra en telefon med Android, klart som fan jag sagt till henne att köpa en 4S eller 5an om hon kunde accepterat dess lite större storlek.

Nåja, ska visa henne N4an och S3an igen. Min mor är öppensinnad, kommer säkert accpetera en lite större telefon när hon ser vad för positiva egenskaper det ger.

Tack för era svar iaf.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.