Ny, ovetande gällande android.

Diskussion i 'Allmänt' startad av Woolf, 7 jun 2011.

1. Woolf

Woolf Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Hejsan allihopa!

Har nu äntligen fått tummen ur och skaffat mig en android mobil. (Inte ännu i handen.)
    Jag har ju lite dåligt koll på vad förs sorts appar en nybörjare som jag ska ha.
    Innan, eller snarare den mobilen jag har nu är w890 och innan dess var det en Nokia 3330. :P

Jag har kollat lite här;
    https://swedroid.se/forum/showthread.php?t=12
    Men på vissa står det root vilket jag nu inte förstår helt och hållet vad det innebär. Men jag har hittat några som jag skulle tänka mig tex, tapatalk samt Smhi.

Sen dessutom har det inte undgått mig, CyanogenMod som ser verkligen intressant ut. :) Men jag vet inte riktigt, borde kanske lära mig lite med touch först, och sen så kanske exploderar mobilen om jag gör fel!

/Mvh

Ps, ber om ursäkt om jag lägger denna tråd i fel forumdel.

2. TookieDroid

TookieDroid Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    159
    Telefon:
    iPhone XS 256GB

MINA ENHETER

Telefon:
    iPhone XS 256GB
    Att roota mobilen är att få tillgång till system filer och sånt. Typ som att ha ett administratör konto i en Windows dator :)

3. Goldstar

Goldstar Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    29

MINA ENHETER

Root ger dig tillgång till hela systemet som en administratör i en dator, normalt har man i android bara ett användarkonto. Hur lätt eller svårt det är att roota varierar beroende på telefonmodell. Sök på root för det märke/modell du ska köpa.

Taptalk är bra. Smhi har jag inte testat, finns flera konkurrenter med olika program, svårt att säga vilket som är bäst.

Cyanogenmod är kanske inget du ska ge dig på att fixa direkt, lär dig telefonen du köper först, sen när du blivit lite varm och lärt dig begreppen ordentligt så kan du roota och flasha in tex cyanogen. Risk finns att man brickar telefonen, dvs gör den helt obrukbar om man har otur, hur stor risken är beror även det på telefonmodell.

4. xclusiv8

xclusiv8 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    17

MINA ENHETER

Att roota är absolut inget du behöver göra. Folk slänger ur sig ordet Root allt för ofta men det är ingenting du behöver tänka på. Testa olika appar, njut av telefonen. Sen om du vill gå in på djupet så kan du överväga att roota och slänga in en custom rom.

5. Woolf

Woolf Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Okej, tack så hemskt mycket allihopa :)
    Blir nog som xclusiv8 säger, börja lära mig telefonen först innan någon root :)
    Sen, vissa appar behöver root tydligen. Så jag måste alltså göra det ändå ?

Får väl kolla runt lite om appar och så med. Har dock en fundering, vad är launcher pro för något ? :P Kollade lite på market om den, men ser som inte användingsområdet för den.

/Mvh

6. Adam2

Adam2 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    55

MINA ENHETER

Launcher pro ersätter din ordinarie hemskärmsmiljö och appdrawer med en annan, typ som att byta KDE mot gnome...

Sent from my Nexus S using Tapatalk

Woolf gillar detta.
  7. Larss00n80

Larss00n80 Bannlyst Bannlyst

Mottagna gillanden:
    186

MINA ENHETER

Ett tips är att kolla igenom Wikin https://swedroid.se/wiki/index.php?title=Huvudsida

Jag förstår inte varför man inte kan läsa igenom wikin först och sen starta en tråd då dessa frågot oftast handlar om samma saker.

Nu pekar jag inte bara ut dig TS utan alla "oskulder".....

8. damagee

damagee Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    53

MINA ENHETER

Jag håller med föregående talare i tråden, var inte för ivrig att roota och allt det innebär om du är helt ny i denna värld. Det finns så mycket du kan göra som ickerootad. Ut på market och leta appar för att testa, läs så mycket du orkar på forumet så att du får den erfarenhet du behöver. Du kan göra om telefonen på många olika sätt även som ickerootad och nöj dig med det tills vidare, bara ett tips dock!!!
    När du sen börjar intressera dig mer och mer om vad root är så läs på en del innan och sätt dig in i proceduren om rootning. Det finns en del appar som kräver root men det är inget du saknar om du som sagt inte är rootad. Fördelarna med root är många och det ska vi inte sticka under stol med men se till att bli lite less på luren som den är i dagsläget innan du funderar på att roota. För en del går det fortare och andra tar det längre tid och en del rootar aldrig.
    Viktigast är ändå att prova olika appar till höger och vänster och njuta av android som det är. Sen kan en del appar vara skadliga för din lur och om det finns det trådar så som sagt läs igenom så mycket du orkar av forumet.
    Lycka till!

9. Woolf

Woolf Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Ack så har jag missat den tråden. Visste inte ens det fanns en wiki här. Men tack iaf! :)
    Hittade rätt bra info men, känns som man hittar mer på forumet (Nu efter man suttit ett tag och läst runt lite) :innocent:

Last edited: 8 jun 2011
  10. Vandergrift

Vandergrift Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Vill bara flika in och säga att jag brukar rekommendera alla mina vänner som precis har skaffat Android att installera Launcher Pro efter bara några dagar.

Man får ut mest av det ifall man lägger ner nån halvtimme på att grotta runt bland inställningar och få det som man själv vill, men det är inget måste. Framförallt är den i de flesta fall snabbare än standardlaunchern, och det går alltid enkelt att gå tillbaka om man nu vill det.

Med andra ord, när du känner att du greppar konceptet med hemskärmar och widgets är du mogen att skaffa launcher pro :)
    (sen bör du nog vänta ett ganska bra tag innan du kikar på att roota)

11. trozen

trozen Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    43

MINA ENHETER

Fungerar Launcher Pro och alla andra "hemskärm" plugins/apps eller vad dom kallas utan att roota den?

En till fråga:

Är att "roota" en android samma sak som att jailbreaka en iphone eller är det helt olika saker?

12. Larss00n80

Larss00n80 Bannlyst Bannlyst

Mottagna gillanden:
    186

MINA ENHETER

JAA!!!!! Det gör de.... Tror det står i wikin..:innocent:

13. mikma

mikma Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    81
    Telefon:
    Sony XZ2 Compact

MINA ENHETER

Telefon:
    Sony XZ2 Compact
    Det finns vissa likheter. En skillnad är att i Android går det att installera program från andra källor än Android Market utan att man måste roota.

14. OliverG

OliverG Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    125

MINA ENHETER

Inte samma sak, men liknande syfte,

15. Woolf

Woolf Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Ah okej, alltså menyerna blir smidigare eller startar programmen upp snabbare ?
    Antar jag får kolla det senare ;)

16. xclusiv8

xclusiv8 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    17

MINA ENHETER

Det är inte många appar som kräver root. Ska du överklocka och göra annat avancerat då behövs root. Byta launcher och allt annat smått behövs ingen root för.

17. Goldstar

Mottagna gillanden:
    29

MINA ENHETER

Nä, det påverkar inte programmen på det sättet, men med tex adw launcher, launcher pro eller nån annan från markt så får du större möjligheter att ställa in dina homescreens som du vill, tex byta ikoner, ställa in widgets, låta widgets överlappa varandra, ändra antal rader och kolumner så du får plats med mer osv. Vad man kan göra är lite olika beroende på vilken man väljer och om det är gratis eller betalversionen

Här kan du se lite vad folk har gjort

Woolf gillar detta.
  18. Woolf

Woolf Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Om man installerar en app eller fler och sedan så byter simkort, försvinner apparna från telefonen då ?

19. Molleresa

Molleresa Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    57

MINA ENHETER

Nej, apparna sparas inte på sim-kortet, dom sparas på telefonminnet. Du kan även med vissa appar flytta dom till SD-kortet, men det väljer du själv.

Alla appar du köper sparas på ditt Google-account som du anger då du startar telefonen första gången, du kan dock byta i efterhand. Om du har köpt x antal appar och sedan ska byta telefon, om du anger samma Google-account (på den nya telefonen) så kan du ladda ner dom appar du köpt gratis.

Woolf gillar detta.
  20. Goldstar

Mottagna gillanden:
    29

MINA ENHETER

Simkortet är helt ovesäntligt för android, förutsatt att telefonen inte är låst till en operatör förståss. Det enda som betyder nått för appar och köp är ditt googlekonto

Last edited: 11 jun 2011
    Woolf gillar detta.