Ny på Pogramering

Discussion in 'Frågor, support och diskussion' started by Mobilnörden2000, Jul 27, 2014.

1. Mobilnörden2000

Mobilnörden2000 Teen Droid Bannlyst

Operatör:
    Tele2

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Info:
    Huawei P9 (EVA-L09)
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S2 9.7"
    Hej!

Nu är det så att jag har blivit lite intresserad av programmering av Android appar och är alldeles ny på detta område.

Jag har börjat läsa lite om hur olika språk fungerar (Java är det jag siktar in mig på att lära mig). Samt att jag ska andvända Eclipse som redigeringspogram.

Tror du att Java är det rätta språket att börja med att lära sig, eller ska jag börja med något annat först? (ex Phyton)

Mvh/Rasmus

2. saftmaskin

saftmaskin Youth Droid Medlem

Telefon:
    Nexus 5

MINA ENHETER

Telefon:
    Nexus 5
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Nova Launcher, SwiftKey
    Nyckeln är att programmera för att få ett resultat man vill ha. Att "lära sig python" utan att ha något mål känns konstigt. Att däremot ha som mål att kunna göra en App för Android utifrån en idé så är det ganska bra att också börja där.

Man kan installera Eclipse med Android SDK och börja testa göra en App ganska smidigt. Man får direkt upp en exempel-app med hello world och kan experimentera och börja lära sig saker.

Däremot så kan det vara aningen stort steg att gå ifrån att inte kunna programmering till att göra en App. Det är många koncept man behöver förstå sig på. Att utföra tämligen "enkla" saker i en App, så som att hämta data från internet, populera en listvy med data man kan scrolla i är faktiskt ganska komplicerat om man går ifrån att inte kunna programmering. Jag tyckte åtminstone det var lite klurigt i början.
    Men det finns många guider på nätet för hur man utför dessa saker, och det finns många youtube-guider på Youtube i både Java och Android-app programmering.

3. crazyrobban

crazyrobban Adult Droid Medlem

Operatör:
    DGC
    Telefon:
    Galaxy Note Edge

MINA ENHETER

Operatör:
    DGC
    Telefon:
    Galaxy Note Edge
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab Pro 8.4
    ROM:
    CM 13
    Om du tänkt koda för Android specifikt så är Android Studio lite roligare än Eclipse enligt min mening. Ska du koda för annat också, så är Eclipse att föredra.

Jag har försökt mig på java, C#, C++, Python och lite annat.
    Det skadar inte att lära sig något väldigt simpelt först, t.ex php.

Uppförsbacken med Java som startspråk är rätt hög, för det krävs ganska mycket av en nybörjare för att göra grafiska applikationer i Windows. (i Android är det faktiskt betydligt enklare, åtminstone om du gör väldigt simpla appar).

Skippa Python.

4. e7andy

e7andy Professional Droid Hedersmedlem

Telefon:
    Huawei P10 Plus

MINA ENHETER

Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    Om du vill lära dig utveckla appar för Android så är det det du ska göra. Snurra inte just nu in på språk du inte har någon direkt nytta av.
    Apputveckling idag är inte bara att skriva en app i Java utan det krävs ofta att man skapar flera andra tjänster i helt andra språk som appen sen använder. I mitt nuvarande projekt kör jag massor med node.js på servern som apparna (Android och iOS) pratar med. Jag har alltid tyckt att det var fånigt att köra Javascript på servern och nu är det det enda jag gör :-)
    Vad du behöver kunna utöver Java vet du inte just nu. Det kan vara så att du behöver koda en server i PHP, Python eller Go. Det bestämmer du när du utvecklar applikationen. Det finns för många olika språk där ute för att man ska kunna bestämma sig i förväg vad man ska plugga in sig på. Det är säkert ändå fel språk.

Skaffa en nybörjarbok för Androidutveckling och skriv små appar så lär du dig hur det fungerar och kan göra bättre och mer avancerade saker med tiden.

För Java så kan det vara bra att läsa någon nybörjarbok också och koda alla övningar. Då lär du dig hur språket fungerar och hur du jobbar med objektorientering.

Det tar tid att bli duktig programmerare så traggla på och skriv massor med kod. Googla mycket och lär dig hur andra skriver kod.

5. Mobilnörden2000

Mobilnörden2000 Teen Droid Bannlyst

Operatör:
    Tele2

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Info:
    Huawei P9 (EVA-L09)
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S2 9.7"
    Tack för alla tips!

6. Ero

Ero Teen Droid Medlem

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone XS

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone XS
    Info:
    Jobbtelefon
  7. edvinnn

edvinnn Adult Droid Medlem

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 8

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 8
    Telefon 2:
    Xiaomi 11T
    Övrigt:
    Galaxy Watch 4
    Lånar tråden lite... :)

Läser programmering 1 på gymnasiet nu och vi har en bok som lär ut java. I boken finns övningar osv... I skolan skriver vi koderna i netbeans.

Om jag vill prova att göra en väldigt simpel android app, är det då bara att tillämpa samma java-kod i Android Studio? Eller hur funkar det...?

8. jabbeboy

jabbeboy Senior Droid Medlem

Telefon:
    Xiaomi 13T

MINA ENHETER

Telefon:
    Xiaomi 13T
    Nej det går inte så enkelt.

Jag kan verkligen rekommendera denna sidan

http://www.tutorialspoint.com/java/index.htm

Står precis allt som har med Java att göra.
    Väldigt pedagogisk och lättförstått.
    Det som är ännu bättre är att det finns för precis alla språk. Gå bara till startsidan så kan du välja precis vad du vill(inkl Android )

9. Ero

Ero Teen Droid Medlem

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone XS

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone XS
    Info:
    Jobbtelefon
  10. edvinnn

edvinnn Adult Droid Medlem

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 8

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 8
    Telefon 2:
    Xiaomi 11T
    Övrigt:
    Galaxy Watch 4
    Har kollat på diverse YouTube videor och hemsidor... men jag tycker inte det är det jag vill ha. Någon som kan rekommendera någon bok?

Skickat från min Moto G

11. Ero

Ero Teen Droid Medlem

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone XS

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone XS
    Info:
    Jobbtelefon
    Börja med något lättläst, som Java med Swing av Jan Skansholm.

Såg visst att du hade någon bok från skolan, så jag antar att det är en android-bok du är ute efter? Tyvärr har jag inget exempel, då jag föredrar videos.

12. e7andy

e7andy Professional Droid Hedersmedlem

Telefon:
    Huawei P10 Plus

MINA ENHETER

Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
  13. dzxp3p

dzxp3p Baby Droid Medlem

MINA ENHETER

Jag tycker e7andy är spot on i sina råd.

Frågan man också bör ställa sig är om det man vill åstakomma med sin app ens är nödvändigt att bygga som en native app, eller om man lika gärna kan göra det som en web app i form av en single page application (tänk gmail) ?

Nu kan det ju såklart vara så att tröskeln inte alls minskar för att man väljer det spåret om man är helt rudis på detta med programmering.

e7andy likes this.