Ny på smartphone

Diskussion i 'Allmänt' startad av the_connemara, 8 juni 2012.

1. the_connemara

the_connemara Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag är en oteknisk typ som fick min första smartphone här om dagen. Det var mycket att lista ut! Jag är bara intresserad av att underlätta vardagen med smidiga appar och fungerande Internet i mobilen lättillgängligt.

Något jag inte fått grepp om är var man ser vad saker ligger. Det borde tex ligga både bilder och sms sparade på SIM kortet (som jag flyttade över från min gamla mobil) men jag vet inte vart jag hittar SIM-kortet?

Dessutom tror jag både internminnet och minnet på SD-kortet (vad är det? Mer minne bara som går att byta mot större?) håller på att ta slut, men jag tycker inte jag har så många appar och jag tror de är rätt små?

Det ligger musik på mobilen men vart ligger den och tar upp utrymme?

Vart sparas sms, bilder o liknande?

Kort sagt så saknar jag liksom en översikt a la mappar/hårddiskar i datorn med info om var saker ligger och vilken plats de upptar.

En annan sak jag undrar är var man ser vilka funktioner/appar som är igång?

Jag har sett bla denna appen: https://play.google.com/store/apps/details?id=mobi.infolife.taskmanager&feature=apps_topselling_free och söker väl ungefär detta: "Advanced Task Manager can list all the running tasks, and you can select some of them to kill. It is also a task management tool to manage all the installed apps.". Men finns inte något sådant system redan i mobilen?

Jag har en Xperia Active om det har betydelse, är jättenöjd i övrigt :)

2. Gryph

Gryph Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    986
    Operatör:
    Elisa
    Telefon:
    Oneplus 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Elisa
    Telefon:
    Oneplus 8 Pro
    Info:
    Nova Launcher Prime
    Övrigt:
    Nvidia Shield TV
    Med t.ex es file explorer som är en filhanterare så kan du se vad du har på sd-kortet, flytta och ta bort filer.

https://play.google.com/store/apps/details?id=com.estrongs.android.pop&feature=search_result

Sms sparas på internminnet. Bilder på sd-kortet, musik är på sd-kortet också.

Advanced task manager är fullständigt onödigt, android hanterar sånt själv, behövs minne till något så stängs appar ner automatiskt.

För att få mera utrymme för appar så kan du flytta dem till sd-kortet. Gå till settings, applications, manage applications, gå in på en app du vill flytta och välj där sedan move to sd-card. Flytta inte appar med widgets för då fungerar inte widgeten.

Last edited: 8 juni 2012
  3. the_connemara

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Tittar jag in under "hantera appar" så kan jag välja att flytta mellan SD eller internminne, så långt är jag med! Men både telefon och SD är nästan fullt och jag har svårt att tro att det bara är mina appar? Men jag ska utforska det närmre.

Var/hur ser man var musiken ligger på ett lite mer överskådligt sätt? Klickar jag in mig på Musikappen som medföljer så lyckas jag på min höjd radera låtar/album men hittar liksom inget överskådligt sätt att se hur mycket plats musiken upptar eller var den ligger (fast det berättade du ju nu :)). Eller det är appen du länkade till som gäller? Ska iaf testa att installera den nästa gång jag har Internet på mobilen! (Spotify förstår jag mig ännu mindre på än så länge ;))

4. the_connemara

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Ny fråga.

Bilder på SD-kortet, hur flyttar man dem därifrån? Jag har satt in gamla telefonens SD-kort och vill flytta över bilderna där till den nya telefonen (eller något, från SD-kortet iaf). Jag har bara öppnat Galleriappen som medföljde telefonen.

Eller det kanske är lättare att bara lägga över bilderna på en dator mha SD-kortet? Så får det bli isf.

Last edited: 8 juni 2012
  5. Stennan

Stennan Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    39

MINA ENHETER

Att du skulle ha använt allt telefonminne för appar har jag vårt att se då du borde ha ca 300 MB för appar och det är bara några få appar som behöver mer än 10 MB. Hr stort Sd kort har du?
    ES filemanager tycker jag är en väldigt bra filhanterare, vet dock inte om det är den bästa. Annars är direktppkoppling mot dator det enklaste sättet att hantera filer.

Korten ligger i mappen DCIM och det är nog enklast att koppla upp den mot datorn och kopiera och klistra in.

Kommer du att ha tillgång till ett internet abbonemang (tex surfa 0,5 GB/mån) så finns det moln-hårdiskar som tex dropbox där dina bilder automatiskt skickas från telefonen till deras server och från servern skickas bilden till samtliga datorer som du äger. Ett smidigt sätt att slippa koppla upp mobilen mot datorn och det går att begränsa den så att den bara kör när du har WiFi ifall du inte har tillgång till billig surf. Som bonus får du backup på din bilder/filer ifall du skulle bli av med telefonen eller simma djupare än 1 meter. Youtube klipp som beskriver dropbox http://www.youtube.com/watch?v=OFb0NaeRmdg
    Länk till dropbox som ger både dig och mig 250MB extra: http://db.tt/x9Zk5Aw4

6. the_connemara

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Under "hantera appar" finns det:
    Internminne totalt 420 MB: 367 MB använt + 53 MB ledigt
    Appar för 236.81 MB

SD-kort totalt 2 GB: 1,4 GB använt + 407 MB ledigt
    Appar för 4.566

Undra vad det är för något på 1 GB på SD-kortet :D Musiken kanske? Jag hittar dock inte.

7. the_connemara

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

SD-kortet är på 2 GB. Tyckte också att mina enkla hobbyappar (den största, som är mycket större än alla andra är Icasgrillgrej på 35 MB) inte borde äta upp hela minnet :D Resten av apparna över 10 MB är sådana som man inte kan ta bort som kom med telefonen.

Jag har inte fått min dator att gilla mobilen ännu (och inte lagt ner någon direkt ansträngning på det heller) men det låter som att det är viktigt. Ska kollas upp!

Så småningom kommer jag ha ett internetabonnemang (lutar åt Telenors billigaste med typ 1,5 MB/s? Eftersom jag vill fortsätta vara Telenorkund pga övriga kontakter). Nu har jag bara WiFi hemma.

Tack för mer info om Dropbox! Det låter onekligen smidigt! Jag har blivit tipsad om det tidigare men inte riktigt förstått. Mappen (eller vad det nu blir) uppdateras alltså så fort mobilen/datorn/vadmannuhar har Internet igen?

Om man vill dela med sig av något i dropboxen, kan man då välja så att innehållet inte går att ändra för den man delar med?

8. Stennan

Mottagna gillanden:
    39

MINA ENHETER

Minne kan man nog aldrig få nog av :)

Vad gäller datorn kan det vara värt att ladda ner sonys drivrutinspaket, där borde drivrutiner för usbuppkoppling finnas ifall ditt Windows (7?) inte automatiskt hittar dem.

Telenor har nog den bästa dealen förutsatt att man laddar kortet en gång i månaden.

Dropbox består av del en hemsida där du kan ladda ner och lägga upp filer, en telefon app som laddar ner och lägga upp filer automatiskt eller manuellt samt ett program som ligger i bakgrunden och kollar ifall det dyker upp nya filer från telefonen hos dropbox servern som ska hämtas eller om det dyker upp nya filer på datorn som ska skickas till dropbox servern. Kort sagt kommer det att skapas en mapp på datorn och så fort du kopierar en fil till mappen så läggs den upp på dropbox och blir tillgänglig för telefonen.
    OBS, Det tar lite tid att skicka saker via DSL:cry:
    Dropbox mappar/filer kan länkas (låta folk ladda ner filen) eller delas (dom kan gå in och ändra/lägga till saker.

9. the_connemara

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

10. blunden

blunden Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    534
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    OnePlus 7 Pro
    ROM:
    LineageOS 20.0
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi MIX
    ROM:
    LineageOS 19.1
    Platta:
    LG G Pad 8.3
    ROM:
    LineageOS 14.1
    Övrigt:
    GW4 Classic, Huawei Watch, Moto 360, Nvidia Shield TV
    Digital Subscriber Line (wikipedia). Troligen syftade han/hon på dennes internetuppkoppling, troligen ADSL/ADSL2+ i det här fallet, har låg uppladdningshastighet.

11. Stennan

Mottagna gillanden:
    39

MINA ENHETER

Precis, mitt bredband bredband går via telefonnätet och kan ladda ner filer snabbt, men att skicka filer till dropboxen tar lång tid. Kör bredbandskollen.se så kan du se vad du får för hastigheter ifall du är nyfiken. Dropbox funkar lika bra oavsett uppkoppling, men datorn/telefonen som skickar filen måste vara påslagen och stå och tugga ett tag om du har en långsam uppladdningshastighet.

12. the_connemara

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Fixat!

Jag försöker lära mig just nu. Hur funkar det om man sitter vid en dator utan att ha installerat Dropbox? Kan man komma åt, redigera och ladda upp nya dokument via hemsidan då?

13. the_connemara

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Och onlinealbum via Photos. Är det precis som vanliga onlinealbum via photobucket och liknande? Det låter så?

Har jar fattat det rätt att man lägger allt man vill dela med sig själv i Dropboxfoldern men ej i Public eller Photo.

Vill man dela och arbeta på dokument tillsammans så väljer man "Share" på den mappen som är aktuell.

Vill man dela och låta vem som helst redigera lägger man mappen i Public.

Vill man visa utan möjlighet till redigering lägger man mappen i Photos.

Jag tror jag läst varenda länk på Dropboxhemsidan nu ;)

14. e7andy

e7andy Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    835
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

MINA ENHETER

Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    Dokument hanterar du mycket smidigare genom Google Drive. Delning och att arbeta samtidigt i samma dokument är riktigt riktigt bra där.
    Foton hanterar du enklare genom Gallery-appen som synkar mot Picasa. Jag låter även Google+ automatiskt ladda upp alla foton jag tar med kameran så jag slipper ladda upp dem manuellt eller via någon annan app.

Sedan Drive kom så finns det inte särskilt stor anledning att använda Dropbox längre.
    Det jag använder Dropbox till är om jag vill ha enkel access till filer på mina Linuxdatorer (Drive-klient saknas där fortfarande). Sen synkar jag även min KeePass-databas genom Dropbox eftersom Drive-klienten på Android strular när man skriver till den via KeePass och sen tror jag inte att det ännu finns någon KeePass-klient på iPhone som synkar mot Drive.

15. Stennan

Mottagna gillanden:
    39

MINA ENHETER

Den här länken hjälper dig installera programmet på windows så du får en dopbox mapp som syncar automatiskt: https://www.dropbox.com/install
    annars går det lika bra att öppna din dropbox i en webbläsare och släpa in en fil i webbläsarfönstret eller klicka på uppladdningsknappen.

Kommer du syssla med ordbehandling på din telefon eller i en webbläsare så har google kombinerat sitt office-packet med en dropboxliknande lagringstjänst.
    docs.google.com/ om du vill testa webbläsarvarianten eller ladda ner appen på market.

16. the_connemara

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag letar främst efter ett smidigt sätt att dela foton på två olika vis, inte direkt dokument (även om dropbox verkar göra mitt usbminne överflödigt :)).

Dels tar min vän mängder med foton per tillfälle, uppåt 200-400 i värsta fall, med sin systemkamera som jag vill ha helt tillgång till och som jag vill kunna dela med ett annat hushåll smidigt. Det verkar fungera smidigt via dropbox vad vi läst oss till.

Och dels så vill jag ha möjlighet att visa enstaka, kanske 5-10, foton per tillfälle på forum på Internet. Jag hade hoppats på att man kunde lösa öven det via dropbox, genom att ha den mappen under "Photos"?

Picasa kanske är smidigt om man vill ladda upp och visa mobilbilder på forum? Är Picasa som ett vanlig onlinegalleri?

17. the_connemara

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Det låter bra! Skolans datorer kan vara lite gnälliga med att installera grejer nämligen, åtminstone med mina kunskaper.

Hmm, känner att jag kommit helt utanför mobilfrågorna nu, sorry :o

Edit: Dubbelsorry för min otydlighet! Jag har alltså installerat dropbox på datorn och appen på mobilen och klurat ut hur man kan dela foton mellan dem och vänner :) Min fundering ovan gällde när jag kommer till skolan nästa gång om jag kan lägga in dokument från skoldatorn till dropboxen via dropbox hemsida, vilket du svarade på :)

Last edited: 14 juni 2012
  18. e7andy

e7andy Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    835
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

MINA ENHETER

Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    Picasa är en Google-tjänst som hanterar bilder och är ett onlinegalleri. Den integrerar mot Google+. Alla album i Picasa hamnar automatiskt i Gallery-appen på mobilen.